Uzmanību, durvis aizveras! Reportāža no Scania jaunāko autobusu testa

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

2019. gadā Scania sāka jaunas paaudzes pilsētas un tālsatiksmes autobusu programmu. Nu tā ir noslēgusies, un TV Auto ziņām bija ekskluzīva iespēja iepazīties ar pilnu Scania autobusu gammu kompānijas testa centrā Sederteljē.

Pirmais, ar ko noteikti gribējām izbraukt, bija pirmais pilnībā elektriskais autobuss Scania Citywide EV. Panelis, kas regulējas kopā ar stūri, - tas ir kas jauns!

Raidījuma TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš: "Pirmo reizi vadu elektrisku autobusu. Tā nav pirmā reize, kad vispār vadu autobusu, bet elektrisku pirmo reizi.

Tā tehniskie parametri nav tik ekstrēmi kā varētu iedomāties. Aizmugurē iebūvētā elektromotora jauda ir 300 kW, bet bateriju maksimālā ietilpība ir 245 kWh. Puse bateriju atrodas aizmugurē, otra puse - uz autobusa jumta.

Normunds Avotiņš: "Labs jautājums, vai Rīga ir gatava tādam pavērsienam kā elektriskais autobuss. Bet līdz ūdeņradim mēs tikām. Tad kāpēc lai mēs nebrauktu elektriski. Gribētos tikai, lai tie būtu no pazīstama ražotāja, lai zinām, ka galā ir atbalsts."

12 metru autobusā ir 32 sēdvietas un 46 stāvvietas plus vieta ratiņkrēslam. Vārdu sakot, pavisam parasts pilsētas autobuss.

Normunds Avotiņš: "Pavisam godīgi - elektriskais autobuss nemaz nav daudz klusāks par modernu dīzeli. Ir kaut kādi rites trokšņi, transmisija, kaut kādi čīkstieni. Bet elektriskais autobuss it kā ir speciāli taisīts ar blīvāku skaņas izolāciju, lai cilvēki novērtē, ka brauc ar bezizmešu busu."

Scania Citywide sērijā ir arī citi modeļi, piemēram, ar 7 litru dīzeli vai saspiestas gāzes barošanu.

Normunds Avotiņš: "Paskat, ko pamanīju. Šīs ir rūpnīcas testa autobuss. Bet te ir drošības uzraksti latviešu valodā. Tas kaut ko nozīmē!"

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Kāpjot ārā, pamanīju paprāvu somu starp sēdekļiem. Vai tiešām...? Jā, arī elektroautobusam kaut kur jābūt savam uzlādes vadam! Tas, ka elektromobilim ir mājas vads, ir skaidrs, jo elektromobilis arī jālādē mājās vai darbā. Bet nezināju, ka autobusam arī ir tāds. 

Pēc Scania ieceres, Citywide elektroautobusa baterijas uzlādē vai nu autobusu parkā, vai arī maršruta galapunktos ar tā sauktā apvērstā pantogrāfa palīdzību. Tas nozīmē, ka uzlādes kontaktierīce ir nevis uz autobusa jumta kā tramvajam, bet gan iemontēta īpašā pilonā.

Normunds Avotiņš: "Es nezinu, cik tas verķis maksās, bet gan jau ka daudz. Rodas jautājums, kāpēc tā tērēties? Kāpēc nelādēt ar vadu? Ar CCS štepseli autobusu var lādēt ar maksimums 150 kW jaudu. Pantogrāfs lādē ar 300, tātad divas reizes ātrāk."

Apzinoties, ka elektrovilkme nav ideāls risinājums, Scania attīsta autobusu piedziņu visos virzienos. Tie var braukt ar ar gāzi, biogāzi, 100% atjaunīgo degvielu vai darboties kā hibrīdi.

Pilsētas autobusiem lielu jaudu nevajag, tāpēc tiem pietiek ar 7 vai 9 litru dzinējiem. Cita lieta - 13 litru mašīnas.

Normunds Avotiņš: "Šeit ir 6 cilindri un gandrīz 600 ZS. Pilnīgi cits komforts un ātrums, bet galvenais, kāpēc gribēju ar šo autobusu izbraukt, ir kameras spoguļu vietā. Autobusam tas varbūt ir pat noderīgāk nekā kravas mašīnai, jo lielajiem tālsatiksmes busiem spoguļi ir tādi milzu ragi, kurus, braucot uz prāmja, var nolauzt vai apskrāpēt."

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Ar Scania zīmolu Sederteljē debitēja tūristu klases autobuss Touring - lieliski vadāms un kluss, ar paaugstinātu degvielas ekonomiju un jaunas paaudzes apdares materiāliem.

Testā bija pieejams arī skolas autobuss

Normunds Avotiņš: "To pat neražo Scania, tas ražots Ķīnā. Ražotāja nosaukums ir Haiger, un autobusu sauc Fencer F6. Sešinieks nozīmē to, ka te ir 63 sēdvietas. Parasti ir 40 - 50. Skaidrs, ka sēdekli ir mazāki, atstarpes arī mazākas, bet tas tak ir skolas autobuss, tātad domāts bērniņiem."

Pavisam Scania autobusu tūrē Auto ziņas izmēģināja astoņus dažādus autobusus, un jāsaka, ka vadošā loma pagaidām pieder jaudīgiem iekšdedzes transportlīdzekļiem. Taču prasības un uzdevumi autobusu satiksmē strauji mainās. Dīzeļdegviela autobusos no dominējošā degvielas veida jau kļuvusi par gandrīz alternatīvo. Lai kāda būtu lielgabarītu sabiedriskā transporta nākotne, zviedriem ir dažas idejas, kā to īstenot.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu