MH17 lieta: "Bellingcat" šķetina Ukrainas aizturētā separātistu komandiera lomu "Boeing" notriekšanā (27)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Reuters/ScanPix

Pagājušonedēļ atklātībā nonāca informācija, ka Ukrainas specdienesti jūnija beigās kaujinieku kontrolētajā Doņeckas apgabala daļā saistībā ar notriektās lidmašīnas MH17 lietu aizturējuši bijušo Sņižnes pilsētas pretgaisa aizsardzības komandieri Vladimiru Cemahu. Pirms aizturēšanas viņa vārds nebija izskanējis publiski, taču ir pamats domāt, ka viņš bija vismaz nozīmīgs lidmašīnas notriekšanas aculiecinieks, raksta pilsoniskās žurnālistikas projekts "Bellingcat". 

Ukrainas specdienestus viņš interesē tāpēc, ka vadījis pašpasludinātās "Doņeckas tautas republikas" pretgaisa aizsardzību Sņižnes pilsētā laikā, kad tai līdzās 2014.gada 17.jūlijā tika notriekta Malaizijas pasažieru lidmašīna.

Kā pavēstīja Cemaha advokāts Romāns Gontarevs, viņš atrodas apcietinājumā Kijevā un viņam izvirzīta apsūdzība par teroristiskas grupas izveidi, par ko draud cietumsods līdz 15 gadiem.

Ukrainas mediji norāda, ka Cemahs var būt vērtīgs avots lietā par Malaizijas lidmašīnas notriekšanu.

Aizturēšana

Saskaņā ar medijos izskanējušajām ziņām, Cemahs tika aizturēts 27.jūnijā Šņižnē. Viņu aizturēja Ukrainas specdienestu aģenti, kuri bija iekļuvuši Kremļa atbalstīto kaujinieku kontrolētajā teritorijā. Lai izvairītos no notveršanas, aģenti esot iesituši Cemaham pa galvu un, uzdodot apdullušo vīrieti par paralizētu večuku, ratiņkrēslā un ar viltotiem dokumentiem izveduši no "Doņeckas tautas republikas". Krievijas neatkarīgā avīze "Novaja gazeta" ziņo, ka Cemaha arestēšana neesot bijusi grūta, jo viņš tobrīd esot atradies pamatīgā alkohola reibumā (Cemaha sieva publiski izteikusies, ka vīrs esot alkoholiķis).

Vladimirs Cemahs pirms un pēc aizturēšanas
Vladimirs Cemahs pirms un pēc aizturēšanas Foto: Bellingcat

Kijevā pret Cemahu izvirzītas kriminālapsūdzības par teroristu grupas vai teroristu organizācijas izveidošanu. Šādu apsūdzību Ukrainas varasiestādes visbiežāk izvirza apcietinātajiem separātistiem.

Taču politisko notikumu komentētāji norāda, ka Cemaha aizturēšana acīmredzami esot saistīta ar MH17 notriekšanas izmeklēšanu, jo viņš 2014.gadā vadīja Sņižnes pilsētas pretgaisa aizsardzības vienību. Uz to norāda arī fakts, ka Ukrainas specdienesti veica riskantu operāciju ienaidnieka kontrolētā teritorijā.

2.jūlijā pašpasludinātās "Doņeckas tautas republikas" "amatpersona" Jevgeņijs Tiņanskis publiskoja pirmo Cemaha fotogrāfiju pēc aresta, kurā viņš redzams ar pārsietu brūci uz galvas. Šo attēlu Cemaha advokāts Ukrainā esot nosūtījis viņa sievai.

Tiņanskis arī publicēja fotogrāfiju ar Cemaha militāro identifikācijas karti, kurā norādīts, ka militārās vienības 08801 pretgaisa aizsardzības komandiera amatā viņš kā apakšpulkvedis esot tikai no 2014.gada 23.oktobra (MH17 tika notriekts 2014.gada 17.jūlijā), bet pirms tam darbojies mazā vienībā Šņižnē, kas neesot bijusi saistīta ar pretgaisa aizsardzību. Tādā veidā Tiņanskis mēģināja pierādīt, ka Ukrainas varasiestādes kļūdaini sasaistījušas Cemahu ar MH17 lietu.

Tomēr publiski pieejami gana pārliecinoši pierādījumi, ka MH17 notriekšanas laikā vai vismaz pirms 2014.gada 23.oktobra Cemahs bija komandieris pretgaisa aizsardzības vienībā, norāda "Bellingcat". Piemēram, Cemaha "Odnoklassniki" profilā 2014.gada 24.augustā ievietota fotogrāfija, kurā viņš redzams sēžam pie ZU-23 pretgaisa aizsardzības lielgabala, bet citā fotogrāfijā uz vienas no bruņumašīnām uzpūsts uzraksts "Pretgaisa aizsardzības spēki, Sņižne".

2019.gada 5.jūlijā viens no starptautiskās MH17 lietas izmeklēšanas komisijas un "Bellingcat" identificētajiem separātistiem Igors Girkins, pazīstams arī kā Igors Strelkovs (bijušais "Doņeckas tautas republikas" aizsardzības ministrs), nonāca pretrunās ar DTR oficiālo pozīciju. Girkins sociālajā tīklā VK rakstīja, ka "Boriščs" (Cemaha iesauka, kas balstīta uz viņa tēvavārdu) 2014.gada jūlijā un augustā esot bijis pretgaisa aizsardzības komandieris Sņižnē. Viņš piebilda, ka pirms tam Girkins esot vadījis mobilās ZU-23 vienības Semeņivkā, par ko ticis pie apbalvojumiem.

Girkins atkārtoti noraidīja separātistu saistību ar MH17 notriekšanu un uzsvēra, ka "Boriščs" neesot atbildējis par militāro aprīkojumu, ar kuru to varētu pastrādāt. 

Atsaucoties uz informācijas avotiem Ukrainas izlūkdienestā, ukraiņu ziņu portāls "The Babel" ziņoja, ka Cemahs par Sņižnes pretgaisa aizsardzības komandieri esot kļuvis 2014.gada 26.jūnijā, dažas nedēļas pirms MH17 notriekšanas.

Tviteris izceļ gaismā četrus gadus vecu video

To, ka Cemahs bija komandieris pretgaisa aizsardzības vienībā, apstiprina arī šomēnes "Twitter" lietotāju atrastais un pārpublicētais dokumentālais seriāls "Brālis pret brāli", ko 2015.gada 19.jūnijā platformā "YouTube" augšupielādēja prokremliskās partijas "Dzimtene" reģionālā nodaļa. Dokumentālais seriāls tika uzņemts "humāni-kulturālā vizītē uz Donbasu", to raksturo partija.

Sestajā sērijā, kas filmēta 2015.gada sākumā, Cemahs sniedz interviju par militāro operāciju vadību Sņižnes dienvidos 2014.gada vasarā. Materiālā viņš iepazīstināts kā pretgaisa komandieris, un tas minēts arī piezīmēs Cemaha militārajā dienasgrāmatā, kuras fragmenti iekļauti seriālā.

Nofilmēta atzīšanās?

Tā paša seriāla trešajā sērijā Cemahs ar filmēšanas komandu apstājas Petropavļivkā - ogļraču ciemā apmēram vienu kilometru uz ziemeļiem no vietas, kur tika izšauta pasažieru lidmašīnu notriekusī "Buk" raķete. Cemahs saka: "Šeit nogāzās "Boeing", sākot no Petropavļivkas līdz pat Hrabovdei. [Atlūzas] bija diezgan plaši izkaisītas, kādu desmit kilometru platībā."

Pēc tam seko intervētāja jautājums, kas no materiāla izgriezts. Spriežot pēc konteksta, intervētājs visdrīzāk jautāja, vai Cemahs nevēlas runāt par "Buk" raķešu palaišanas sistēmas atrašanos separātistu rokas dienā, kad tika notriekta "Malaysia Airlines" lidmašīna ar 298 cilvēkiem.

Tālākie Cemaha vārdi liek domāt, ka viņš atzīst, ka raķete tika palaista no separātistu kontrolētās teritorijas un ka viņš personīgi bija iesaistīts "Buk" raķešu palaišanas sistēmas slēpšanā pēc MH17 notriekšanas.

Cemahs: Nē, kāpēc? Es izstāstīšu... Tas notrieca "sušku" ["Sukhoi" lidmašīnu] - nu un vēlāk, tu jau zini... [Cemahs norāda uz kameru, it kā parādot, lai vēlāk teikto izmontē.] Tas notrieca "sušku", un otra "suška" notrieca "Boeing". Es to zinu. Es izvilku laukā to jauno puisi un noslēpu to [cenzēts]. Es jums pat parādīšu, no kurienes tas tika palaists un no kurienes es to savācu [smejas]. (..) Nē, nopietni, jums nav ne jausmas, kas te notika.

Kopš video atklāšanas vairāki krievu blogeri izteikuši savas versijas par to, kādu vārdu cenzēja seriāla veidotāji - domas dalās starp "Buk" un lamuvārdu, kas sastāv no trim burtiem. "Bellingcat" ierakstīja vairākas versijas, kurās izrunā iespējamos variantus, un secināja, ka Cemahs videosižetā visdrīzāk esot lietojis vārdu "Buk".

Visticamāk, Cemahs nebija iesaistīts raķetes palaišanā par spīti tam, ka viņš bija pretgaisa aizsardzības komandieris, secinājis "Bellingcat". Nav pierādījumu, ka viņš bija apmācīts "Buk" sistēmas izmantošanā, turklāt Ukrainas pārtvertās telefonsarunas liecina, ka "Buk" operatoru komanda nākusi no Krievijas. Tomēr Cemaha izteikumi dokumentālajā seriālā norāda, ka viņš visdrīzāk bija iesaistīts "Buk" sistēmas slēpšanā pēc MH17 notriekšanas.

Taču uz Cemaha izteikumiem jāskatās ar skepsi, jo viņš atkārto sazvērestības teoriju, ka "Buk" esot notriecis Ukrainas "Sukhoi" lidmašīnu un tajā pašā laikā cits ukraiņu "Sukhoi" esot notriecis MH17. Šai teorijai nav nekādu pierādījumu, un neviena no iesaistītajām pusēm nav ziņojusi par Ukrainas lidmašīnas notriekšanu šajā datumā.

Partija "Dzimtene" un operators Aleksandrs Vinčenko pēc Cemaha aizturēšanas centušies dzēst piekļuvi separātista interviju fragmentiem.

Pat tad, ja Cemahs pārspīlēja savu lomu 2014.gada 17.jūlija notikumos, viņš varētu izrādīties svarīgs liecinieks MH17 lietā.

Komentāri (27)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu