Infrastruktūra visiem, nevis katram, - kas kavē elektroauto attīstību

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

Kaut gan elektroauto pieprasījums aug katru gadu, Eiropas Savienība turpina izstrādāt dažādus priekšlikumus, lai paātrinātu transporta sektora pāreju no benzīna un dīzeļa automašīnām uz elektroauto. Taču šī brīža situācija tirgū un līdzšinējie atbalsta mehānismi Latvijā vēl arvien nav pietiekami efektīvi, lai pārliecinātu iedzīvotājus mainīt ierasto transportlīdzekli un savus braukšanas paradumus, sarunu festivālā "Lampa" atzina transporta nozares eksperti. Lai pārliecinātu sabiedrību un pielāgotu vidi elektroauto lietošanai, arī infrastruktūrai pilsētvidē un dzīvojamos rajonos būs jāmainās, tādējādi ietekmējot iedzīvotāju līdzšinējos ikdienas un braukšanas paradumus.

Domājot par to, kā cilvēku ikdiena mainīsies, elektroauto nostiprinot savas pozīcijas transporta nozarē, uzlādes tīkla "Eleport" organizētā diskusijā sarunu festivālā "Lampa"viedoklī dalījās nozares eksperti - "Eleport Latvija" vadītājs Kārlis Mendziņš, Rīgas Domes deputāts un Mājokļa un vides komitejas priekšsēdētāja vietnieks Uģis Rotbergs, "Omniva" vadītāja Latvijā Beāte Krauze-Čebotare, Volkswagen un Audi e-mobilitātes vadītājs Baltijā Matīss Zemītis un zīmola "OX Drive" līdzīpašniece Egija Gailuma.

Infrastruktūra katram - nevis visiem

Kaut gan Latvijā patlaban ir salīdzinoši plašs uzlādes tīkls, eksperti norāda, ka tam ir nepieciešami būtiski un mērķēti uzlabojumi. Ātrās uzlādes stacijas ir ļoti pieejamas - pat vairāk nekā vidēji Eiropā - taču ļoti trūkst tieši lēnās uzlādes stacijas, kas būtu uzstādītas dzīvojamajos rajonos un tirdzniecības centru stāvvietās, lai laika posmā, kad elektroauto netiek izmantots, to varētu uzlādēt ekonomiskāk. Savukārt uzņēmumu autoparkiem trūkst tieši ultraātrās uzlādes staciju, lai pēc iespējas ātrāk atgrieztu elektroauto atpakaļ darbībā ar pilnu bateriju. Eleport šobrīd aktīvi strādā pie ultraātrā uzlādes tīkla attīstības Latvijā, jo arvien vairāk uzņēmumu seko līdzi Eiropas tendencēm un veic konkrētas darbības, lai atbilstu zaļās enerģijas kursam. Izvietojuma ziņā staciju īpaši trūkst Rīgas centrā, kur vairāk elektroauto izmanto tieši koplietošanas pakalpojumu lietotāji, tādējādi arī iespēja izīrēt auto uz tikai nepieciešamo laiku kļūst par apgrūtinājumu pie pirmās uzlādes veikšanas.

"Šīs vajadzības norāda, ka sabiedrībai un uzņēmumiem ir nepieciešamas divas dažādas stratēģijas infrastruktūras attīstībai - privātajiem elektroauto īpašniekiem vajag, lai transportlīdzekli uzlādētu tā neizmantošanas laikā jeb nakts vai darba laikā, bet uzņēmumiem ir vajadzīga tieši īpaši ātra uzlāde, lai darbinieks varētu pēc iespējas ātrāk atgriezties darba ritmā. Šī brīža infrastruktūra ir veidota, lai derētu visiem, taču rezultātā trūkst mērķētas un atbilstošas pieejas divām dažādām sabiedrības grupām," konstatē Kārlis Mendziņš, "Eleport Latvija" vadītājs.

Uzlādes tīkla infrastruktūras attīstību kavē sarežģīti saskaņošanas procesi, kam jāvelta īpaši ilgs laiks, tāpēc rezultātā uzņēmumi nespēj ieviest mērķētas izmaiņas pietiekami ātri, tādējādi kavējot infrastruktūras attīstību atbilstoši elektroauto vadītāju vajadzībām.

Atbalsta mehānisms - mērķēts vai tikai "biezākajiem" makiem?

Šī brīža atbalsta mehānisms elektroauto iegādei paredz piešķirt subsīdijas tikai privātpersonām, kaut gan lielākās emisijas nāk tieši no uzņēmumu īpašumā esošajām automašīnām. Privātpersona savu auto izmanto 5% no laika, uzņēmumi - aptuveni 95%. Tāpēc valsts piedāvātās subsīdijas šobrīd nav orientētas, lai cīnītos ar problēmas sakni - efektīvi samazinātu automašīnu radītos CO2 izmešus.

Otra ekspertu novērotā atbalsta mehānisma neatbilstība ir elektroauto pieejamība dažādām sabiedrības grupām. Šī brīža lietoto elektroauto tirgus nav piesātināts un tāpēc arī ir visai dārgs - vidēji lietots elektroauto maksā aptuveni 15 līdz 30 tūkstošus eiro. Atbalsta mehānisms elektroauto iegādei paredz sniegt subsīdijas līdz 2250 eiro apmērā lietota elektroauto iegādei. Rezultātā ļoti lielai Latvijas sabiedrības daļai joprojām nav iespējas iegādāties videi draudzīgāku transportlīdzekli, tādējādi subsidēta tiek tikai turīgākā sabiedrības daļa.

"Šajā ziņā mobilitātes ekspertiem un valdībai būtu jāsadarbojas, meklējot atbilstošāko un efektīvāko risinājumu transporta nozares ātrākai pārejai uz klimatneitralitāti, lai sasniegtu Latvijas un Eiropas izvirzītos ilgtspējas mērķus norādītajā laikā," norāda "Eleport Latvija" vadītājs.

Jāmaina arī braukšanas ieradumi

Pāreju uz elektroauto kavē arī autovadītāju ikdienas braukšanas paradumi un sajūta, ka vienmēr skaidri zini, kur būs tuvākā degvielas uzpildes stacija vai tuvākais autoserviss. Kaut gan elektroauto vadīšana un no tās izrietošie ikdienas paradumi ir citādāki, videi draudzīgajā transportlīdzeklī nodrošinātā digitālā vide norāda vadītājam, kad un kur jāveic kārtējā uzlāde, tādējādi atvieglojot neierasto ikdienu - nemaz neminot samazinātās ekspluatācijas izmaksas, kas būtiski atvieglo ikmēneša neplānotos tēriņus. "Visiem interesentiem, kurus māc bailes un neziņa par pārmaiņām, ir iespēja izmēģināt kādu no šobrīd pieejamajiem koplietošanas automašīnu risinājumiem, lai izprastu elektroauto plusus un mīnusus un, galvenokārt, to piemērotību konkrētā vadītāja ikdienas braukšanas paradumiem," atgādina uzlādes tīkla vadītājs.

Lai gan transportlīdzekļa maiņa uz videi draudzīgāku ir aktuālais risinājums, eksperti norāda, ka ilgtermiņā autovadītājiem būs jāmaina ne tikai sava automašīna, bet arī pārvietošanās ieradumi. Tāpēc tuvāko gadu laika mēs arvien vairāk atteiksimies no privātajām automašīnām, biežāk izmantojot koplietošanas pakalpojumus un mikromobilitātes risinājumus, secinājuši eksperti.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu