Šodienas redaktors:
Oļesja Garjutkina
Iesūti ziņu!

Labāki ar katru soli

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Pirms par galveno rotaļlietu kļuva viedierīces, bērniem patika spēlēties ar rotaļu mašīnām. Daudzi arī izaugot saglabāja interesi par auto un ikdienā sēž pie tā stūres. Bet tikai pavisam nelielai daļai ir privilēģija ziņkāri par mašīnām realizēt darbā. Viens no šiem laimīgajiem ir pilna servisa auto nomas uzņēmuma Ayvens vadītājs Baltijas valstīs Mārcis Mauriņš, kurš uzņēmumā strādā jau 18 gadus.

Ayvens, kas vēl līdz šā gada martam bija zināma ar nosaukumu ALD Automotive, Latvijā, Lietuvā un Igaunijā rūpējas par vairāk nekā 6500 transporta līdzekļiem, ko ikdienā izmanto kā lielu un labi zināmu, tā vēl tikai biznesa pasaulē pirmos soļus sperošu uzņēmumu darbinieki. Vērienīgās pārmaiņas sākās pēc mātes uzņēmuma apvienošanās ar citu globālu zīmolu LeasePlan, un to rezultātā izveidots jauns zīmols, kas arī klientiem Baltijā sniegs plašas, interesantas iespējas.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Jūsu vadītais uzņēmums Baltijā darbojas jau divas desmitgades, tomēr biznesa specifikas dēļ daudzi cilvēki neko daudz nav dzirdējuši ne par pašu uzņēmumu, ne pilna servisa nomas.

Tā ir taisnība. Mēs darbojamies ļoti specifiskā B2B segmentā, tādēļ ALD Automotive vai tagad Ayvens labāk zina korporatīvajā vidē. Tieši tur ir pieprasījums pēc pilna servisa nomas. Šo pakalpojumu uzņēmums izvēlas, ja pašam nav resursu vai vēlmes uzturēt savu autoparku. Iegādāties auto, kopt to visā lietošanas periodā, rēķināt amortizāciju, noslēgumā pārdot auto un to visu vēl korekti dokumentēt finanšu atskaitēs ir diezgan piņķerīgs process. Mēs noņemam uzņēmumiem šo slogu. Viņi pie jebkura Baltijā strādājošā automašīnu dīlera izvēlas tīkamākās automašīnas ar nepieciešamo aprīkojumu, mēs tās iegādājamies un iznomājam attiecīgajam klientam, parasti uz vairākiem gadiem. Noslēdzot līgumu, klients precīzi zina, cik liels būs ikmēneša maksājums. Tas ir nemainīgs visu līguma darbības laiku un ietver automašīnas nomas maksu, apdrošināšanas, tehniskās apkopes, riepu maiņu, nolietoto detaļu nomaiņu, tehniskās apskates un arī visu administratīvo darbu. Klientam atliek braukt, uzpildīt degvielu un ziņot, ja sastapies ar tehniskām ķibelēm vai iekļuvis satiksmes negadījumā. Pēc līguma termiņa beigām arī automašīnas tālākpārdošanu uzņemamies mēs.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Droši vien šādā nozarē bez intereses un zināšanām par auto nevar strādāt?

Noteikti. Lai palīdzētu mūsu klientiem – Baltijas uzņēmumiem – izvēlēties piemērotākās automašīnas, mums tās ir jāpārzina ļoti labi. Tādēļ Ayvens darbinieki regulāri dodas pie dīleriem un iepazīst katra modeļa stiprās un vājās puses. Nepietiek iemācīties tehniskos datus, jo klientus parasti interesē personīga pieredze. Piemēram, vai auto ir ērts garākos braucienos, kāds ir reālais degvielas patēriņš dažādos apstākļos, vai pat cik ātri ziemā piesilst salons? Par autoparku atbildīgie grib zināt, cik uzticams ir katrs modelis? Vai neparedzēti remonti neradīs papildu izmaksas?

Daudz jautājumu ir par elektromobiļiem. Jo īpaši par to, kā mainās sniedzamība ar vienu uzlādi ziemā mūsu apstākļos, cik ilgi reāli ilgst uzlāde un vai pie uzlādes punktiem mēdz būt rindas? Lai atbildētu uz šiem jautājumiem, jāuzkrāj pieredze. Tādēļ braucam daudz. Esmu izmēģinājis lielāko daļu no Baltijā nopērkamajiem auto modeļiem, un pēc iespējas sniedzam šādu iespēju arī klientiem. Pagājušajā vasarā visās trīs valstīs rīkojām klientu pasākumus, kuros interesenti varēja izbraukt ar dažādu modeļu elektromobiļiem. Latvijā pat sapulcinājām aptuveni pussimtu pilnībā elektriskus auto. Varētu teikt, ka klientiem bija pieejami visi pieprasītākie Latvijā nopērkamie elektroautomobiļi.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Ielās redzot ar dažādu uzņēmumu logo aplīmētus auto un citas automašīnas, rodas iespaids, ka kompānijas izmanto krietni jaunākus auto nekā vidusmēra privātais lietotājs. Vai statistika saka to pašu?

Tā patiešām ir. Varētu teikt, ka vidusmēra Baltijas iedzīvotājam ticamākā iespēja ikdienā braukt ar jaunu mašīnu ir tad, ja viņam piešķir dienesta auto. Par savu naudu iegādāties pilnīgi jaunu auto spēj kādi 10% mājsaimniecību, jo īpaši tagad, kad līzingam tiek piemērota augsta EURIBOR likme un arī automašīnu cenas pandēmijas ietekmē ir augstākas nekā pirms gadiem pieciem.

Varam pavisam droši teikt, ka uzņēmumi ir galvenais dzinējspēks Baltijas valstu autoparka atjaunošanā. Piemēram, Latvijā, saskaņā ar Auto asociācijas datiem, 2023. gadā reģistrētas 21 146 jaunas automašīnas. 64% no tiem jeb gandrīz divas trešdaļas iegādājās uzņēmumi un auto nomas kompānijas. Lietuvā situācija ir līdzīga, bet Igaunijā gan privātpersonas jaunus auto iegādājas biežāk.

Jāpiebilst, ka uzņēmumi pieliek roku katras valsts autoparka atjaunošanā kā tieši, tā arī netieši. Proti, trīs līdz piecus gadus pēc auto iegādes, uzņēmumi transporta līdzekļus nomaina pret jauniem. Savukārt šie mazlietotie auto nonāk otrajā tirgū, kur tos iegādājas privātpersonas, tādējādi nedaudz atjaunojot krietni novecojušo Baltijas autoparku. Tas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā ir diezgan līdzīgs – vidējais satiksmē izmantotās vieglās pasažieru automašīnas vecums ir ap 15 gadiem.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Uzņēmumi vienmēr izvēlas tikai jaunas automašīnas?

Ilgu laiku tā tiešām bija, jo pilna servisa līzingu lielākoties izmantoja lieli uzņēmumi, kuru darbiniekiem daudz jābrauc. Līdz ar to tiem ir objektīva vajadzība pēc jauniem auto, ko intensīvi izmantot visu garantijas laiku. Taču, paplašinoties klientu lokam, mainījušās arī vajadzības. Pilna servisa līzingu par vajadzībām atbilstošu atzinuši arī mazāki uzņēmumi, kuri meklē iespējas ietaupīt. Atbilstoši to vēlmēm, esam sākuši piedāvāt pakalpojumu Multilease, kas paredz iespēju nomāt mazlietotu auto. Statistika rāda, ka 66% no mūsu klientiem vienu auto izmanto 4 gadus, vēl 23,5% - piecus gadus. Pēc šī termiņa transporta līdzekļu nobraukums ir līdz 100 tūkstošiem kilometru, un lielākoties tie ir ļoti labā stāvoklī, jo laikus veicam nepieciešamās apkopes un remontus. Tādēļ klienti, kuru darbiniekiem jābrauc mazāk, burtiski izķer šīs mazlietotās automašīnas, jo to lietošanas izmaksas ir ievērojami zemākas.

Vēl viens interesants produkts ir Flex, kas sniedz iespēju iznomāt mašīnu uz vidēji īsu termiņu – sākot no trīs mēnešiem. To iecienījuši sezonāla biznesā strādājošie un terminētos projektos iesaistītie darbinieki.

Un kādas ir jaunās automašīnas? Ko uzņēmumi patlaban izvēlas?

Baltijā kopējā tendence ir ļoti līdzīga. Savulaik ekonomisku apsvērumu dēļ popularitāti iemantojušie dīzeļa dzinēji ir zaudējuši savas pozīcijas, un pircēji jau vairākus gadus dod priekšroku benzīna dzinējiem. Pēdējos gados diezgan jūtami palielinās pieprasījums pēc automašīnām ar klasiskajiem hibrīda spēka agregātiem. Oficiālā statistika rāda, ka pērn Latvijā jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrācijas sadalījumā pēc degvielas veida 67% bija benzīna, 20% dīzeļa automašīnas, gandrīz 9% elektroauto un 2% ārēji uzlādējami hibrīdauto. Lietuvā jaunu hibrīda dzinēju auto īpatsvars jau sasniedza 42%, kamēr benzīna bija ap 38%. Igaunijā pērn reģistrēto hibrīda auto tirgus daļa sasniedza 42%, benzīna auto -ap 39%, dīzeļa mazliet virs 12% un elektromobiļu – 6%.

Šie dati uzskatāmi parāda, ka uzņēmumi spēlē nozīmīgu lomu ne vien autoparka atjaunināšanā, bet arī izmešu apjoma samazināšanā. Pārliecinoši lielākā daļa to izmantoto automašīnu ir zemām CO2 emisijām.

Īsta revolūcija ir notikusi attieksmē pret ātrumkārbas veidu. Šobrīd uzņēmumi izvēlas auto ar manuālo kārbu vien specifiskos gadījumos vai arī tad, ja cenas atšķirība ir patiesi jūtama. 77% klientu dod priekšroku automātiskajai kārbai.

Kas īsti notiek ar autoparka elektrifikāciju? Vai pircēji ir gatavi elektriskām automašīnām?

Uz šo jautājumu var paraudzīties no divām pusēm. No vienas ir pamats optimismam, jo visās trīs valstīs pārdoto elektromobiļu skaits aug. Tomēr te ir vairāki šķēršļi. Pirmkārt, elektriskie auto joprojām ir ļoti dārgi. Ikmēneša maksājums par šāda auto nomu ir virs 500 eiro, tādēļ uzņēmumiem ir maz racionālu apsvērumu pāriet uz elektromobiļiem. Izņēmums ir vien starptautiskie uzņēmumi, kuri pasludinājuši pieturēšanos pie zaļā kursa un devuši rīkojumu filiālēm, arī Baltijā, pārvietoties ar elektriskām automašīnām. To vidū novērojams elektroauto pieaugums.

Visai Eiropai lielais izaicinājums ir elektromobiļu otrais tirgus. Neviens nezina, kādas būs šo transporta līdzekļu atlikušās vērtības, tādēļ šobrīd ir sajūta, ka visi mēģina tās uzminēt. Tas, protams, apgrūtina nomas maksājumu aprēķināšanu. Līdzīgi izaicinājumi attiecas arī uz plug-in hibrīdiem, kuru pārdošanas cena ir augsta, bet atlikusī vērtība pēc trīs, četriem vai pieciem gadiem nav īsti skaidra.

Vai šo situāciju varētu mainīt jaunā zīmola – Ayvens – ieviešana?

Iespējams. Ayvens autoparka elektrifikācija ir viena no prioritātēm, tādēļ noteikti varam sagaidīt iniciatīvas, kas padarīs elektromobiļus klientiem pievilcīgākus. Tomēr nedrīkst aizmirst, ka uzņēmēji ir ļoti pragmatiski cilvēki un lielu uzmanību pievērš skaitļiem. Nopirkt vienu reprezentatīvu, dārgu elektroauto vadītājam ir viena lieta, bet iegādāties to visiem darbiniekiem – pavisam cita. Lai tas notiktu, izmaksām ir jābūt līdzvērtīgām izdevumiem par iekšdedzes dzinēja auto. Izņēmums ir lielie starptautiskie uzņēmumi, kam autoparka elektrifikācija ir ierakstīta attīstības stratēģijā.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Kādus labas ziņas klientiem vēl atnesīs Ayvens?

Pēc divu lielu pilna servisa nomas uzņēmumu apvienošanās izveidotais Ayvens ir vadošais autoparku pārvaldības uzņēmums pasaulē, kura pārziņā ir vairāk nekā 3,3 miljoni automašīnu. Šādas pozīcijas neapšaubāmi sniedz iespējas vienoties ar autoražotājiem par izdevīgākām cenām, iegādājoties automašīnas vairumā. Paplašinās arī mazlietoto auto piedāvājums un daudzveidība. Esmu pārliecināts, ka jau tuvākajā laikā varēsim iepriecināt klientus ar jauniem, izdevīgiem piedāvājumiem.

Uz augšu