Latvijas jauno auto tirgus izaugsme kļuvusi lēnāka, jo novērojams mašīnu deficīts

Jaunu Nissan automobiļu pēdējā pārbaude Nissan rūpnīcā Sanderlendā, Lielbritānijā FOTO: AFP/SCANPIX

2021. jūnijā auto tirdzniecības pieauguma temps sarūk un pārdošanas apjoms joprojām spēcīgi atpaliek no perioda pirms Covid-19. Šī gada jūnijā pārdotas vien 1657 jauno auto vienības, kamēr 2019. gada jūnijā - 1841. Pandēmijas sekas auto industrijā joprojām būtiski ietekmē visu industriju. Aizvien izteiktāk sāk iezīmēties ražošanas problēmas, kuras izraisījis pusvadītāju deficīts, kā rezultātā vairākiem auto tirgotājiem tiek kavētas piegādes un tie nespēj apmierināt faktisko pieprasījumu pēc jauniem auto.

Salīdzinot pret 2020. gada jūniju, jaunu vieglo auto tirgus ir pieaudzis par 16%, bet kopumā gada griezumā tirgus pieaugums ir 18%. Tomēr pārdošanas apjomi joprojām būtiski atpaliek no 2019. gada rādītājiem.

Ar 292 jūnijā pārdotajām automašīnām tirgus līdera pozīciju nostiprinājusi Toyota, kuras tirgus daļa pirmajā pusgadā ir 17,3%.

Tai seko VW ar 197 pārdotām automašīnām un 13,3% tirgus daļu. Turpat uz papēžiem min Škoda, kas ar jūnijā pārdotām 173 automašīnām ieņem 12,9% tirgus pirmajā pusgadā.

Kopumā no vieglo auto segmenta straujāk atkopjas vieglais komerctransports. Vieglo pasažieru auto segments pieaudzis par 15% pret 2020. gadu, bet vieglajam komerctransportam šis pieaugums bija 24%. Nedaudz labāk atkopjas lietoto auto tirgus. Jūnijā tas pieaudzis par 27% pret 2020. gada jūniju un šādu pašu pieaugumu uzrāda arī pirmajā pusgadā kopumā.

Jaunu elektroauto tirgus atgriezies normālās izaugsmes robežās. Jūnijā pārdoto elektroauto skaits bija 36, kas veido 1,6% no jauno auto apjoma. Jūnija līderis ar sešām mašīnām ir Nissan Leaf. Rekordlielu pieaugumu uzrāda lietotu elektroauto tirgus. Jūnijā importēti 53 šādi auto, no kuriem līderis ir BMW i3 ar 15 vienībām, bet tam seko Tesla ar 10 automašīnām.

Nemainīgi strauju pieaugumu uzrāda smagā komerctransporta segments, kur pieaugums ir jau devīto mēnesi pēc kārtas. Jūnijā tas ir 313%, bet pirmajā pusgadā 164% pret 2020. gada atbilstošo periodu.

Taču pārņem arvien lielākas bažas, vai šādus pieauguma tempus izdosies noturēt, jo virkne ražotāju sāk saskarties ar piegāžu problēmām, gluži tāpat kā vieglo auto ražotāji, kas var veicināt piegāžu kavēšanos.

Pateicoties reģionālajam pasažieru pārvadājumu iepirkumam, būtisku izrāvienu piedzīvo arī jauno autobusu tirgus. 99 vienību piegādes nodrošinājusi segmentam 1550% pieaugumu jūnijā un 429% pieaugumu pirmajā pusgadā.

Andris Kulbergs, Auto asociācijas prezidents: “Kopumā auto tirgotāji ir visai veiksmīgi pārvarējuši pandēmijas izraisīto krīzi, ko gan nevarētu teikt par ražotājiem, kuri joprojām cīnās ar pandēmijas sekām un piegāžu pārrāvumiem. Situācija nedaudz asociējas ar epizodi no filmas “Emīla nedarbi”, un, pārfrāzējot galvenā varoņa citātu, var teikt: “Tad, kad man ir ko tirgot, tad es tirgot nedrīkstu. Tad, kad es drīkstu tirgot, tad man tirgot nav ko. Kad tad lai es tirgoju?””

Uz augšu
Back