Tai či cīņas mākslas īsais kurss uzņēmējiem Covid-19 laikā
Uzņēmējdarbības māksla

Глава SIXT в странах Балтии Арнис Яудземс

FOTO: Publicitātes foto

Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās auto nomas un pilna servisa auto līzinga uzņēmuma SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems.

“Pirms Covid-19 pārņēma pasauli, tik liela mēroga krīzi neprognozēja neviens eksperts. Tomēr pagājušā gada ekonomiskie rādītāji uzņēmējus jau savlaicīgi brīdināja, ka 2020. gadā varētu sākties ekonomiskā lejupslīde. Par to liecināja dažādi makroekonomiskie rādītāji, tomēr neviens negaidīja, ka galvenais ekonomiskās krīzes iemesls būs Covid-19 vīruss.” – Arnis Jaudzems labprāt dalās krīzes laikā gūtajā pieredzē un atziņās.

“Mūsu uzņēmums risku vadības ietvaros jau gadu atpakaļ tika izstrādājis vairākus rīcības scenārijus ekonomiskās lejupslīdes gadījumā, tomēr arī SIXT nebija prognozējis jaunās krīzes mērogu un specifiku. Sākoties pandēmijai, vajadzēja reaģēt daudz ātrāk, nekā bijām iepriekš plānojuši. Tas vēlreiz apliecina uzņēmējdarbības pamatlikumu - vienmēr jābūt gataviem jebkādiem dzīves pavērsieniem, un ir lietderīgi jau savlaicīgi izstrādāt vairākus rīcības plānus, kas ļauj pieņemt stratēģiski pareizākus lēmumus arī neparedzētā situācijā.”

Īstermiņa auto nomas pakalpojumu sniedzēji lielā mērā strādā biznesa segmentā, kas tiešā veidā saistīts ar tūrismu. Covid-19 “norautais STOP krāns” ceļošanai radīja dramatisku apgrozījuma kritumu tūrisma nozarē.

Kā tas ietekmēja SIXT?

“Pagājušajā gadā SIXT uzņēmumu grupas kopējais apgrozījums Baltijā bija 30 miljoni eiro. No apgrozījuma 80% nodrošināja ilgtermiņa auto noma, 20% - īstermiņa auto noma. SIXT īstermiņa auto nomā lielāko pienesumu deva tūrisma segments – klienti, kuri ielidoja Baltijas valstu lidostās. 2020. gada pavasarī, sākoties Covid-19 uzvaras gājienam, Rīgas lidosta divus mēnešus praktiski bija slēgta gan mūsu klientiem, gan pakalpojumu sniegšanai – līdz ar to ieņēmumiem,” – stāsta Arnis Jaudzems. 

“Situācijai nekļūt bezcerīgai palīdzēja iepriekšējos gados veiktās iestrādnes, jau esošie vietējie klienti un zibenīgā biznesa pārorientācija, ātra lēmumu pieņemšana un izlēmīga rīcība – sadarbībā ar partneriem veicām īstermiņa nomas autoparka samazinājumu. Tāpēc COVID-19 milzīgā ietekme īstermiņa auto nomas segmentā SIXT kopējo apgrozījumu tikai piebremzēja - 2020. gada pirmajos pusgadā kopējais apgrozījums ir palielinājies par 5%, un koncerns saglabājis stabilus naudas plūsmas rādītājus.”

Kā Covid-19 krīzes ietekmē mainījusies uzņēmuma darbība?

“Mūsu darba organizācija kļuvusi efektīvāka.” rezumē Jaudzems.

“Krīzes laikā sākām intensīvi izmantot jau sen visiem zināmas lietas – tiešsaistes sapulces, darbu no mājām. Lai mūsu klientiem no SIXT nomātie auto būtu maksimāli droši, prioritāte numur viens bija mašīnu tīrīšana. Automašīnu tīrībai mēs vienmēr esam pievērsuši pastiprinātu uzmanību, Covid-19 krīze likusi to darīt ar vēl lielāku rūpību.

Kā Covid-19 ietekmējis uzņēmuma finansiālo stāvokli?

“2020. gada pirmajā pusgadā, skatoties uz visu SIXT uzņēmumu grupu Baltijā un salīdzinot ar pagājušā gada pirmajiem sešiem mēnešiem, apgrozījums ir palielinājies. Biznesa segments, ko tiešā mērā ietekmē tūrisms un lidostu darbība, pamazām atjaunojas. Tiek slēgti līgumi ar jauniem klientiem par automašīnu ilgtermiņa nomu jeb pilna servisa auto līzingu. Naudas plūsma ir stabila, ieņēmumi ir, klienti savlaicīgi maksā rēķinus, dzīve un bizness turpinās. Lai arī šo gadu plānojam pabeigt ar peļņu, mēs nevaram gaidīt, ka tā pārsniegs pagājuša gada līmeni - tūrisma nozares “sabremzēšanās”, faktiski pat vairāku mēnešu dīkstāve, ir ienesusi savas korekcijas. Optimismu un enerģiju sniedz apziņa, ka mēs esam finansiāli stabili un turpinām iet uz priekšu,” teica Jaudzems.

Vai Covid-19 krīze pārvarēta?

“Lai arī SIXT un citos biznesos strādājošajiem uzņēmumiem parādās pozitīvi finanšu rādītāji, kas šķietami liecina par krīzes pirmā viļņa pārvarēšanu, vēl nav stabilu krīzes pārvarēšanas pazīmju. Patreiz pāragri runāt par iepriekšējo apjomu atgriešanos.” - Secina Arnis Jaudzems. 

“Skatoties no uzņēmumu viedokļa, pirmais, kas noteikti jāsakārto, ir naudas plūsma. Gan pasaulē, gan Latvijā uzņēmumi ar nesakārtotu naudas plūsmu cieta visvairāk. Uzņēmumi ar stabilu, pozitīvu naudas plūsmu esošo situāciju var izmantot biznesa apjoma palielināšanā - attīstīt jaunus pakalpojumus, pat pārpirkt konkurentu biznesu,” norādīja Jaudzems.

“Piemēram, līdz šim SIXT ļoti pakāpeniski iegāja lielākajā auto nomas tirgū pasaulē - ASV, jo atvērt jaunus nomas birojus lidostās bija ļoti apgrūtinoši - vietu skaits tajās ir limitēts. Covid-19 krīzes rezultātā divām tur strādājošām auto īres kompānijām tika noteikts tiesiskās aizsardzības process, radot iespēju SIXT iegādāties desmit nomas punktus – tai skaitā visās Ņujorkas lidostās. Tas ļaus SIXT pieckārtīgi palielināt pārdošanas apjomus ASV, sasniedzot 10% tirgus daļu.

Kādi būtu SIXT ieteikumi citiem uzņēmumiem?

“Pamatā - skaidrs rīcības plāns, ko saprot visa uzņēmuma komanda. Īpaša uzmanība jāpievērš uzdevumu un mērķu saprotamai, skaidrai formulēšanai, piemēram, kas katram darbiniekam konkrēti jādara, lai uzlabotu naudas plūsmu – vai jāpiezvana klientam, lai atgādinātu par rēķina apmaksu, vai ātrāk jānoformē darījumi. Cenšoties nodrošināt pozitīvu naudas plūsmu, nedrīkst aizmirst, ka tā nedrīkst būt saistīta ar “nemaksāsim kādam rēķinus” scenārijiem. Visa pamatā jābūt skaidram rīcības plānam finanšu plūsmas uzlabošanai.” – Iesaka Arnis Jaudzems. – “Tāpat lietderīgi izskatīt iespēju nomāt lietas bez ilgtermiņa saistībām, maksimāli optimizēt uzņēmuma funkcijas un darbības nodrošināšanas procesus, ieguldīt IT risinājumos, kas būtiski ļauj uzlabot darba ātrumu, kvalitāti un lielu darba apjomu veikt ar minimāliem cilvēku resursiem, fizisko veikala “pārcelt” uz interneta vidi. Pēc krīzes beigām, kad biznesā atsāksies augšupeja, derētu atcerēties par visiem zināmu lietu – noteikts naudas apjoms jāuzkrāj neparedzētiem gadījumiem. Patiesi iepriecina, ka lielākā daļa Latvijas uzņēmumu meklē risinājumus situācijas pārvarēšanai, nevis čīkst, ka viss ir slikti. Daudzi rekordīsā laikā internetā atvēruši pārdošanas platformu, nodrošina piegādes servisu ne tikai Rīgā, bet visā Latvijā. Šos pakalpojumus klienti noteikti turpinās izmantot arī tad, kad vīruss būs uzvarēts. Lai arī mums visiem šis laiks ir grūts un jaunu, nezināmu izaicinājumu pilns, es personīgi šo dzīves pieredzi vērtēju pozitīvi”.

*Tai Či cīņas mākslas (radusies Ķīnā) pamatdoma - nepretoties un neizvairīties no sitieniem, bet gan cīņas laikā fokusēt enerģiju konkrētā ķermeņa vietā, kontrolēt enerģiju un balansu.

Projekta "Uzņēmējdarbības māksla" ietvaros tiek runāts par jauno situāciju, kas radusies Covid-19 dēļ, kā mainījies uzņēmumu darbs, kādi ir zaudējumi un vai šī krīze ir devusi iespēju arī iemācīties ko jaunu, kas varētu palīdzēt turpmākajā uzņēmuma darbībā. Šajā projektā uzņēmēji dalīsies pieredzē un ieteiks, kā rīkoties, lai vieglāk pārvarētu krīzi, tādējādi rādot savu uzņēmējdarbības mākslu, kā tikt galā ar sarežģīto situāciju.

"Uzņēmējdarbības māksla" - tas ir projekts, kurš parādīs, vai valsts atbalsta mehānismi ir palīdzējuši saglabāt darbiniekus un kādas ir nākotnes perspektīvas. Projektā iesaistās mazie un vidējie uzņēmumi, kas šajā krīzē tiek uzskatīti par galveno "riska grupu".

Projekts top sadarbībā ar SEB banku.

Uz augšu