Nekad vairs nebūs tā kā agrāk (3)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Pexels

Vēl pirms gada daudzi uzņēmēji pilnībā paļāvās tikai uz klātienes tirdzniecību un sava biznesa fizisko lokāciju, jo klientu plūsma bija pietiekama pati no sevis. Tad atnāca Covid pandēmija, līdzi atnesot ārkārtīgi straujas izmaiņas. Nekas vēl nav galā, taču skaidrs ir viens - pasaule ir mainījusies un uzņēmējdarbība mainās tai līdzi. Nekad vairs nebūs tā, kā bija agrāk.

Strauja patērētāju paradumu maiņa

Vispārējā satraukuma, pašizolācijas un karantīnas rezultātā daudzi no tiem cilvēkiem, kas agrāk prekšroku deva pirkumiem klātienē, sākuši iepirkties internetā. Lielai daļai patērētāju iepirkšanās tiešsaistē ir patīkams atklājums, kas ātri kļūst par ikdienas paradumu. Izvēlēto produktu un ēdienu automātiska parādīšanās pie namdurvīm ir “burvestība”, pie kuras ir ļoti viegli pierast uz visiem laikiem.

Īpaši lielu iespaidu iepirkšanās paradumu maiņā kopš pandēmijas sākuma ir atstājušas lielās pārtikas veikalu ķēdes, kas operatīvi sakārtoja infrstruktūru, palielināja kapacitāti un pieradināja pircējus pie ātra un ērta iepirkšanās procesa. Parādījās arī jauni tiešsaistes apģērbu veikali, un daudzi iecienīti restorāni beidzot aktualizēja ēdiena piegādi uz mājām.

Nepilna gada laikā tiešsaistes tirdzniecība un attālināta klientu apkalpošana ir pieredzējusi tādu izaugsmi, kāda līdz šim nekad nav bijusi novērota. 

Izmaiņas notiek arī citās nozarēs, piemēram, tūrisma un pasākumu organizēšanas jomās. Cilvēki turpina doties atpūsties, un tūrisms joprojām ir aktuāls ikvienam patērētājam, taču šogad ceļojumi ir citādāki - tuvāki. Lielāks uzsvars ir vietējam tūrismam un apskates objektiem pie dabas. Pat nomaļākās apskates vietas Latgalē šogad piedzīvoja vēl nebijušu tūrisma bumu. Savukārt pasākumu organizētāji visā pasaulē sāka piedāvāt interesantas alternatīvas, piemēram, brīvdabas kino, pasākumus tiešsaistē un dažādus piedzīvojumus dabā, ārpus telpām.

Cilvēki sākuši darīt lietas citādāk, turklāt liela daļa no jaunajiem paradumiem iegūs inerci un noteikti saglabāsies arī pēc pandēmijas beigām.

Uzņēmēji masveidā steidz digitalizēties

Pandēmijas pirmajos mēnešos mājaslapu un e-veikalu izveides platforma Mozello piedzīvoja strauju lietotāju pieplūdumu, kas ir saglabājies arī līdz šim. Nekad vēl mūsu pastāvēšanas vēsturē neesam redzējuši, ka tik īsā laikā būtu izveidoti tik daudzi jauni e-veikali.

Iemesls ir acīmredzams - uzņēmēji cenšas ātri pielāgoties jaunajai situācijai, digitalizējot biznesa procesus, lai varētu apkalpot klientus attālināti. Starp tiem ir gan tirgotāji, kas atver e-veikalus, gan ēdinātāji, kas sāk pieņemt pasūtījumus piegādei uz mājām, gan dažādu citu profilu uzņēmēji, kas vēlās savu biznesu “ievietot internetā” un būt redzamāki. Lielo aktivitāti izskaidro arī tehnoloģiju pieejamība. Savu vietni šodien izveidot pa spēkam ir ikvienam datora lietotājam, pat bez vērā ņemama finansiāla ieguldījuma un tehniskām iemaņām.

Daži pāris nedēļu laikā ir paspējuši ieviest pilnu tiešsaistes pārdošanas procesu, kamēr citi atbilstoši biznesa specifikai izveidojuši informatīvu mājaslapu vai pieteikuma formu. Kopīgais visiem - solis pretim saviem klientiem digitālajā vidē.

Svarīgi būt tur, kur ir klienti

Nozares ir dažādas, un ne visas var pielāgoties, attīstot tirdzniecību internetā, taču skaidrs ir viens - internetā cilvēki “sēž” biežāk un arī digitālo resursu lietošanas iemaņas ir krietni pieaugušas.

Tirgotāji uz tiešsaistes pārdošanu var pāriet samērā nesāpīgi, jo ar tādām platformām kā Mozello e-veikalu var palaist dažu dienu vai dažu nedēļu laikā. Grūtāk ir ēdinātājiem, kuru galvenais trumpis līdz šim bijusi lokācija, telpu dizains un laba apkalpošana. Tomēr daudziem populāriem restorānu tīkliem pāreja uz ēdienu piegādi ir izdevusies, un nu jau arī mazākas vietējās kafejnīcas piedāvā nogādāt ēdienu tur, kur atrodas klients. Jāienāk tikai mājaslapā.

Faktiski jebkuru preci vai pakalpojumu, kuru ir iespējams piegādāt uz mājām, sniegt attālināti vai pat sniegt mājās pie klienta, var pārdot attālināti, un visi tam nepieciešamie instrumenti jau šobrīd ir pieejami ikvienam.

Atrašanās vietu aizstāj iepirkšanās ātrums

Pagājuši ir laiki, kad biznesam pietika būt par lielāko zivi savā dīķī. Mūsdienu digitālajā okeānā visi uzņēmēji nu konkurē vienā globālā tirgū. Jaunie attāluma mēri - klikšķu skaits un laiks līdz piegādei. Iespēja uzreiz ērti samaksāt, ātrāka pasūtījuma apstrāde un īsāks piegādes termiņš ir jaunie ieroči konkurences cīņā.

Ir jāvar pārliecināt par kvalitāti attālināti

Spēja prezentēt savu piedāvājumu internetā ir svarīgāka kā jebkad. Labāka produkta kvalitāte zaudē savu nozīmi, ja vien uzņēmējs to nespēj atbilstoši prezentēt digitālajā vidē ērti pārskatāmā veidā, ar kvalitatīviem attēliem, iedvesmojošiem aprakstiem vai video. No klienta skatpunkta produkts ir tieši tik kvalitatīvs, cik labi labi tas izskatās uz ekrāna, interneta pārlūkā. Vēl noteikti kā papildu apstiprinājumu kvalitātei ieteicams izvietot jau esošo klientu atsauksmes mājaslapā, kas tikai veicinās uzticamību.

Radošums var pacelt biznesu

Nereti tieši bezizeja ir tas, kas liek meklēt risinājumu ārpus ierastā. Radoša pieeja var būt ne tikai glābiņš, bet arī ceļš uz virsotnēm. Piemēram, daudzi tūrisma nozares pārstāvji šovasar veiksmīgi apguva vietējo tirgu, daži investēja arī digitālajā mārketingā, kā arī jaunu produktu un piedzīvojumu izstrādē, kas ļauj veiksmīgāk uzrunātu klientu.

Tas pats attiecas uz pasākumu organizētājiem - inovatīvs, citādāks produkts un atbilstošs digitālā mārketinga plāns var izrādīties veiksmīga stratēģija jaunajos apstākļos.

Projekts "Uzņēmējdarbības māksla" top sadarbībā ar "Mozello.lv"

Komentāri (3)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu