Pirmais amerikāņu sporta auto, kurš izbrauca ielās, - STUTZ Series A
Tepat Motormuzejā!

1912.gada STUTZ series A

FOTO: Rīgas Motormuzejs

Janvāra-februāra mijā Ķīpsalā norisinājās izstāde Balttour 2020, kur interesenti varēja saņemt ne vien informāciju par sev potenciāli interesējošām ceļošanas un atpūtas iespējām, bet arī aplūkot unikālu sacīkšu auto - 1912. gada STUTZ series A -, kurš jau februārī būs novērtējams arī īpašajā Rīgas Motormuzeja ekspozīcijā Garāža.

1912. gada STUTZ series A tiek uzskatīts par ASV sērijveida sporta automobiļu pirmsākumu. Šis auto ir īsts retums ne vien Latvijas, bet visas Eiropas seno auto kolekcionāru garāžās.

FOTO: Rīgas Motormuzejs

Simtgadīgais sacīkšu zirgs STUTZ series A ražots amerikāņu Ideal Motor Car Company, kas gadu vēlāk pārtapa par Stutz Motor Car Company. Uzņēmuma galvenais konstruktors un vizionārs bija Harijs Kleitons Stacs (Harry Clayton Stutz). Pateicoties viņa apņēmībai un idejām, STUTZ automobiļi kļuva par amerikāņu sacīkšu auto lepnumu.

Jau ar pirmo STUTZ sacīkšu modeli H. Stacs bija trāpījis desmitniekā. 1911. gadā leģendārajās Indianapolis 500 jeb Indy 500 sacīkstes STUTZ kā debitants četrdesmit dalībnieku konkurencē bez īpašām tehniskām ķibelēm finišēja augstajā 11. vietā.

Šis auto sacensībām tika sagatavots nieka piecu nedēļu laikā. Par šo sasniegumu H. Stacs izteicās: “The Car That Made Good in a Day” jeb “Auto, kas kļuva slavens vienā dienā”.

Pēc Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēm STUTZ automobiļi turpināja triumfēt vienās sacensībās pēc otrām un kopā 1912. gadā STUTZ izcīnīja 25 uzvaras 30 sacīkstēs. Savukārt, 1915. gadā STUTZ automobilis šķērsoja Ziemeļameriku no Kalifornijas līdz Ņujorkai rekordīsā laikā – 11 dienās, 7 stundās un 15 minūtēs.

Panākumi sacensībās sekmēja STUTZ automobiļu sērijveida ražošanu. Ļoti askētiski būvētais STUTZ iekaroja tirgu, amerikāņu sirdis un kļuva par pielūgsmes objektu un statusa apliecinājumu ilgam laikam.

FOTO: Rīgas Motormuzejs

Lai gan Rīgas Motormuzeja divvietīgais sporta spīdsters STUTZ series A ražots lietošanai ārpus trases, tajā pamanāmas īsta sacīkšu auto iezīmes. Tas sastāv no šasijas, kurai pievienoti divi sēdekļi, motora pārsegs, dubļu sargi un degvielas tvertne auto aizmugurē. Vispamanāmākā sporta auto iezīme ir monostikls, kas pasargāja braucēja seju no vēja un kukaiņiem.

Auto aprīkots ar 6,4 litru četru cilindru motoru Wisconsin, kura jauda ir 50 ZS, aizmugurējā tiltā integrētu pārnesuma kārbu un milzīgiem 34 x 4,5 collu koka spieķu riteņiem. Auto spēja attīstīt 116 km/h.

Uz augšu