Tiesībsargs aicina noteikt samērīgu motociklu ekspluatācijas nodokli

BNS
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Tiesībsargs uzskata, ka augstāka nodokļu likme motocikliem nav saprātīga un aicina noteikt samērīgu motociklu ekspluatācijas nodokli.

Tiesībsarga biroja Komunikācijas un starptautiskās sadarbības nodaļas vadītāja Ruta Siliņa norādīja, ka objektīvu apsvērumu dēļ motocikli, tricikli un kvadricikli ceļu satiksmē piedalās tikai aptuveni sešus mēnešus gadā, tādēļ pašreiz spēkā esošais nodokļa aprēķins šiem transportlīdzekļiem nav tiesisks un samērīgs.

«Augstākas nodokļa likmes noteikšanā motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, salīdzinot ar vieglajām automašīnām, nav saskatāmi saprātīgi iemesli un leģitīms mērķis. Piemēram, esošais normatīvais regulējums paredz, ka vieglākajai automašīnai ar mazāko motora tilpumu līdz 1500 kubikcentimetriem (cm3) nodokļa likme ir noteikta 22 lati, savukārt motocikliem ar motora tilpumu līdz 1500 cm3 ir noteikta nodokļa likme 36 latu apmērā,» pastāstīja Siliņa.

Tiesībsargs uzskata, ka motocikliem, tricikliem, kvadricikliem ietekme uz vidi un ceļiem nav lielāka kā vieglajām automašīnām, turklāt šiem transporta līdzekļiem objektīvi apsvērumi no oktobra līdz martam liedz piedalīties ceļu satiksmē. Arī šie apsvērumi būtu jāņem vērā pie nodokļu aprēķina, atzina Siliņa.

«Ja motocikla, tricikla un kvadricikla īpašnieks nevēlas maksāt ekspluatācijas nodokli par 12 mēnešiem, tad pašlaik vienīgais tiesiskais risinājums ir noņemt transportlīdzekli no uzskaites, uz laiku pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju, nodot numura zīmes, pēc tam atjaunot uzskaitē un atgūt transportlīdzekļa numura zīmes. Šāds risinājums kavē valsts iestāžu pakalpojumu pieejamību un kvalitāti, nelietderīgi noslogo administratīvos resursus un rada neērtības arī transportlīdzekļu īpašniekiem,» uzskata tiesībsrags.

«Patlaban esošais vienīgais tiesiskais risinājums motociklu, triciklu un kvadriciklu īpašniekiem maksāt nodokli tikai par faktisko ekspluatācijas laiku, ir nejēdzīgs gan valsts pārvaldei, gan iedzīvotājiem,» sacīja tiesībsargs Juris Jansons.

Tiesībsargs uzskata, ka Finanšu ministrijai kā galvenajai iestādei nodokļu politikas jomā ne vēlāk kā triju mēnešu laikā ir jārod iespējamie risinājumi konstatēto pārkāpuma novēršanai.

Savukārt Finanšu ministrijas (FM) Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis pavēstīja, ka, pēc ministrijas uzskata, pašlaik motocikliem piemērojamais nodokļa apmērs ir pamatots un leģitīms, kā arī nodokļa likmes ir samērīgas un neparedz pārmērīgu nodokļa slogu motocikliem.

Pēc viņa teiktā, atbilstoši likumam nodokļa likme motocikliem pārsniedz nodokļa likmi vieglajam automobilim, kuram piemērojama vismazākā iespējamā nodokļa likme (22 lati gadā), tikai tajos gadījumos, kad motocikla motora tilpums pārsniedz 1000 kubikcentimetru (cm3) vai motocikls pirmo reizi reģistrēts pirms 2005.gada 1.janvāra. «Turklāt pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas sniegtās informācijas, motociklu, kuri pirmo reizi ir reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra un kuru motora tilpums ir 1001 kubikcentimetrs (cm3) un vairāk, skaits ir neliels un to īpatsvars veido tikai apmēram 5% no visiem motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, par kuriem 2011.gadā tika veikta transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksa,» klāstīja FM pārstāvis.

Viņš uzsvēra ‒ tā kā motocikli un vieglie automobiļi pārsvarā tiek izmantoti privātām vajadzībām un nodokļa pārskatīšanas mērķis bija palielināt nodokļa slogu jaudīgākiem un ekskluzīvākiem transportlīdzekļiem, līdz ar to nodokļa apmērs tika palielināts gan jaudīgiem vieglajiem automobiļiem, gan jaudīgiem motocikliem ar dzinēja tilpumu virs 1000 cm3.

FM Komunikācijas nodaļas vadītājs gan norādīja, ka atbilstoši tiesībsarga lūgtajam ministrija to izvērtēs un sniegs risinājuma piedāvājumu triju mēnešu laikā.

Pārbaudes lietu par motociklu ekspluatācijas nodokļa samērību tiesībsargs ierosināja uz Latvijas Motoklubu asociācijas iesnieguma pamata.

Jau vēstīts, ka Latvijas Motoklubu asociācija lūgusi Saeimas komisiju tuvākajā laikā lemt par nodokļu likmju samazināšanu motocikliem, tricikliem un kvadricikliem.

Latvijas Motoklubu asociācija ir sabiedriska organizācija, kurā apvienojušies vairāk nekā 40 Latvijas motoklubu un kura pārstāv motobraucējus visā valstī.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu