20% no eksāmena satura veltīts pamatprasmēm. Ja skolēns eksāmenā ieguvis 10%, tas nozīmē, ka pamatprasmes ir apgūtas daļēji. Kā norāda "Skola2030" pārstāvji, ir dažādi iemesli, kādēļ skolēni neiegūst pat minimālo vērtējumu eksāmenos, piemēram, ģimenes sociālekonomiskais stāvoklis, iepriekšējās klasēs saņemtais atbalsts, skolas apmeklējums, situācija ģimenē.
Viņu vērtējumā patlaban nav laba mehānisma, kā palīdzēt bērniem, kuri eksāmenos nesasniedz pat minimālo vērtējumu. Vienkārši palikt uz otru gadu ir 21.gadsimtā absolūti nepieņemams risinājums bez pierādīta pamatojuma, uzsvēra Oliņa.
Viens no risinājumiem varot būt Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) piedāvājums ieviest izlīdzinošo mācību gadu eksāmenus nenokārtojušiem pamatskolēniem. Ja to sanāks īstenot, tas būs "ļoti liels sistēmas ieguvums", jo būs skaidrs, kas notiek ar bērniem, kuriem nesanāk nokārtot eksāmenus, vērtē Pestovs.
Vienlaikus esot jāskatās, kā palielināt spēju agrīni sniegt lielāku atbalstu, īpaši matemātikā. "Tas nav tā, ka līdz 8.klasei viss bija perfekti, un pēkšņi 9.klasē parādījās problēma," sacīja Pestovs.
Jau ziņots, ka šajā mācību gadā 9.klašu centralizēto eksāmenu snieguma slieksni necels un saglabās 10% līmenī, kāds tas bija pagājušajā mācību gadā.
Šādu lēmumu IZM skaidro ar pagājušās eksaminācijas sesijas rezultātiem un to, ka pašlaik tiek izstrādāta izlīdzinošā gada koncepcija tiem 9.klašu skolēniem, kuri eksāmenos nav sasnieguši noteikto snieguma līmeni un nesaņem apliecību par obligātās pamatizglītības ieguvi.
IZM raizējas, ka tas varētu palielināt eksāmenus nenokārtojušo 9.klases skolēnu skaitu, attiecīgi radot lielāku personu loku bez pamatizglītības. Jau pagājušajā mācību gadā vismaz vienā no trim obligātajiem valsts pārbaudes darbiem 10% slieksni nesasniedza 881 izglītojamais.
IZM skaidro, ka izglītojamo, kuri 2023./2024.mācību gadā mācās 9.klasē, mācību procesu būtiski ietekmējusi Covid-19 pandēmija un ilgstošās mācības attālināti.
Vidējās izglītības posmā 12.klašu centralizēto eksāmenu slieksnis šajā mācību gadā ir 15%, kā tas paredzēts jau iepriekš.
Savukārt snieguma slieksni 9.klasēm varētu celt no nākamā mācību gada. Lai eksāmens skaitītos nokārtots, 2024./2025.mācību gadā skolēniem vajadzēs iegūt vismaz 15%, bet 2025./2026.mācību gadā un turpmāk - vismaz 20%.
2022./2023.mācību gads bija pirmais gads, kad 9.klašu absolventiem bija jākārto centralizētie eksāmeni. Minimālo eksāmenu rezultātu slieksni līdz 2024./2025.mācību gadam bija plānots paaugstināt līdz 20%.