12,1% valsts pārziņā esošu tiltu stāvoklis vērtējams kā ļoti slikts (1)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Latvijas Valsts ceļi

Valsts pārziņā ir 969 tilti, to skaitā arī satiksmes pārvadi un caurtekas, tiltu uzraudzībai tiek pievērsta pastiprināta uzmanība. Patlaban neviens no valsts pārziņā esošajiem tiltiem nav slēgts satiksmei, to nestspēja ir pietiekoša. 51 tiltam ir ieviesti satiksmes ierobežojumi, pārsvarā tie ir gabarītu ierobežojumi – masas, platuma u.c., informē Latvijas Valsts ceļi.

Katru gadu VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) būvinženieri veic ikgadējās tiltu inspekcijas, to laikā tiek pārbaudīts katrs tilts. Inženieri novērtē tiltu galvenās konstrukcijas, apzina bojājumus un defektus, kas ietekmē būves nestspēju un satiksmes drošību, kā arī defektus, kas attīstoties var palielināt uzturēšanas izdevumus un ietekmē tilta izskatu.

Reizi piecos gados valsts pārziņā esošajiem tiltiem tiek veiktas galvenās inspekcijas, tās veic piesaistītie eksperti, kuri detalizēti izvērtē tiltu tehnisko stāvokli, nosaka bojājumus, to veidus un apjomus, kā arī aprēķina potenciālo darbu izmaksas.

Ja kādā no inspekcijām tiltam tiek konstatēti būtiski defekti, tiek veikta speciālā inspekcija, kuras laikā eksperti papildu pārbauda tilta nestspēju, satiksmes drošību, veic analītiskus aprēķinus un sniedz atzinumu par nepieciešamajiem ierobežojumiem. Tāpat prognozē atlikušo tilta kalpošanas laiku un nepieciešamos uzturēšanas pasākumus. Vajadzības gadījumā tiltu pārbauda ar slodzes testu.

Savukārt tiltu pieņemšanas inspekcijas notiek uzreiz pēc tiltu būvdarbu pabeigšanas, tajās tiek piefiksēti tiltu tehniskie parametri.

Šogad valsts ceļu tīklā būvdarbi plānoti uz 33 tiltiem, daļa no tiem ir pārejošie objekti – remontdarbi ir uzsākti pērn, bet pabeigti tiks šogad. No šiem 33 tiltiem septiņi tiek pārbūvēti, savukārt pārējie tiek atjaunoti, trīs gadījumos tilta vietā tiek likta dzelzsbetona caurtekas. Lielākie tiltu būvniecība objekti valsts autoceļu tīklā šogad:

tilts pār Daugavu uz Daugavpils apvedceļa (Kalkūnos);

tilts pār Aivieksti uz Daugavpils šosejas (Pļaviņas);

Kaķupītes caurteka uz Vidzemes šosejas (Vaive);

tilts pār Abavu Rendā (autoceļš P120).

Pērn veikto tiltu inspekciju dati liecina, ka 34,9 % tiltu tehniskais stāvoklis ir vērtējams kā slikts, bet 12,1% tiltu – kā ļoti slikts.  Dati liecina, ka sliktākā stāvoklī ir tilti uz valsts vietējiem un reģionālajiem autoceļiem, labākā – uz valsts galvenajiem autoceļiem.

Foto: VAS

Ņemot vērā to, ka pēdējo vairāk nekā 20 gadu laikā valsts autoceļu tīkls tiek uzturēts nepietiekama finansējuma ietvaros, nav iespējams veikt visus uzturēšanas un būvniecības darbus, kuri ir nepieciešami uz visiem valsts pārziņā esošajiem tiltiem, kā rezultātā ir uzkrājies darbu deficīts 170 miljonu eiro apmērā.

Ja visi nepieciešamie darbi uz tiltiem būtu veikti, un šāds deficīts nebūtu uzkrājies, gadā visu valsts pārziņā esošo tiltu uzturēšanai un remontdarbiem būtu nepieciešami 15 miljoni eiro. Ņemot vērā esošo būvdarbu deficītu ik gadu nepieciešamais finansējums ir vēl lielāks.

2018. gadā no valsts budžeta tiltu remontdarbiem ir novirzīti gandrīz astoņi miljoni eiro, tāpat tilti tiek remontēti arī ES fondu finansēto autoceļu pārbūves projektu ietvaros. Kopējais finansējums valsts autoceļu tīklam, ieskaitot vasaras un ziemas uzturēšanu, 2018.gadā ir 307 miljoni eiro, no tiem 124 miljoni ir ES fondu finansējums.

Foto: Latvijas valsts ceļi
Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu