Elektriskā Rolls-Royce lidmašīna gatavojas uzstādīt ātruma rekordu

Elektriskā lidmašīna Rolls-Royce Spirit of Innovation FOTO: Rolls-Royce Holdings plc

Liekais svars ir jebkura transportlīdzekļa ļaunākais ienaidnieks, jo katrs papildu kilograms, kas jāvadā līdzi, nozīmē lielāku piepūli un lielāku enerģijas patēriņu. 

Automobili, kas patērē daudz degvielas, var apturēt tuvākajā uzpildes stacijā, bet avioindustrijai šādu priekšrocību nav - degvielas lidmašīnā ir tik, cik ir, un pēc pacelšanās atliek vien cerēt, ka pilota aprēķini ir pietiekami precīzi, lai varētu sasniegt galamērķi.

Liels svars, bažas par sniedzamību un ilgs uzpildes laiks ir galvenie trūkumi, kuru dēļ elektropiedziņai ir diezgan maz izredžu tuvākajā nākotnē kļūt par apspriežamu tēmu avioindustrijā. Jāsaka, ka šaubas ir vairāk nekā pamatotas. Atliek vien iztēloties, cik svērtu elektriska lidmašīna, kas veic transatlantisko lidojumu, ja jau vieglais pasažieru auto, kurš spēj elektriski nobraukt 300-400 kilometrus, pastāvīgi līdzi vadā pustonnu smagu akumulatoru.

Un tomēr vēsture neskaitāmas reizes ir pierādījusi, ka ir svarīgi uzdrīkstēties, jo tikai tā iespējams progress. Tāpēc pamazām elektropiedziņas tehnoloģijas ienāk arī aviobūvē, tiesa gan, pagaidām ne komerciālajos pasažieru pārvadājumos. Runa ir par britu kompāniju Rolls-Royce, kas savas iekšējās lidojumu elektrifikācijas programmas ietvaros (Accelerating the Electrification of Flight) izstrādājusi un uzbūvējusi elektrisku lidmašīnu Spirit of Innovation.

Jāteic gan, ka šis nav tas Rolls-Royce, kas pirmais ienāk prātā. To firmu, kas ražo automobiļus, pilnā vārdā sauc Rolls-Royce Motor Cars. Uzņēmumu, kas darbojas kuģniecības, aviācijas un kosmosa piedziņas tehnoloģiju jomā un nodarbina 50 000 cilvēku visā pasaulē, oficiāli dēvē Rolls-Royce Holdings plc. 

Elektriskā lidmašīna Rolls-Royce Spirit of Innovation FOTO: Rolls-Royce Holdings plc

Ja viss notiks pēc Rolls-Royce plāna, elektriskā lidmašīna kļūs par ātrāko šāda veida lidaparātu vēsturē. Pašreizējais rekords ir 213 jūdzes jeb 343 km/h, taču Spirit of Innovation provizoriski spēj šķelt mākoņus ar vismaz 300 jūdžu jeb 480 kilometru stundā ātrumu. Par to gādā 540 ZS elektromotors, kurš sajūgts ar lidmašīnas purngalā novietoto propelleru. Spēju pacelties un noturēties gaisā lidmašīna pierādīja savā pirmajā 15 minūšu lidojumā, kurā nekādi rekordi gan netika uzstādīti.

Par enerģijas krātuvi detalizētas informācijas nav, taču Rolls-Royce norāda, ka tās ir baterijas ar vislielāko enerģijas blīvumu, kādas jelkad uzstādītas kādā lidmašīnā. Ar vienu uzlādi pietiekot, lai lidaparāts varētu veikt lidojumu no Londonas līdz Parīzei.

Elektriskā lidmašīna Rolls-Royce Spirit of Innovation FOTO: Rolls-Royce Holdings plc

Pagaidām nevar pateikt, cik liela ir varbūtība, ka elektriskās lidmašīnas pārskatāmā nākotnē veiks pārlidojumus starp Eiropas metropolēm, taču tas arī nav šā brīža mērķis. Rolls-Royce norāda, ka ar elektrisko lidmašīnu, kas šobrīd uzturas Lielbritānijas Aizsardzības ministrijas militāro lidaparātu testu bāzē Eimsburijā, Viltšīrā (Anglijas dienvidos), tiek sperti pirmie soļi, lai samazinātu kaitīgos izmešus gaisa, jūras un sauszemes transportā. 

Rekorda uzstādīšanas mēģinājums notiks novembrī, kad Glāzgovā norisināsies ANO Klimata pārmaiņu jautājumiem veltītā konference. Pēc tam atliks vien gaidīt 2026. gadu, līdz kuram Rolls-Royce plāno izstrādāt gatavu elektropiedziņas iekārtu, ko varētu uzstādīt vertikālas pacelšanās lidaparātiem vai nelielām lidmašīnām. Darbs, lai skandināvu aviokompānijai Wideroe piegādātu pirmo elektrisko pasažieru lidmašīnu, rit pilnā sparā.

Spirit of Innovation takes to the skies from Rolls-Royce on Vimeo.

Uz augšu
Back