NEPLP vērtē deviņus iespējamos priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumus

Rīgas domes ārkārtas vēlēšanas. FOTO: Paula Čurkste/LETA

Veicot pastiprinātu TV un radio programmu monitoringu kopš Rīgas domes priekšvēlēšanu aģitācijas perioda sākuma, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) līdz šim sākusi deviņas pārbaudes lietas par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumiem.

Piecas no līdz šim sāktajām pārbaudes lietām ir saistītas ar iespējamu slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu programmā "Baltcom radio" un četras - programmā "RīgaTV 24".

Līdz šim sāktās lietas ir saistītas ar iespējamu politiskās partijas "Gods kalpot Rīgai", partiju apvienības "Attīstībai/Par!", "Progresīvie", partijas "Alternative" un Zaļo un zemnieku savienības slēptu reklamēšanu.

Biežāk konstatētie iespējamie priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumi ir neatļauta vizuālo elementu izvietošana raidījumos ar konkrētu politisko spēku logo, aģitatoru iesaistīšana, kā arī tas, ka redakcionāli netiek nodrošināts dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvars, bet tā vietā skatītājiem vai klausītājiem tiek sniegta kādu atsevišķu politisko spēku nesamērīgi lielāka pārstāvniecība attiecīgajā raidījumā. Konstatētas arī tādas slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes, kā tādas informācijas paušana raidījumos, kas nepārprotami norāda uz deputāta kandidāta paveiktajiem darbiem, iniciatīvām, akcentējot tieši pozitīvās iezīmes nolūkā veicināt politiskā spēka vai kandidāta popularitāti.

Laikā no priekšvēlēšanu perioda sākuma līdz šim NEPLP pastiprināti ir pārbaudījusi apmēram 3000 raidstundu. Tā kā pārbaudāmo materiālu apjoms ir liels, TV un radio programmu pārbaudes par priekšvēlēšanu periodu turpinās. Par sāktajās pārbaudēs atklāto NEPLP ir informējusi arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.

Priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām, politisko partiju apvienībām un vēlētāju apvienībām pirms vēlēšanām. Ja aģitācija tiek slēpta, tā nozīmē negodīgu politisko konkurenci un iespējas manipulēt ar vēlētāju gribu, skaidroja NEPLP, uzsverot, ka mediji ir redakcionāli neatkarīgi, tomēr vienlaikus tiem ir pienākums ievērot augstus žurnālistikas profesionalitātes un ētikas standartus, kā arī Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto.

Saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības jomā var piemērot naudas sodu fiziskajai personai no piecdesmit līdz piecsimt eiro, bet juridiskajai personai - no 500 līdz 7100 eiro.

Pēc sākto administratīvo lietu izskatīšanas un informācijas apkopošanas par Rīgas domes priekšvēlēšanu laikā fiksētajiem pārkāpumiem NEPLP plāno izstrādāt arī priekšlikumus, kā uzlabot normatīvo regulējumu, lai mazinātu šādu un līdzīgu pārkāpumu atkārtošanos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.

Uz augšu
Back