Pieci padomi kā pārliecināties, ka automobiļa odometrs rāda patiesību (1)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Pixabay

Ja kādreiz personīgā automašīna bija izteikta luksusa prece, ko varēja atļauties vien cilvēki ar augstiem ienākumiem, mūsdienās pieejamo spēkratu un cenu amplitūda ir tik liela, ka auto var atļauties teju ikviens interesents. 

Pieprasījums pēc lietotiem un mazlietotiem auto Latvijā ir liels. Tā norāda lietotu auto tirgotājs “Longo”. Saskaņā ar uzņēmuma apkopoto informāciju Latvijā tiek pārdoti aptuveni 120 tūkstoši lietotu auto gadā. Tomēr lietotu auto tirdzniecības segmentā arvien ir dažādas nepilnības, kas ietekmē pircēju uzticību lietotu auto pārdevējiem. Kā noskaidrots tirgotāja veiktā aptaujā, vairāk nekā 44% aptaujāto, iegādājoties lietotu auto, drīzāk neuzticas tā odometra rādījumiem, bet 14% norādījuši, ka tiem noteikti neuzticas. Kā pārliecināties, ka izvēlētais lietotais auto tehniski atbildīs tirgotāja solītajam? Lūk, pieci ieteikumi, kas lietota auto iegādes procesā var palīdzēt uzzināt vairāk par auto pagātni.

Noskaidro spēkrata izcelsmes valsti un pārbaudi auto nobraukuma rādījumus publiskajos reģistros

Iegādājoties lietotu auto, ir būtiski noskaidrot tā izcelsmes valsti, jo no ražošanas valsts bieži vien ir atkarīga spēkrata kvalitāte. Ar īpaši augstu kvalitāti izceļas automobiļi, kas ražoti Nīderlandē un Beļģijā. Tāpat pie mums bieži atrodami arī kaimiņvalstu un Ziemeļvalstu ražojumi.

Kad noskaidrota noskatītā auto izcelsmes valsts, ir ieteicams publiskajos reģistros pārliecināties, vai automobiļa nobraukuma rādījumi atbilst patiesībai. Piemēram, Lietuvā reģistrētu auto nobraukuma vēsture bez maksas pieejama šeit. Savukārt, ja spēkrats pirms tam ir bijis reģistrēts Beļģijā, tā nobraukumu vēsture ir pārbaudāma valsts Car-Pass reģistrā. Šis reģistrs atklāj konkrētā auto bijušo īpašnieku reģistrētos odometra rādījumus un to reģistrēšanas datumus. Šādi ir iespējams salīdzināt rādījumus ar pārdevēja norādītajiem, pārliecinoties par to patiesumu. Ja auto pirms tam ir reģistrēts, piemēram, Nīderlandē, ieteicams pārdevējam pieprasīt Tellerrapport (RDW) atskaiti – izziņu no Nīderlandes Nacionālā automašīnu reģistra. Pateicoties valsts izstrādātajai sistēmai, kas darbojas jau vairāk nekā 25 gadus, interesenti var pieprasīt informāciju par ikvienu Nīderlandē reģistrētu automašīnu – izziņa sniegs informāciju par auto īpašniekiem un odometra rādījumiem. Tikmēr Zviedrijā reģistrētu auto nobraukumu bez maksas var pārbaudīt šeit

Pārbaudi CSDD datus par Latvijā reģistrētiem auto

Ja izraudzītā automašīna jau ir vai ir bijusi reģistrēta Latvijā, ieteicams pārbaudīt, kādus datus par konkrēto modeli piedāvā Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD). Iestādē būs fiksēta visa informācija par auto tehniskajām apskatēm un tajās fiksētajiem nobraukumiem. Ieteicams pievērst uzmanību, vai rādītāji neizskatās aizdomīgi – proti, vai nav tā, ka auto īpašnieks vienu gadu ir norādījis mazu nobraukumu, nākamajā gadā – jau ievērojami lielāku. Šāda situācija, kad ievērojami ir mainījušies nobraukuma rādītāji, var liecināt par iespējamām manipulācijām ar tiem. 

Vērsies pie dīlera un veic odometra pārbaudi

Atkarībā no auto zīmola odometru vienmēr var pārbaudīt pie oficiālā dīlera, proti, dīlera servisa sistēmā noskaidrot automobiļa servisa apmeklējumu vēsturi un reģistrētos nobraukumus. Ja ar odometra rādījumiem ir veiktas manipulācijas, to varēs redzēt arī pieslēdzoties automašīnas vadības blokiem – piemēram, dzinēja, ātrumkārbas, ABS vai citiem auto vadības blokiem.

Pārbaudi automašīnas servisa grāmatiņu

Iegādājoties lietotu auto, vienmēr ieteicams pieprasīt un pārbaudīt tā dokumentus. Noteikti jāpievērš uzmanība servisa grāmatiņai – pirmkārt, vai tāda ir pieejama un, otrkārt, kādu informāciju par automobiļa nobraukumu tā piedāvā. Aizpildīta servisa grāmatiņa un apkopju pavadzīmes liecina par koptu automašīnu, tomēr ieteicams pārbaudīt, vai grāmatiņā nav veikti labojumi vai kādas nesaprotamas, aizdomīgas piezīmes. Ja ir aizdomas, ka ir modificēta informācija par auto tehnisko stāvokli, rodas pamats arī aizdomām, ka norādītie odometra rādījumi nebūs patiesi. 

Jāņem vērā, ka ierakstus servisa grāmatiņā var viegli viltot – par to patiesumu var pārliecināties, pārbaudot, vai konkrētais serviss, kas veicis apkopi, tik tiešām eksistē. Ieteicams arī sazināties ar šī servisa pārstāvjiem, lai pārliecinātos, ka konkrētajam spēkratam tik tiešām ir veikta apkope. Un, protams, pirms automašīnas iegādes, vienmēr drošībai vēlams pārbaudīt tā tehnisko stāvokli sertificētā autoservisā – tas var palīdzēt izvairīties no neparedzētiem remonta izdevumiem nākotnē.

Pievērs uzmanību auto vizuālā stāvokļa atbilstībai odometra rādījumiem

Izvēloties auto un iedziļinoties pārdevēja sniegtajā informācijā, jāatceras šo informāciju pretstatīt auto vizuālajam stāvoklim. Ja pārdevējs ir norādījis, ka izvēlētajai automašīnai ir mazs nobraukums, taču tās vizuālais izskats nepārprotami signalizē par nolietojumu, tas var būt rādītājs, ka pārdevējs ir sagrozījis nobraukuma rādījumus. “Longo” norāda, ka priekšvēstneši bieži vien ir nolietots salons, izteikti nolietota stūre, nodilis un izsēdēts šofera sēdeklis, nodilis ātrumpārslēgs un nobružāti slēdži.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu