Skip to footer
Šodienas redaktors:
Agnija Reiniece
Iesūti ziņu!

Renault 5 Turbo 30 gadu jubileja (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

1980.gada maijā Djepas ražošanas rūpnīcā sporta nodaļas montāžas līniju atstāja pirmais Renault 5 Turbo. Drīz tas kļuva par vienu no ātrumsacīkšu favorītiem.

Ideja par Renault 5 (dizains Nr.822) modeļu dažādošanu radās īsi pēc modeļa debijas 1972.gada janvārī, tomēr stāsts par Renault 5 Turbo aizsākās tikai 1976.gada 5.maijā, kad attīstības direktora vietnieks Žans Terramorsi un viņa asistents Henrī Lerms ieraudzīja Marka Dešampa zīmētās skices. Savās diskusijās viņi izmantoja vārdu Turbo, kas kļuva par gadu desmita otrās puses kulta vārdu. Terramorsi ieskicēja sagatavošanās vadlīnijas: vidū iebūvēts dzinējs ar vismaz 150 zirgspēkiem, izcilas braukšanas iezīmes un maksimālais svars – 830 kg. Dizainu Nr.822 apstiprināja gan grupas vadības padome, gan Renault Sport vadītājs Žerārs Larouzs.

Pēc Terramorsa nāves 1976.gada augustā dizains Nr.822 tika attīstīts ar inženieru Mišela Tetu un Bernarda Dudo līdzdalību. Pirmo prototipu izveidoja automašīnu korpusu ražotājs Heuliez. 1977.gada jūlijā tika izvēlēts vēl kāds projekts, kuru attīstīja Dešamps un Marčello Gandini kopā ar Carrozzeria Bertone. Renault 5 uzbūve tika padarīta spēcīgāka. Lai samazinātu automašīnas svaru, tās durvis, aizmugurējais pārsegs un jumts tika izgatavoti no alumīnija, bet spārni no plastmasas. Korpusa platums pieauga līdz 1,75 metriem. Pēc visiem uzlabojumiem oriģinālā pilsētas mašīna kļuva par agresīvu braucamrīku ar iespaidīgiem parametriem un sportiski agresīvu interjeru.

Bāzes versijā 160 ZS

Modeļa prototips tika testēts ar dažādu veidu dzinējiem, arī Alpine V6. Vispiemērotākais izrādījās 1397 cm3 93 ZS dzinējs no masveidā ražotās Renault 5 Alpine Cleon sērijas. Vārsti, kloķvārpsta un eļļošanas sistēma tika pārveidota. Amerikāņu kompānija Garrett piegādāja T03 turbokompresoru ar 0,86 bāru spiedienu. Vēbera karburators tika nomainīts pret mehānisku degvielas iesmidzināšanas sistēmu no Bosch. Renault 5 Turbo versijā motora jauda sasniedza jau 160 ZS.

Lielākā ātruma degvielas patēriņš pārsniedza 20 litrus uz 100 kilometriem, tāpēc degvielas tvertnes tilpums tika palielināts līdz 92 litriem. Modelis tika aprīkots ar Michelin riepām: 195/55 izmēra riteņiem priekšā un 220/55 riteņiem aizmugurē. Braukšanas kārtībā esošas automašīnas masa bija līdz 970 kg.

1978.gada naktī no 9. uz 10. martu pirmie testa braucieni tika organizēti Arques-la-Bataille trasē netālu no Djepes. Pirmie rezultāti bija daudzsološi: Renault 5 Turbo sasniedza ātrumu 205 km/h un startā no vietas viena kilometra distanci veica vien 28 sekundēs. Ātrumu līdz 100 km/h tas uzņēma 7,5 sekundēs. 1978.gada 4.oktobrī otrs modeļa prototips tika izstādīts Parīzes Auto šovā. 1980.gada maijā Renault Sport montāžas līniju Djepes rūpnīcā uzbūvēja pirmās piecas Ranault 5 Turbo automašīnas.

R5 Alpine Turbo

Nekādu ekstru

Pirmās automašīnas bija pieejamas tikai metāliskās krāsās: Olympe zilais un Grenade sarkanais un vēlāk arī melnā, pērļu baltā un sudraba. Bez stūres ar ādas dekorējumiem un dziļajiem sporta sēdekļiem izvēles iespēju saraksts bija ārkārtīgi īss. Daudz svarīgāki par greznību Renault 5 Turbo radītājiem bija sportiskas emocijas un minimāls svars, kā dēļ tie arī īpaši nedomāja par skaņas izolāciju - pie pilnas jaudas trokšņu līmenis salonā sasniedza pat 90 decibelus.

Renault 5 Turbo jauda sasniedza 180-270 ZS, un maksimālais iespējamais ātrums svārstījās no 170 līdz 225 km/h. Jau pats pirmais notikums, kur startēja šis modelis, izvērtās veiksmīgs. 1980.gada novembrī Žana Ranjoti un Žana Marka Andrei ekipāža finišēja otrajā vietā Criterium de Cevennes Mountain rallijā, bet vēlāk jau sekoja uzvaras Montekarlo un Korsikas rallijā 1981. gadā. Astoņdesmitajos gados Renault izgatavoja B grupas Renault 5 Turbo Maxi ar 350 zirgspēku dzinēju.

Renault 5 Turbo 170 ZS versija piedalījās Renault kausa sacensībās, kas notika Hokenheimas un citās Eiropas trasēs. No 1981. līdz 1986.gadam Renault 5 Turbo braucēji kopumā izcīnīja 16 titulus Eiropas meistarsacīkstēs un ieguva 33 uzvaras pasaules rallija čempionāta sacīkstēs.

Renault 5 Turbo II

1982.gada oktobrī Parīzes Auto šovā Renault prezentēja Renault 5 Turbo 2 (1983-1985). Modelis lielā mērā palika nemainīgs. Alumīnija daļas, kuru ražošana maksāja dārgi, tika aizstātas ar tēraudu. Tika samazināts degvielas tvertnes tilpums, kā arī sēdvietas tika pārklātas ar velūru. Automašīnas sērijveida aprīkojums sevī ietvēra priekšējos un aizmugurējos spoilerus, sīklietu nodalījumus durvīs un halogēnās priekšējās gaismas. Bija iespēja izvēlēties audio sistēmu un metālisko krāsu.

Renault izplatītāji piedāvāja komplektus, kas palielināja dzinēja jaudu līdz 180 - 250 ZS, un daudzus tūninga aksesuārus. Renault 5 Turbo un Turbo 2 tika ražoti līdz 1986.gada aprīlim. Sešu gadu laikā tika saražotas kopumā 1820 Renault Turbo un 3167 Turbo 2 automašīnas. Kopā ar otrās paaudzes Renault 5 Turbo tika radīts vēl viens modelis – 5 GT Turbo ar 115 zirgspēku motoru, ko iebūvēja priekšā. Astoņdesmito gadu beigās modeli uzlaboja un dzinēja jauda palielinājās līdz 120 ZS. Renault 5 GT Turbo tika ražots līdz 1991.gadam. Šis modelis kļuva par priekšteci sporta versijai Clio 16 V un Clio Maxi. Arī Clio V6, kam ir vidū iebūvēts dzinējs, ir cienīgs Renault 5 Turbo pēctecis.

Komentāri (1)
Nepalaid garām!
Uz augšu