Kā būtu, ja visā pilsētā brauktu uz 30? Garlaicīgi un bīstami!

FOTO: Ekrānuzņēmums no raidījuma Zebra

Oktobra sākumā notika diskusija Ceļu satiksmes drošības padomē (CSDP) un tās ietvaros cita starpā izskanēja viedoklis, ka pilsēta un cilvēki iegūtu, ja atļautais braukšanas ātrums tiktu samazināts līdz 30 kilometriem stundā. 

Šogad februārī notika trešā globālā ministru konference par ceļu satiksmes drošību "Pasaules mēroga mērķu sasniegšana 2030.gadam". Tajā tika pieņemta Stokholmas deklarācija, kas paredz galveno uzmanību veltīt ātruma pārvaldībai, tostarp tiesībaizsardzības stiprināšanai, lai novērstu ātruma pārsniegšanu un padarīt 30 kilometrus stundā par obligātu maksimālo braukšanas ātrumu vietās, kur mazaizsargāto satiksmes dalībnieku un transportlīdzekļu vadītāju ceļi bieži un plānoti krustojas, izņemot, ja ir pārliecinoši pierādījumi, ka lielāks ātrums ir drošs.

Tāpat tika atzīmēts, ka centieni samazināt ātrumu kopumā būs labvēlīga ietekme uz gaisa kvalitāti un klimata pārmaiņām, kā arī būs būtiska nozīme ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un ievainoto skaita samazināšanā. Uz to CSDP domnīcā norādīja Satiksmes ministrijas departamenta direktora vietniece Annija Novikova. Citu satiksmes un drošības ekspertu viedokļi atšķīrās.

FOTO: Ekrānuzņēmums no raidījuma Zebra

CSDD pārstāvis Ziedonis Lazda norādīja, ka ar zīmēm vien jebkurā gadījumā nepietiktu. Lai  ātruma ierobežojums būtu efektīvs, nāktos sašaurināt ielas, uzstādīt ātruma slāpētājus, piemēram, tā dēvētos guļošos policistus, un vietām pat mainīt ielas segumu. Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis tikmēr norādīja, ka lielā mērā runa patiesībā ir par vidi, kādā dzīvojam, jo, piemēram, liela daļa gājēju pāreju aizvien neatbilst nekādiem normatīviem. Tādēļ drīzāk jārunā nevis tikai par ātruma samazināšanu apdzīvotās vietās, bet par vispārējo satiksmes drošību.

Domnīcas sarunās izskanēja arī citi viedokļi, tomēr raidījums Zebra nolēma praksē pārbaudīt, kā būtu, ja būtu. Proti, kā būtu braukt pilsētā uz 30 kilometriem stundā un savam eksperimentam izvēlējās vakaru pēc tumsas iestāšanās, kad satiksmes ir mazāk un nospraustais maršruts bija Rīgas Motormuzejs - Dailes teātris pa Brīvības ielu.

Galvenais secinājums šajā eksperimentā - braucot šobrīd atļautajā ātrumā šos 8 kilometrus var veikt aptuveni 15 minūtēs. Braucot ar 30 kilometriem stundā - par 5 minūtēm ilgāk, turklāt braukšana ir tik vienmuļa un garlaicīga, ka vadītāju neinteresē vispār nekas vairāk par spidometra bultiņas noturēšanu pie atzīmes 30.

Kādas vēl ir atziņas Zebra vadītājam Paulam Timrotam, skaties šajā sižetā. 

Uz augšu
Back