Interneta faktu pārbaudītāji atklātā vēstulē vēršas pie "YouTube" vadītājas

TVNET/LETA
Interneta faktu pārbaudītāji atklātā vēstulē vēršas pie "YouTube" vadītājas
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments 27
Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Pavlo Gonchar

Interneta faktu pārbaudītāji, tostarp Latvijas "Re:Check/Re:Baltica", publicējuši atklātu vēstuli, aicinot sociālās vietnes "YouTube" vadītāju Sjūzenu Vojcicki uz rīcību pret dezinformācijas izplatīšanu.

Vēstulē "YouTube" vadītājai faktu pārbaudītāji uzsver, ka pašlaik tieši "YouTube" ir viens no lielākajiem tiešsaistes dezinformācijas un citas nepatiesas informācijas pārraidītājiem visā pasaulē, un nav novērojams, ka vietne pret to cīnītos un censtos problēmu risināt.

"Tieši pretēji - "YouTube" ļauj negodīgiem darboņiem savu platformu padarīt par ieroci, ar kuru tie manipulē, pašorganizējas un iegūst līdzekļus," norādīts vēstulē.

Faktu pārbaudītāji uzskata, ka ar līdzšinējiem pasākumiem nepietiek, tādēļ aicina "YouTube" efektīvi vērsties pret dezinformāciju un citu nepatiesu informāciju, kā arī izstrādāt plānu, kādā veidā un ar kādiem instrumentiem uzlabot informācijas vidi, un darīt to kopā ar neatkarīgām faktu pārbaudes organizācijām.

Faktu pārbaudītāji uzsver, ka "YouTube" izplatās sazvērestību teorijas, tostarp par Covid-19, viltus līdzekļiem vēža ārstēšanai, kā arī vairākās valstīs vietne izmantota, lai pastiprinātu naida runu pret neaizsargātām sabiedrības grupām. Īpaši ārpus "YouTube" ievērības palikuši šāda veida rullīši, kas veidoti valstīs, kurās nerunā angļu valodā.

Pēdējā laikā uzņēmums esot veicis zināmus pasākumus, lai mēģinātu šo problēmu risināt, taču, pamatojoties uz platformā redzamo, faktu pārbaudītāji uzskata, ka ka šīs pūles nav efektīvas.

""YouTube" arī nav publicējis nekādus kvalitatīvus datus, lai pierādītu, ka tie strādā. Līdz šim platforma diskusiju par dezinformāciju veidojusi kā nepatiesu dihotomiju jeb izvēli tikai starp satura dzēšanu vai nedzēšanu," uzsver faktu pārbaudītāji.

Tā rīkojoties, "YouTube" izvairās no iespējas darīt to, kas pierādīti strādā, proti, faktoloģiski pārbaudītas informācijas izplatīšana ir efektīvāka nekā satura dzēšana, norādīts vēstulē.

Ņemot vērā, ka liela daļa skatījumu rodas, jo attiecīgos video ieteicis "YouTube" algoritms, vietnei vajadzētu pārliecināties, ka tā saviem lietotājiem nereklamē dezinformāciju un neiesaka no apšaubāmiem kanāliem nākošu saturu, uzsver faktu pārbaudītāji.

Vēstulē piedāvāti dažādi risinājumi, kas varētu mainītu pieeju dezinformācijas un neapzināti izskanējušas nepatiesas informācijas izplatības mazināšanai.

Tostarp piedāvāts "YouTube" apņemties nodrošināt caurskatāmību par dezinformāciju platformā, bez satura dzēšanas juridisku problēmu dēļ "YouTube" būtu jāpiedāvā konteksts un atmaskojošs saturs, kas uzlikts virsū video rullīšiem vai tiek nodrošināts kā papildu video.

Tāpat faktu pārbaudītāji aicina vērsties pret atkārtotu pārkāpumu veicējiem un paplašināt pašreizējos un turpmāk paredzētos pasākumus pret dezinformāciju, kas nav angļu valodā.

Tēmas
Aktuālais šodien
Jaunākās ziņas
Svarīgākais
Uz augšu