Kā pareizi lādēt elektroauto ziemā, lai nenodarītu kaitējumu baterijai

Elektroauto Nissan Leaf uzlāde ziemā FOTO: Shutterstock

Nepareizi lādējot elektroauto gaitas akumulatoru ziemā, pastāv risks tam nodarīt paliekošus bojājumus. Vācu izdevuma auto motor und sport krājumā ir daži vērtīgi padomi, kurus ievērojot, akumulatoram ziemā nenodarīsi pāri un paildzināsi tā darba mūžu.

Tas, ka āra temperatūrai var būt graujoša ietekme uz elektroauto sniedzamību, nav nekāds noslēpums. Ja elektromobilis pēc oficiālajiem datiem ar vienu uzlādi var nobraukt 400 kilometrus, tad ziemā sniedzamība sarūk pat pusotru reizi. Bet elektroauto lietotājiem jāatceras, ka ziemā sarūk ne tikai automobiļa sniedzamība, bet arī mainās uzlādes specifika. Kā norāda auto motor und sport,

jau zem 20 grādu temperatūras elektroķīmiskie procesi akumulatorā kļūst lēnāki.

4

Elektriskā pretestība akumulatora iekšienā palielinās, tāpēc mēģinājums tāpat to uzlādēt pie ātrās uzlādes iekārtas var izraisīt paliekošus bojājumus.

Automašīnas akumulatora uzlādes laikā joni no katoda ceļo uz anodu un pieslēdzas tā grafīta čaulai. Ja akumulators uzlādes laikā nav optimālajā darba temperatūras koridorā, joni pārvietojas lēnāk nekā parasti. Ja ātrās uzlādes elektrības sūknis turpina pievadīt enerģiju ar lielu jaudu, var notikt jonu kolīzijas, kas savukārt izpaužas kā metālisku litija nogulšņu veidošanās uz anoda. Ar laiku tas nozīmē, ka joniem atliek mazāk vietas uz anoda, kur pieķerties, samazinās baterijas reālā kapacitāte un attiecīgi arī nobraucamais attālums. Tai pašā laikā ir dažas viltības, ar kurām pastāvošās problēmas var apiet.

Elektroauto Tesla Model S ziemā FOTO: Shutterstock

Kā norāda vācu izdevums, automašīnās ar siltumsūkni lādēšanas procesu ir itin viegli ieplānot, bateriju pirms lādēšanas noteiktā laika nogrieznī uzsildot līdz optimālajai temperatūrai. Arī kāda ceļa posma veikšana pa šoseju, kad no baterijas tiek prasīta lielāka enerģijas atdeve, tieši pirms lādēšanas uzsildīs akumulatoru līdz optimālajam lādēšanas temperatūras logam. Bet ideālā gadījumā elektromobilim ir gudra siltumplūsmu vadība starp piedziņas agregātiem, gaitas bateriju un automašīnas salonu. Tāpēc, ja gribas būt drošam, ka akumulatora uzlāde notiks ar iespējami mazāko potenciālo kaitējumu,

uzlādes proces pašā sākumā uz kādu brīdi var izslēgt klimata kontroli un salona apsildes funkciju.

4

Tā automobilis visu pieejamo siltumu var novadīt baterijai. Tai pašā laikā jānorāda, ka vairāki autoražotāji savus auto ir apgādājuši ar elektroniku, kas uzlādes procesā aukstos apstākļos samazina uzlādes strāvas stiprumu. Baterija tā cieš mazāk, taču ilgāku laiku nākas pavadīt pie vada.

Ja elektromobiļa lietotājs mašīnu lādē mājās ar tā dēvēto wall-box, viņam būtu vērtīgi atcerēties neizraut vadu arī tad, kad akumulators ir pilns. Tas dod iespēju ne tikai vadīt uzlādes procesu caur mobilo lietotni, bet arī pirms došanās ceļā sagatavo automobili – uzsilda salonu un bateriju līdz darba temperatūrai –, izmantojot elektrību no tīkla. Turklāt mazas jaudas maiņstrāvu akumulatoram ir viegli "sagremot" un tas par to saimniekam pateiksies ar mazākiem kapacitātes zudumiem un ilgāku darba mūžu.

Tāpat vērts atcerēties, ka

akumulatora darba mūžu var pagarināt, uzlādes līmeni turot intervālā no 20-80%.

4

Auto motor und sport norāda, ka uzlādes līmenim nevajadzētu ilgstoši būt zem 20% un virs 80%. Protams, var bateriju uzlādēt līdz 100%, taču tad labāk uzreiz doties ceļā. Ziemas periodā ideālais uzlādes līmenis ir 40-80%, it sevišķi, ja auto stāv ilgāk par 12 stundām. Un šeit atkal izpaužas wall-box priekšrocības, jo caur to iespējams ieprogrammēt, kurā stadijā uzlādes process jābeidz un jāpataupa baterijas resursi.

Uz augšu
Back