Jaunāko stereotipu laušana: elektromobiļi ir piemēroti arī gariem braucieniem

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Shutterstock

Ir iemesls, kāpēc saka, ka labākais veids, kā iepazīt jaunas lietas, ir tās izmēģināt pašam. Tad nereti izrādās, ka tas, kas jau ilgu laiku biedē un traucē, patiesībā piedāvā vēl neizmēģinātas iespējas.

To pašu var teikt par ceļošanu ar elektromobili: ar jauniem modeļiem var nobraukt lielākus attālumus, infrastruktūra paplašinās un uzlāde kļūst ātrāka. Jau pēc pirmā brauciena daudzi autovadītāji pārliecinās, ka elektromobiļi, kas netika uzskatīti par ceļošanai piemērotiem, noteikti sāk kļūt par praktisku iespēju.

Tāli braucieni ar elektromobili bez stresa par nokļūšanu līdz tuvākajai uzlādes stacijai līdz šim lielākoties bijuši tiem, kuri varēja atļauties iegādāties dārgākos modeļus. Taču līdz ar tehnoloģiju attīstību un piedāvājuma paplašināšanos situācija sāka strauji mainīties.

Elektriskās automašīnas joprojām ir dārgākas nekā automašīnas ar iekšdedzes dzinēju, taču tādi modeļi kā Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 un Ford Mustang Mach-E jau tagad ļauj patērētājiem izmantot visas jauno tehnoloģiju priekšrocības, nevis tikai sapņot par nākotni.

Kia EV6
Kia EV6 Foto: Kia

Būtiski ir arī tas, ka Kia EV6 vai cita līdzīga elektromobiļa pircējam vairs nebūs jādomā par otra auto iegādi. Testos, kas veikti saskaņā ar WLTP prasībām, EV6 nobrauktais attālums ar vienu uzlādi pārsniedza 500 kilometrus.

Parasti pirms brauciena akumulators nav uzlādēts līdz 100 procentiem, taču pat bez papildu uzlādes 350 kilometru attālums šim modelim ir viegli nobraucams, un ar to pietiek arī tālākos ceļojumos. Pateicoties 800 voltu uzlādes sistēmai, atbilstošā stacijā uzlāde neaizņems ilgu laiku: uzlāde no 10 līdz 80 procentiem prasīs aptuveni 18 minūtes.

Braucieni bez uzlādes ir iespējami

Viļņā dzīvojošais elektromobiļu entuziasts Simons Jurkonis atzīmē, ka ar elektromobiļiem ilgu laiku ērti varēja pārvietoties tikai Tesla īpašnieki. Pēc viņa teiktā, tas pat nebija saistīts ar paša ASV ražotāja modeļu tehniskajām iespējām, bet gan ar plašo ātrās uzlādes staciju tīklu.

“Ar šādu elektromobili jau pirms sešiem gadiem varēja izbraukt visu Rietumeiropu, neraizējoties par uzlādes stacijas atrašanu. To tīkls jau tolaik bija pietiekami plašs - uzlādes stacijas pie galvenajām maģistrālēm atradās ik pēc 100-150 kilometriem. Tagad to ir vēl vairāk,” atzīmē S. Jurkonis.

Foto: Shutterstock

Pēc Simona domām, tikai daži no lētākajiem elektromobiļiem var tikt saukti par pilsētas modeļiem. Viņš atzīmē, ka daudzi jaunie elektromobiļi ar vienu uzlādi spēj nobraukt vismaz 400 kilometrus. Lietuvā, Latvijā un citās valstīs arī ievērojami pieaudzis uzlādes staciju skaits, tāpēc tālākiem braucieniem šobrīd nevienam nevajadzētu sagādāt īpašas neērtības.

“Lietuvā ar vienu uzlādi var nokļūt jebkurā vietā, savukārt ar elektromobili, kam ir lielāks akumulators, – pat neapstājoties. Tāpat nav vērts uztraukties par došanos uz ārzemēm, jo daudzās valstīs uzlādes staciju ir pat vairāk nekā pie mums,” skaidro Viļņas iedzīvotājs.

1000 kilometru dienā vairs nav sapnis

S. Jurkonis ar savu Tesla Model S divas reizes viesojies Horvātijā un Šveicē, viesojies arī Spānijā, Somijā un citās valstīs. Viņš atzīmē, ka līdz šim viņam nav bijušas grūtības atrast uzlādes staciju.

Daži autobraucēji joprojām ir noraizējušies, ka viņiem var nākties apstāties ceļmalā, kad elektromobilim beigsies baterijas rezerves. Kā stāsta tūkstošiem kilometru nobraukušais lietuvietis, viņš to vēl nav piedzīvojis.

“Kopumā Rietumeiropā ceļošanas temps ar elektroauto var būt diezgan augsts. Piemēram, kad ar ģimeni braukājām pa Vāciju un Austriju – valstīm, kur uzlādes staciju netrūkst, – vidējais ātrums, ieskaitot uzlādes pieturas, bija 100 km/h. Dienā iespējams nobraukt vairāk nekā 1000 kilometru, kas ir diezgan daudz,” stāsta elektromobiļu entuziasts.

Viņš piebilst, ka lielākais izaicinājums patērētājiem līdz šim ir neērtā uzlādes staciju izmantošana. Dažādus tīklus apkalpo dažādi operatori, un tiem vēl nav jāievēro viens standarts. Tāpēc, ceļojot pa Eiropu, ir jābūt daudzām, dažādām kartēm, dažādiem lietotņu lietotāju kontiem vai aktivizācijas žetoniem.

Foto: Shutterstock

“Ir vēl viena problēma – jūs nevarat būt pārliecināti, vai uzlādes stacija darbosies. Kartē var atrast pieturu sev ērtā vietā, bet tajā var izrādīties salūzusi tehnika. Tā ļoti bieži gadās, braucot cauri Francijai, un nonākt šādā situācijā ar elektromobili nav nekāds prieks,” stāsta Viļņas iedzīvotājs.

Svarīga ir ne tikai sniedzamība

Pēc S. Jurkoņa teiktā, īpaši ātrās uzlādes staciju tīkls Rietumeiropā jau ir diezgan plašs, taču līdzās neērtajai lietošanai aktuāls paliek arī cenu jautājums. Lieljaudas uzlādes stacijas ir dārgas, un uzņēmumi, kas tās uzstāda, cenšas panākt, lai ieguldījums atmaksātos.

“Piemēram, Vācijā ātrās uzlādes stacijas atrodas gandrīz katrā autostāvvietā pie automaģistrāles. To lietošana joprojām ir diezgan dārga. Atkarībā no vietas un operatora 100 kilometru nobraukšana var izmaksāt 16 eiro, kas ir pat dārgāk nekā braukt ar benzīna auto,” stāsta Simons Jurkonis. Viņš cer, ka, parādoties konkurencei starp uzlādes staciju operatoriem, situācija mainīsies uz labo pusi.

Kia EV6
Kia EV6 Foto: Kia

Jauno elektromobiļu piedāvājums paplašinās, taču, kā norāda S. Jurkonis, visiem gadījumiem piemērotu jaunu modeļu nav daudz. Cenu diapazonā līdz 60 tūkstošiem eiro viņš lēš, ka elektromobiļu pirmajā trijniekā ir Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5 un Kia EV6. Piedāvājumā ir arī citi modeļi, kas ar vienu uzlādi spēj nobraukt vairāk nekā 400 kilometrus, piemēram, no Audi, Mercedes-Benz un citām markām, taču to cenas ir krietni augstākas.

“Ilgāki braucieni ar elektromobili ir diezgan ērti, ja ar vienu uzlādi iespējams nobraukt vismaz 300 kilometrus garu distanci. Un es runāju par normālu tempu – 130 km/h pa maģistrāli. Ja pa šoseju aiz smagajām mašīnām jābrauc ar ātrumu 80 km/h un apkārt visi brauks daudz ātrāk, prieks būs ierobežots,” padomu dod elektromobiļu entuziasts.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu