Kā zviedri plāno attīstīt savu sabiedrisko transportu nākotnē?
Tā, lai būtu lēti, ērti, viegli, patīkami un ātri pārvietoties. Tā, lai gaiss netiktu piesārņots (pāreja uz videi labvēlīgu degvielu sabiedriskajam transportam) un lai brauciens salonā būtu drošs un pieturvietas arī būtu atklātas, apgaismotas un pārredzamas.
Šodien Stokholmas kolektīvā satiksme tiek finansēta galvenokārt no lēņa/apgabala budžeta.
Biļešu pārdošana veido tikai nelielu sabiedriskā transporta ienākumu daļu. Ja sabiedrisko transportu galvaspilsētā 100% finansētu no nodokļu naudas, tad stokholmiešu pašvaldības nodokļi šodien būtu jāpalielina par 1,24%.
Reklāmas laukuma pārdošana veido tikai 1,6% no kopējiem sabiedriskā transporta ienākumiem Zviedrijas galvaspilsētā.
Tas nozīmē, ka stratēģiski gudri būtu virzīties bezmaksas sabiedriskā transporta virzienā. Samazināsies dārgie viedkaršu izdevumi, tēriņi par aparātiem, kas šīs kartes pārdod, un nebūs jāmaksā algas bezbiļetnieku ķērājiem.
Vagoniem jābūt tīriem, sēdekļiem bez oderējuma, augsta standarta aprīkojumā. Jānodrošina ērta iekāpšana vagonos invalīdiem, sirmgalvjiem un vecākiem ar bērnu ratiņiem. Ar WiFi katrā vagonā, bez reklāmas (tās vietā piedāvājot galvaspilsētas kultūras aktivitāšu apskatu).
Protams, bezmaksas sabiedriskais transports pieprasa «laipnības gidus» - cilvēkus, kas dežurē pie centra pieturām īpaši intensīvas satiksmes brīžos, lai palīdzētu un paskaidrotu.
Man šķiet, ka arī Rīga ir nobriedusi šim solim.
Vienkārši tāpēc, ka kolektīvā transporta politikai mūsu galvaspilsētā ir jābeidz piekārtoties Domes vadošās politiskās koalīcijas PR akcijām.
Tai jākļūst progresīvākai un tālredzīgākai.
Bez atlaidēm privileģētām grupām.
Vienādi laipni pret visiem.
Pilsētas viesus ieskaitot.