Savukārt, runājot par neuzmanīgu braukšanu, profesors saka, ka ir jādomā, kā citus cilvēkus iesaistīt sociāli nevēlamas uzvedības bremzēšanā. “Ir jāveicina tas, ka cilvēki viens otru pieskata. Tādējādi mēs izvairīsimies no sociāli nosodāmas uzvedības. Piemēram, cilvēks nezog, kad visi redz," saka pētnieks.
Ar katru gadu satiksmes dalībnieki kļūst arvien dažādāki, līdz ar to katram no tiem būtu lietderīgi iegūt vai atsvaidzināt zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem. Svarīgi zināt, kāda distance ir droša, kā rādīt pagriezienu, apdzīt un šķērsot ceļu. Papildus teorētiskajām zināšanām noderētu arī drošas braukšanas kursi, kuros varētu noslīpēt praktiskās iemaņas bremzēšanā, manevrēšanā, vairāk uzzināt arī par tādām lietām kā bremzēšanas ceļš un inerce. Tāpat CSDD atgādina, ka saskaņā ar likumdošanu ar elektroskrejriteņiem var pārvietoties jaunieši no 14 gadu vecuma, kuriem ir iegūtas velosipēda vadītāja tiesības.
CSDD pēdējo gadu dati liecina, ka ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti elektroskrejriteņi un velosipēdi, gadu no gada stabili pieaug. 2020. un 2021. gadā šādu negadījumu skaits dubultojās. Arī apdrošināšanas sabiedrības BALTA, kura piedalās kampaņā, dati apliecina, ka ar mikromobilitātes rīkiem saistīto negadījumu skaits palielinās un to sekas ir aizvien smagākas. “2021. gadā mūsu izmaksāto atlīdzību apjoms par traumām, kas gūtas ceļu satiksmes negadījumos ar mikromobilitātes rīku iesaisti, pieauga par 22%. Vidējā atlīdzības summa par šāda veida negadījumiem ir ap 400 eiro – gandrīz divas reizes vairāk nekā par citām ikdienas gaitās gūtajām traumām,” stāsta Ludmila Ščegoļeva, BALTA Personu produktu vadītāja un risku parakstītāja.
Ņemot vērā mikromobilitātes rīku lietotāju skaita aktīvo pieaugumu, kā arī straujo negadījumu skaita kāpumu, periodā no 20. maija līdz 19. jūnijam Ceļu satiksmes drošības direkcija un Rīgas dome rīko informatīvo kampaņu “Neesi mērkaķis. Brauc kā cilvēks!”, kuras mērķis ir samazināt ceļu satiksmes negadījumus, kuros iesaistīti mazāk aizsargātie satiksmes dalībnieki, kā arī veicināt savstarpēju cieņu un sapratni starp satiksmes dalībniekiem.
*2022. gada maijā aptauju veica pētījumu aģentūra Norstat, tajā piedalījās 1195 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 75 gadiem. Rekomendācijas sagatavotas, pamatojoties uz Latvijas Mobilitātes asociācijas biedra Bolt informatīvajiem materiāliem.