"Belarusjkaļij" kravu tranzīta skandāla dēļ varētu krist Lietuvas valdība (7)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lietuvas premjerministre Ingrīda Šimonīte.
Lietuvas premjerministre Ingrīda Šimonīte. Foto: Paula Čurkste/LETA

Iespējams, ka saistībā ar Baltkrievijas kālija mēslojuma ražotāja "Belarusjkaļij" tranzītkravu vešanu caur Lietuvu pēc šim uzņēmumam noteikto ASV sankciju stāšanās spēkā varētu atkāpties visa Lietuvas valdība, pirmdien paziņojusi premjerministre Ingrīda Šimonīte.

"Neizslēdzu tādu iespēju," viņa sacījusi sabiedriskajai televīzijai. "Ja saistībā ar valdības darbību tiek izvirzīts tik daudz jautājumu, tad iespējams, ka valdība, nespējot uz šiem jautājumiem atbildēt, varētu nolikt savas pilnvaras un kāda cita valdība varētu sākt šo darbu no nulles."

Vienlaikus premjere norādījusi, ka lēmumu par valdības nākotni noteiks tas, kā viņa pati novērtēs esošo situāciju.

"Politikā daudz kas atkarīgs no tā, kā tu pats vērtē sevi konkrētajos apstākļos un konkrētajā vietā," sacījusi valdības vadītāja. "Tātad manu izšķiršanos visvairāk ietekmēs mans vērtējums attiecībā uz manu spēju nodrošināt valsts ilglaicīgās intereses."

Tikmēr ekonomikas un inovāciju ministre, valdošajā kaolīcijā ietilpstošās Brīvības partijas priekšsēdētāja Aušrine Armonaite paudusi pārliecību, ka valdība šai sarežģītajā situācijā spēj noturēties, un atzinusi, ka premjeres teiktais viņai bijis negaidīts.

"Domāju, ka neviens no mums necenšas cieši turēties pie portfeļiem, taču šī valdība spēj izturēt arī tik sarežģītu situāciju, kāda izveidojusies sankciju dēļ. Varu droši teikt - esam spējuši savaldīt pandēmiju, esam izturējuši migrantu krīzi un daudzas citas lietas un varam izturēt arī šo izaicinājumu," viņa pirmdienas vakarā sacījusi žurnālistiem.

Kā ziņots, 8.decembrī stājās spēkā ASV sankcijas pret Baltkrievijas kālija mēslojuma ražotāju "Belarusjkaļij", taču šā uzņēmuma kravu tranzīts caur Lietuvu netika pārtraukts. Noskaidrojies, ka Baltkrievijas valsts uzņēmums novembrī veicis priekšapmaksu Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam "Lietuvos geležinkeliai" un ar šo summu pietiek, lai tas turpinātu "Belarusjkaļij" kravu pārvadāšanu decembrī, janvārī un februārī. Kā norādījis Bartuška, par līguma laušanu uzņēmumam varētu draudēt simtiem miljonu eiro sods.

Valdība paziņojusi, ka meklē veidus, kā valsts dzelzceļa kompānijai lauzt līgumu par "Belarusjkaļij" produkcijas transportēšanu, vienlaikus uzsverot, ka ASV sankcijas tieši neizliedz mēslojuma tranzīta kravu plūsmu caur Lietuvu.

Uzņemoties atbildību par to, ka "Belarusjkaļij" kravu tranzīts caur Lietuvu nav pārtraukts, Lietuvas ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis un satiksmes ministrs Marjus Skuodis iesnieguši atlūgumus.

Kā tagad izteikusies Armonaite, gan Landsberģis, gan Skuodis ir ministri, kuri "strādā lieliski".

"Svarīgākais, lai mēs tagad nesāktu spēlēt vainīgo meklēšanu, bet pirmām kārtām skatītos, kā ievērot sankcijas. Viss vēl ir iespējams, situāciju iespējams mainīt. Ministrs Skuodis ir piedāvājis izeju, un domāju, ka mēs to spēsim," piebildusi politiķe.

Komentāri (7)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu