Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Trekno mafija ir nemirstīga, viņi ir atgriezušies, lai valdītu un Valdis Dombrovskis var skriet ap koku

Trekno mafija ir nemirstīga, viņi ir atgriezušies, lai valdītu un Valdis Dombrovskis var skriet ap koku
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments 14

Pagājušajā piektdienā sabiedrība atkal uzzināja, ka Latvijas trekno bezkaunību un alkatību var izmērīt tikai ar bezgalības mērauklu. Valdošo partiju vadītāji nevilšus tika padarīti par izsmieklu - kamēr viņi TV ekrānā stāstīja par saviem plāniem gada laikā sakārtot valsts uzņēmumu pārvaldes, mazināt plaisu starp nabagajiem un bagātajiem, tikmēr vairāku valsts uzņēmumu vadītāji trīskāršoja savas tūkstošlatu algas.

Lielāko partiju līderi - Dzintars Zaķis, Valdis Zatlers un Einārs Cilinsks var runāt ko grib, bet treknie rīkojās kā ienāk prātā. Vēl trakāk - muļķa lomā tika nostādīts pats ministru prezidents Valdis Dombrovskis. Valsts uzņēmumu vadītāji nekādi nevarētu tik trekni uzpūst savas algas, ja vien viņiem nepalīdzētu šo pašu partiju kontrolētie ministru ierēdņi.

Mediji ziņo, ka pagājušā gada nogalē algas krietni palielinājuši vairāku valsts uzņēmumu - «Latvijas Dzelzceļš», «Latvenergo» un «Latvijas Autoceļu uzturētājs» augstākā vadība. Latvijas TV Ziņu raidījums «Panorāma» noskaidrojis, ka LDz prezidenta Uģa Magones atalgojums pieaudzis no 2600 latiem līdz 8500 latiem, un atlīdzību virs 6000 latiem saņems uzņēmuma valdes locekļi, kas vienlaikus ir arī viceprezidenti - Edvīns Bērziņš, Aivars Strakšas un Ēriks Šmuksts.

Dombrovska labā roka nezina ko dara kreisā

Opozīcijas deputāts no «Saskaņas Centra» Andrejs Elksniņš norāda, ka tas noticis pateicoties Valda Dombrovska parakstītajiem Ministru kabineta 2012.gada 27.novembra grozījumiem Nr.814, kā rezultātā kapitālsabiedrībā, kuras iepriekšējā gada neto apgrozījums pārsniedz 40 miljonus latu, valdes priekšsēdētājam ir iespējams saņemt divas algas - par darbu valdē un amata pienākumu izpildi kapitālsabiedrībā». Tagad tas pats Dombrovskis paziņojis, ka liks atbildīgajām ministrijām pārskatīt algu palielināšanu dažās valsts kapitālsabiedrībās un piedāvāt «piezemētāku risinājumu». Vai tas nozīmē, ka premjera labā roka nezin, ko dara kreisā?

Diemžēl jāatkārto agrāk teiktais - ir notikusi kārtējā jezga un atkal valdības visaugstākajā līmenī notikusi, tēlaini runājot, mušu jaukšana ar kotletēm. Kā pats galvenais arguments tiek piesaukts fakts, ka lielo uzņēmumos vadītājiem ir jābūt konkurētspējīgam atalgojumam. Tā tas ir arī citās valstīs. Arguments pret kuru grūti iebilst. Tomēr notikušais atklāj ļoti smagas problēmas politiskajā pārvaldē.

Ministri nesaprot kas noticis.

Vispirms, kā vispār tā varēja notikt, ka algu palielināšana notika nesaskaņoti ar atbildīgo ministru? Ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts un satiksmes ministrs Aivis Ronis tikai tagad sola premjeram izvērtēt, vai atalgojums palielināts samērīgi. Otrkārt, valdošā koalīcija joprojām nav spējusi apstiprināt Ekonomiskas ministrijas šovasar izstrādāto un saskaņošanai nodoto Publisko personu kapitālsabiedrību un kapitāla daļu pārvaldības likumprojektu. Tāpat joprojām iestrēguši arī citi valsts uzņēmumu pārvaldības uzlabošanas pasākumi, kas paredz skaidrākus un vienotus principus attiecībā uz atalgojuma politiku valsts kapitālsabiedrībās.

Saule uzausa un …. zemē atkal viss pa vecam

Tie ir valstij ārkārtīgi svarīgi noteikumi, kurus vajadzēja sākt sakārtot jau pirms vairākiem gadiem. Ja to nespēja izdarīt iepriekšējās Dombrovska vadītās valdības, tad kāpēc tik ilgi ir vilcinājusies pašreizējā? Vai viņiem nešķita svarīgi, ka stratēģiski svarīgus valsts uzņēmumus pārvalda pēc skaidriem un labi saprotamiem noteikumiem, konkurētspējīgi vadītāji ar konkurētspējīgām algām? Šī valdība sāka strādāt 2011. gadā, bet valdošie politiķi sakārtot likumdošanu sola tikai šogad - 2013. gadā. Atkal tas pats sāpīgais jautājums par Valda Dombrovska un tā saucamās Tiesiskuma koalīcijas dinamisku reformspēju. Ir pagājis vairāk kā gads, bet kārtība un reformas atkal palikušas tikai labu solījumu līmenī. Tieši tāpat kā valstij novilcinātā nozīmīgā Augstākās izglītības reforma. Un kārtējo reizi, tieši tāpat kā Augstākās izglītības jomā - vispirms tiek «sakārtots» atsevišķu «trekno» daudzu tūkstošu algas un tikai pēc tam sāk domāt par nopietnām reformām sistēmā. Pareizāk sakot, tiek solīts domāt. Nevilšus nāk prātā uzreiz divu premjeru «spārnotās frāzes». Vispirms - kā var nesolīt un par zemi, kurā aust gaisma un viss palicis pa vecam.

Savāds ir arī kritērijs - algas var palielināt kapitālsabiedrības, kuru apgrozījums pārsniedzis 40 miljonus latu. Vai lielu atbildību un veiksmīgu darbu valsts labā var izmērīt miljonu apgrozījumā? Ko tādā gadījumā, lai saka ārsti, kuri sūri un grūti mācījušies vairāk kā desmit gadus, nereti sarežģītās divpadsmit stundu operācijās glābj cilvēku dzīvības? Ar ko, piemēram, «Latvenergo» vai «Latvijas Dzelceļa» vadītāji ir labāki par ķirurgu, kurš gada laikā izglābis vairāku bērnu dzīvības? Ar ko lielo uzņēmumu vadītāji ir labāki par godprātīgu un neatlaidīgu policistu, kurš gada laikā notvēris vairākus bīstamus noziedzniekus? Kāds varbūt teiks, ka tie ir nesalīdzināmi lielumi un tas ir pārspīlēts salīdzinājums. Nē, vienīgais, kas šajā gadījumā ir pārspīlēts, tās ir daudzu tūkstošu algas dažiem, izredzētajiem «treknajiem» ar kontroli par miljonu plūsmām, kuras pareizā brīdī var iepludināt «pareizās» partijas vai tai pietuvinātu darboņu kabatās. Vēl pirms nepilna gada šīs plūsmas veikli nopludinātas valdošai koalīcijai pietuvinātā sportā klubā.

Valsts kontroles atzinums - ministram un kaķim zem astes

Simboliski, ka viens no pirmajiem uzņēmumiem, kuram palielināja algas ir «Latvijas dzelzceļš». Vai šis ir bijis priekšzīmīgs uzņēmums ar lielisku vadītāju? Nē. To lieliski zina Satiksmes ministrs Aivis Ronis, valsts sekretārs Anrijs Matīs parlamentārais sekretārs Klāvs Olšteins. Pagājušā gadā novembrī Valsts kontrole paziņoja par šaubām, vai valstij piederošā «Latvijas Dzelzceļa» (LDz) koncerna uzņēmumu reklāmas tēriņi ir pamatoti, tāpēc rosinājusi uzņēmuma vadībai un tā akcionāram Satiksmes ministrijai izvērtēt, vai reklāmas tēriņi turpmāk jāsaglabā līdzšinējā apjomā. LTV raidījums «De facto» ziņojot par šiem aizdomīgajiem gadījumiem norāda, ka VK pārbaudījusi ziedojumu un reklāmas līgumus no 2009.gada līdz pat šā gada vidum. (1). Revīzijā uzzināto kontrole gan neatklāj, jo šajā daļā secinātais pārsteidzošā kārtā ir slepens. Iespējams, ka runa ir par «reklāmas līgumiem» ar basketbola klubu «Ventspils» un VEF. Pēdējais ir «Vienotības» un paša premjera partijas biedra Edgara Jaunupa pārstāvēts privāts klubs.

Simboliski, ka algas paaugstināt «Latvijas Dzelzceļa» bosiem steigusies tieši Satiksmes ministrija. Tā pati, kas izrādījusies viskūtrākā Baltijas valstīs stratēģiski svarīgā «Rail Baltica» projektā. Transporta nozares eksperts Tālis Linkaitis intervijā avīzei «Diena» norāda: «Tas ir dīvaini, un pat īsti nevar saprast iemeslus – politiskā līmenī tiek apgalvots, ka projektam atbalsts ir, bet... Gribēju papildināt, ka igauņi un lietuvieši ir izsludinājuši konkursu, respektīvi, mēs esam vienīgie, kuri nav izsludinājuši konkursu kaut uz pētījumu par to, kādas ir mūsu intereses, kā Rail Baltic ievilkt Rīgā utt. Lai gan valdības rīcības plāns paredz, ka šis iepirkums bija jāizsludina ne vēlāk kā ... 2012. gada 31. martā. Tad solīja, ka būs rudenī, tad – ka līdz gada beigām, bet nekā.» (2). Vēl smagāka ir viņa liecība par valdības rīcību kopumā valstij tik svarīgajā daudzu simtu miljonu satiksmes nozarē. Linkaitis saka: «Bija iecerēts, ka būs jauna transporta politika, jaunas pamatnostādnes. Ministrijas ierēdņi pat kaut ko bija uzrakstījuši, bet tas viss, kā saka, pakārās gaisā un valdībā nenonāca.» (3)

Latvijas trekno mafija ir nemirstīga. Tā kontrolē ierēdņus un ministrus

Tas viss liecina par sekojošo - straujš algu palielinājums ierēdņiem un politiķiem izrādījies daudz svarīgāks nekā nopietns darbs ar reformām, sistēmas saprātīgu sakārtošanu. Treknie valda par valsts uzņēmumiem, par valsts miljoniem, ministriem un ierēdņiem. Bijušā premjerministra Krištopāna piesauktajā zemē atkal ir viss pa vecam. Jo Latvija ir zeme, kur trekno mafija izrādījusies nemirstīga. Premjerministrs Dombrovskis ar lielāko partiju vadītājiem var skriet ap koku. Diemžēl cerības, ka šoreiz sabiedrībai pieņemamas reformas, skaidri un saprotami darba rezultāti būs pirms un nevis pēc trīskārša tūkstošlatu algu paaugstinājuma, izrādījušies vien kārtējie politikāņu meli, ar kuriem apmuļķot lētticīgos vēlētājus.

avoti:

1. LTV raidījums «De facto», TVNET - Valsts kontrole kritizē LDz reklāmas līgumus http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/444448-valsts_kontrole_kritize_ldz_reklamas_ligumus

2.,3. «Diena» - Linkaitis: Ir liela iespēja pazaudēt Rail Baltic projektu, jo mums ir satiksmes ministrs, kurš ļaujas lietu plūdumam http://www.diena.lv/latvija/viedokli/linkaitis-ir-liela-iespeja-pazaudet-rail-baltic-projektu-jo-mums-ir-satiksmes-ministrs-kurs-laujas-l-13986532?cp=1#comments.

Tēmas
Aktuālais šodien
Jaunākās ziņas
Svarīgākais
Uz augšu