Skip to footer
Šodienas redaktors:
Māris Kūrēns
Iesūti ziņu!

Kā policija pārbauda OCTA polises esamību (5)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Kā pēc e-polises ieviešanas un speciālās uzlīmes logā atcelšanas Ceļu policija pārbauda OCTA polises esamību?

Atbild Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics:

Kopš pērnā gada jūnija arī Ceļu policijai ir pieejama OCTA datubāze, kurā atrodas visu noslēgto OCTA līgumu dati. Līdz ar to gadījumos, kad autovadītājam līdzi nav OCTA polises dokumenta veidā, Ceļu policists apdrošināšanu pārbauda pēc datubāzes.

Jāmin, ka pēc datubāzes datiem vidēji dienā šādā veidā Ceļu policija pārbauda ap divus līdz trīs tūkstošus automašīnu. Jāņem vērā, ka Ceļu policists var speciāli neapstādināt transportlīdzekli, bet pārbaudīt apdrošināšanas esamību, ievadot datubāzē transportlīdzekļa numuru, tāpat kā tas notiek, pārbaudot tehnisko apskati. Ja transportlīdzeklim viss ir kārtībā, tas nemaz netiek apstādināts.

Braukšana ar neapdrošinātu transportlīdzekli ir ļoti būtisks pārkāpums, jo par neapdrošināto transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem maksā apzinīgie autoīpašnieki. Daudzās Eiropas Savienības valstīs par šādu pārkāpumu draud ne tikai ar administratīvo pārkāpumu un naudas sodu, bet pat ar mašīnas vai numurzīmes konfiskāciju un tiesvedību.

Tā, piemēram, Igaunijā par braukšanu bez apdrošināšanas likums paredz administratīvo sodu līdz 6000 kronām jeb 270 latiem. Polijā administratīvais sods tiek noteikts, ņemot vērā laika posmu, kurā nav bijusi apdrošināšana. Ja ilgāk nekā divas nedēļas, tad sods vieglajai automašīnai ir 500 eiro jeb apmēram 350 latu.

Vācijā soda sankcijas nosaka tiesa, katru gadījumu izvērtējot individuāli, lai gan pirmajā reizē tiek noteikts administratīvais sods vainīgā divu mēnešalgu apmērā. Norvēģijā – 5000 kronas jeb aptuveni 420 lati. Itālijā bez 500 eiro jeb aptuveni 350 latu administratīvā soda jārēķinās ar automašīnas konfiskāciju uz laiku.

Līdzīgi var rīkoties arī Ceļu policija Lielbritānijā un Slovēnijā. Lielbritānijā sods var sasniegt pat 5000 mārciņu jeb vairāk nekā 4000 latus. Somijā par piedalīšanos satiksmē bez OCTA ir jārēķinās ar sodu, kas var būt trīs līdz četras reizes lielāks nekā tai brīdī augstākais maksājums par apdrošināšanu (laika posms ir līdzvērtīgs tam, cik ilgi nav apdrošināšanas). Ungārijā tiek noņemtas numurzīmes, maksimālais sods līdz 600 eiro jeb apmēram 420 latu.

Komentāri (5)
Nepalaid garām!
Uz augšu