2016. gads bija pagrieziena punkts ASV amatpersonu attieksmē pret oficiālās Krievijas dezinformācijas kampaņām, jo tās skāra neaizskaramo – demokrātisku vēlēšanu norisi. ASV Senāta Izlūkošanas komiteja pieprasīja datus no Facebook, Google un Twitter par maldinātāju aktivitātēm un nodeva tos pētnieku rīcībā. Kiberdrošības uzņēmums «New Knowledge», Oksfordas Universitāte un Kolumbijas Universitāte veica pētījumus, kuros tika analizēta dezinformācijas izplatīšana sociālajos medijos 2016. gada ASV prezidenta vēlēšanu kampaņas laikā.
Pētījumos ir secināts, ka Krievijas maldinātāji izmantoja sociālos medijus, lai mazinātu vēlētāju aktivitāti un padziļinātu domstarpības politiski sensitīvos jautājumos.
Krievijas troļļi mērķtiecīgi izplatīja uzkurinošus vēstījumus interneta portālos «Being Patriotic», «Blacktivist» un «United Muslims of America». Pētījumi demonstrēja, ka Prigožina interneta kaujinieki pūlējās padziļināt amerikāņu šķelšanu pēc rases, ideoloģijas un reliģiskās pārliecības. Tika kultivēta arī neuzticēšanās valsts institūcijām, bez kā konsolidēta demokrātija nav iespējama.
«New Knowledge» pētījuma ziņojums vēstī, ka Krievijas organizētā kampaņa sasniedza 126 miljonus Facebook lietotāju, saražoja 10,4 miljonus Twitter tvītu un augšupielādēja vairāk nekā 1000 klipu YouTube, kā arī sasniedza vairāk nekā 20 miljonus Instagram lietotāju.[1] Savukārt Oksfordas Universitātes un izpētes firmas «Graphika» veiktā pētījumā tika konstatēts, ka Krievijas maldinātāji izmantoja viltus profilus sociālajos tīklos, lai nepamatoti apsūdzētu FIB direktoru Milleru, kurš izmeklēja Krievijas iejaukšanos ASV prezidenta vēlēšanās 2016. gadā. Minētajā pētījumā arī tika secināts, ka troļļu fermas IIA aktīvisti ir izmantojuši humoru un ironiju, lai izsmietu Hilarijas Klintones un citu paziņojumus par Krievijas centieniem ietekmēt vēlēšanu iznākumu ASV. Laikā, kad pētījumi tika veikti, IIA operēja ar 133 Instagram kontiem, kuriem kopā bija aptuveni 3,4 miljoni sekotāju. [2] Divpadsmit no tiem ieguva katrs pa 100 tūkstošiem sekotāju, kas ļauj tos dēvēt par «influenceriem». [3] Twitter paši konstatēja 50258 automatizētus kontus, kas saistīti ar Krieviju ASV prezidenta 2016. gada vēlēšanu periodā. [4]
ASV Senāta Izlūkošanas komitejas ziņojumā norādīts, ka pētnieku apskatītajā laikā Prigožina kūrētā «Interneta izpētes aģentūra» tik aktīvi «pētīja» internetu, ka panāca 76,5 miljonus auditorijas iesaistes gadījumu (engagements) Facebook, 72 miljonus Twitter un 187 miljonus Instagram. Kā viņi to paveica? Ar tādām mēmēm kā šajā IIA veidotajā «Blacktivist» piemērā: «KKK (Ku Klux Klan) ir iefiltrējies policijas departamentā jau gadiem.» [5]
IIA troļļi agresīvi tēmēja uz melnādainajiem amerikāņiem un uzkurināja gan labēji, gan kreisi pārliecinātus pilsoņus labi koordinētas kampaņas ietvaros.
Zīmīgi, ka IIA darbojās, izplatot pretējus viedokļus, jo mērķis ir spriedze un auditorijas mulsināšana, bet ne vienmēr kādu konkrētu politisku mērķu sasniegšana. Lielu ažiotāžu auditorijā varēja uzkurināt, rakstot un izplatot fotouzņēmumus, kas saistīti ar afroamerikāņu kultūru, feminismu, kristietību, kara veterāniem, ieroču kontroli un citām tēmām, kur cilvēku viedokļi krasi atšķiras.
ASV Senāta Izlūkošanas komitejas ziņojumā kā desmit populārākie IIA izveidotie Instagram konti ir nosaukti šie: @blackstagram_, @american.veterans, @sincerely_black_, @feminism_tag, @rainbow_nation_us, @american.made, @afrokingdom_, @army_of_jesus, @mericanfury, @pray4police. [6] Tātad Kremlī ir norūpējušies par melnādaino amerikāņu tiesībām, turpinot Ņikitas Hruščova tradīcijas? Kontu nosaukumi parāda Kremļa troļļu izvēli par labu sensitīviem jautājumiem, par kuriem cilvēki lauž šķēpus. Krievijas troļļi minētās atšķirības nav radījuši, bet tie uzplēš rētas un pielej eļļu ugunī, lai radītu vēl vairāk spriedzes. Tā ir destruktīva ietekme, kas līdzinās informācijas karam, kura uzdevums ir vājināt mērķa valsti. Līdzekļi varētu tikt ieguldīti savu iedzīvotāju dzīves uzlabošanai, tā vietā Maskava tos tērē, lai bojātu dzīvi citiem. Turklāt t.s. influenceri jau paši sāk pelnīt ar reklāmu izvietošanu, padarot savu (ne)darbu vēl efektīvāku.