Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

Auto svara un izsvarojuma nozīme (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Automobiļa svars un tā ietekme nebeidzas ar ierakstu tehniskajā pasē un ceļa nodokli.

Auto dinamikas, bremzēšanas, stabilitātes un ekonomijas īpašības ir būtiski atkarīgas no auto saķeres ar ceļu. Viens no būtiskiem saķeri noteicošiem faktoriem ir auto masa. Jo lielāka masa, jo lēnāk auto uzņem ātrumu. Attiecīgi garāks ir arī bremzēšanas ceļš. Līdz ar to palielinās slodze uz bremzēm un ritošo daļu. Vēl jāpiebilst, ka auto masa tieši ietekmē arī degvielas patēriņu.

Daudzus interesē automašīnas dinamisko īpašību uzlabošana. Kā zināms, potenciālā paātrinājuma noteikšanai un salīdzināšanai labi kalpo tāds rādītājs kā kg uz 1 Zs vai 1 kW. Lai šo rādītāju uzlabotu, ir divas iespējas - palielināt jaudu vai samazināt auto svaru. Rodas jautājums - kas ir labāk? Palielināt auto jaudu par 20 Zs vai samazināt auto svaru par 100 kg? Veicot nelielus aprēķinus katram konkrētam auto modelim, viegli noskaidrot, cik noņemti masas kg kompensē attiecīgi nepieliktus Zs. Jāatzīmē arī tas, ka katrs nākamais noņemtais masas kilograms attiecīgi aizstāj vai kompensē vairāk jaudas nekā iepriekšējais, jo procentuāli lielāka ir atlikusī masas daļa. Svarīgi, ka smagākam automobilim jaudas kompensēšanai nepieciešams ziedot vairāk masas kilogramu, bet ievērojams masas palielinājums (piemēram, nopietna audioinstalācija) sliktāk ietekmēs attiecīgi vieglāka auto kg/Zs attiecību.

Masas samazināšana par ne vairāk kā 100 kg ir samērā vienkārša. Galvenokārt jāpievērš uzmanība lietām, ko ir samērā viegli nomainīt un kas dod lielu masas samazinājumu, piemēram, riepas, diski, sēdekļi, audio un citas elektroierīces, degvielas daudzums bākā, izplūdes sistēma u.c. Būtisks ir auto izsvarojums. Piemēram, 40 kg svara atšķirība starp vienas ass riteņiem jau sāk ietekmēt auto iepriekš minēto veikumu rādītājus. Straujāka paātrinājuma gadījumā ritenis uz velkošās ass ar mazāku noslogojumu pirmais sāks izbuksēt, tā rezultātā zaudēts laiks. Bremzējot ritenis ātrāk zaudēs saķeri ar ceļu un sāks slīdēt. Protams, ABS to novērš, bet bremzēšana tik un tā ir neefektīvāka. Tāpat nepareizs auto izsvarojums ietekmē auto ritošās daļas elementus un to nolietojumu.

Izveidot pareizu auto izsvarojumu ir nedaudz grūtāk, tomēr ir dažas pavisam vienkāršas lietas, ko var darīt, lai labotu situāciju. Nereti disbalansu rada atšķirīga nolietojuma vai stingrības atspares un amortizatori, kurus iespējams nomainīt. Vēl labāks šīs problēmas risinājums būtu uzstādīt regulējamus amortizatoru statņus, ar kuru palīdzību zināmās robežās ir iespējams regulēt atsperu spriegojumu. Piemēram, atkarībā no atsperes tipa katrs milimetrs, par kuru atspere tiek saspiesta, rada no 5 līdz 15 kg papildu spiedienu. Disbalansu rada apjomīgas audioinstalācijas, kuras var pārbūvēt, izkārtojot elementus savādāk. Tāpat arī ir iespēja variēt akumulatora vai rezerves riteņa novietojumu. Praksē ir bijuši arī tādi kuriozi gadījumi, ka lietus ūdens uzkrāšanās kādā auto nišā rada liekus 5-10 kg.

Lai aprēķinātu un pieņemtu sev vēlamo variantu, nepieciešams veikt dažādus mērījumus, kuru skaitā noteikti ir precīza auto svēršana, jo, kā zināms, praksē mašīnas ir piedzīvojušas dažādas pārbūves, uzlabojumus un modifikācijas, kuru rezultātā reālā masa pietiekami ievērojami atšķiras no ražotāja uzdotās.

Komentāri (1)

Tēmas

Nepalaid garām!
Uz augšu