Viskozitāte ir svarīgāka par blīvumu jeb kas tev jāzina par motoreļļām (1)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: shutterstock.com

Nereti automašīnu īpašnieki, kuru spēkrata dzinējs ir nokalpojis daudzus gadus un tam ir augsts nobraukuma rādītājs, izvēlas lētāku un zemākas kvalitātes motoreļļu, veicot tā nomaiņu. Pārejot no sintētiskās uz daļēji sintētisko vai no pussintētiskās uz minerālu bāzes motoreļļu un tādējādi iegūstot biezāku motoreļļu, automašīnu īpašnieki cer samazināt eļļas patēriņu.

“TotalEnergies” brīdina, ka šāda prakse tieši patēriņu palielina, kā arī dzinējs tiek bojāts. Tautas sarunvalodā attiecībā uz motoreļļas konsistenci termins “blīvums” tiek izmantots neprecīzi.

Vispirms ir jānoskaidro, ko nozīmē “motoreļļas blīvums”. Vēl joprojām daudzi autovadītāji un pat automehāniķi uzskata,

ja eļļa ir “biezāka” jeb “blīvāka”, tā labāk ieeļļos un noblīvēs dzinēju. Šis pieņēmums ir aplams, un tam nav pamatojuma.

Pat ūdens ir biezāks par eļļu

Būtiski ir atcerēties, ka blīvums ir ķermeņa masas attiecība pret tā tilpumu, kas mainās atkarībā no temperatūras. Eļļas un ūdens salīdzinājums, veicot nelielu eksperimentu, lieliski pierāda, ka ūdenim ir lielāks blīvums nekā eļļai, jo, tos samaisot vienā glāzē, ar laiku eļļa noslāņojas un paliek ūdens virspusē. Turpretim eļļai ir daudz augstāka viskozitāte (piemēram, istabas temperatūrā), tāpēc tējkarote, kas ir ielikta ūdens glāzē, nogrimst līdz apakšai ātrāk nekā glāzē, kurā ir ielieta eļļa.

Viskozitātes nozīme

Autovadītāji un mehāniķi mazāk apzinās motoreļļas viskozitātes nozīmi. Tā nosaka, cik viegli eļļa plūst noteiktā temperatūrā. Jo augstāka viskozitāte, jo lielāka ir iekšējā pretestība, kas nozīmē, ka šķidrums plūst lēnāk. Tirgū pieejamo eļļu viskozitāte tiek noteikta pēc SAE standartiem (SAE 0W-20; 5W-30; 5W-40;10W-60).

Ne vienmēr viskozitāte liecina par augstāku kvalitāti

Palielinoties viskozitātei, palielinās arī dzinēja iekšējā pretestība, kas var izraisīt jaudas samazināšanos un degvielas patēriņa pieaugumu. Turklāt eļļas ar augstāku viskozitāti sliktāk dzesē dzinēju, kas ir ļoti svarīgi jaunākiem dzinējiem ar augstu jaudas un darba attiecību.

Kā neapjukt, lasot motoreļļas etiķeti?

Mūsdienu automašīnās tiek izmantotas daudzpakāpju eļļas, tādēļ uz motoreļļas iepakojumiem ir norādīti abi cipari, kas atdalīti ar burtu “W”, piemēram, 0W-20. Pirmais cipars apzīmē eļļas plūšanas efektivitāti zemā temperatūrā un tās kvalitāti ziemā. Otrais cipars (aiz “W”) norāda uz vasaras klasifikāciju un eļļas plūsmas “uzvedību” augstā temperatūrā.

Piemēram, 0W-20 motoreļļa zemā temperatūrā ātri izplatīsies caur dzinēju, līdz ar to motors ātrāk uzsils un to varēs vieglāk iedarbināt. Arī vasarā tas neizrādīs lielu pretestību, piemēram, 0W-30 eļļa augstā temperatūrā būs viskozāka. To norāda augstākais cipars aiz burta “W”. Tas nozīmē, ka eļļas plēve būs biezāka un labāk noblīvēs dzinēju.

Lietas, ko ņemt vērā

Dažus dzinējus, neatkarīgi no to vecuma un nobraukuma, nedrīkst uzpildīt ar motoreļļu, kurai ir pārāk augsts viskozitātes līmenis. Tas var izraisīt problēmas ar hidraulisko zobsiksnu spriegotāju darbību, hidrauliskā vārsta atstarpes regulēšanu vai hidrauliski vadāmu sadales vārpstas fāzēšanu.

Saistībā ar vecāku dzinēju apkopi jāņem vērā ne tikai motoreļļas viskozitātes līmenis, bet arī fakts, ka vecāki dzinēji arī var būt aprīkoti ar modernām detaļām, piemēram, sūkņa inžektoriem vai daļiņu filtru, līdz ar to var rasties papildu prasības attiecībā pret motoreļļu, tās izmantošanu un maiņu. Eļļas maiņa uz lētākas kategorijas produktu, lai maldinoši ieekonomētu, nav ilgtermiņa risinājums, kas beigās var izmaksāt dārgāk nekā kvalitatīvas motoreļļas iegāde.

Motoreļļu piedevu nozīme

Mūsdienu tehnoloģijas ļauj motoreļļām saglabāt ļoti labas eļļošanas īpašības pat tad, ja eļļai piemīt salīdzinoši zems viskozitātes līmenis. Turklāt šādas eļļas dzinējam ir izdevīgākās. Motoreļļa ar zemu viskozitāti, kas vienlaikus nodrošina motora ieeļļošanu plašā temperatūras diapazonā un veido stabilu eļļas plēvi, bieži vien ir ideāls produkts. Tā ir divu šķietami pretrunīgu elementu ideālā kombinācija. Turpretim zemāka viskozitāte augstā temperatūrā spēj nodrošināt mazāku degvielas patēriņu, taču augstāka viskozitāte nodrošina teorētiski labāku aizsardzību pret nodilumu, kā arī modernās, aktīvās pretnodiluma piedevu tehnoloģijas nodrošina dzinēja aizsardzību, jo, izmantojot eļļu ar lielāku viskozitāti nekā ieteikts, palielināsies degvielas patēriņš un var rasties jaudas zudums.

“Motoreļļas darbības atšķirības atklājas, paaugstinoties eļļas temperatūrai dzinējā. Tas, kā eļļa izskatās iepakojumā istabas temperatūrā, neatspoguļo to, kas notiek ar eļļu, kad tā tiek uzkarsēta līdz darba temperatūrai. Šī iemesla dēļ ļoti svarīgi ir izmantot eļļas ar tādiem kvalitātes un viskozitātes parametriem, kādus norādījis auto ražotājs, t.i., izmantot eļļu ar atbilstošu ražotāja atļauju. Šī informācija ir norādīta uz motoreļļas etiķetēm,” skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatynski), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu