Skip to footer
Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Elektroauto uzlādes tīkls Latvijā aug rekordtempā. Mīts par privātmāju priekšrocību gaist (3)

Raksta foto

Lai gan interese par elektroauto Latvijā turpina pieaugt, pāreja no iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem uz bezemisiju alternatīvām joprojām norit pakāpeniski. Sabiedrībā joprojām valda virkne šaubu un stereotipu, kas kavē cilvēkus izvēlēties elektroauto.

Starp biežāk minētajiem iemesliem ir uzlādes infrastruktūras trūkums, īpaši daudzdzīvokļu māju rajonos un reģionos ārpus lielajām pilsētām. Cilvēki bieži uztraucas, vai ikdienā būs iespējams ērti un ātri uzlādēt savu automašīnu, īpaši ilgākos braucienos. Tāpat augstā sākotnējā iegādes cena, pat par spīti valsts sniegtajam finansiālajam atbalstam, šķiet atturošs faktors, salīdzinot ar līdzvērtīgiem iekšdedzes dzinēja auto.

Tā dēvētais "range anxiety" jeb bažas par ierobežoto nobraucamo attālumu īpaši izceļas ziemas mēnešos, kad klimatiskie apstākļi ietekmē baterijas efektivitāti. Cilvēkiem arī šķiet, ka uzlādes laiks ir pārāk ilgs, ja salīdzina ar ierasto degvielas uzpildi. Turklāt sabiedrībā vēl joprojām trūkst izpratnes par elektroauto ekspluatāciju, akumulatoru ilgmūžību, uzturēšanas niansēm un servisa iespējām.

"Ignitis ON" paplašina uzlādes tīklu visā Latvijā

Elektroauto uzlādes infrastruktūra Latvijā piedzīvo ievērojamu izaugsmi, un uzņēmums "Ignitis ON" ir viens no līderiem šajā nozarē. Kā norāda Arturs Svekris, "Ignitis ON" tīkla attīstības vadītājs Latvijā, pēdējā gada laikā uzņēmums atklājis vairāk nekā 110 jaunu uzlādes punktu, lielākoties nodrošinot ātro un lieljaudas uzlādi. Šobrīd tīkls jau pārsniedz 150 uzlādes punktus, un katru mēnesi tiek atklātas jaunas stacijas visā valstī.

"Mīts, ka elektroauto ir piemērots tikai privātmāju īpašniekiem, vairs neatbilst realitātei. Uzlādes iespējas Latvijā jau ir tik plašas, ka tās ērti izmantojamas neatkarīgi no dzīvesvietas," norāda Svekris.

Pēc "Ignitis ON" aplēsēm, līdz 2024. gada beigām Latvijā kopumā darbojās vairāk nekā 1000 uzlādes punkti, iekļaujot lēnās, vidējās un ultraātrās uzlādes stacijas, kas ir aptuveni 75% pieaugums viena gada laikā. Vienlaikus Latvijā bija reģistrēti 9967 elektroauto, kas nozīmē, ka vidēji bija pieejami 7 uzlādes punkti uz vienu elektroauto.

Ne tikai Rīga – uzlādes punkti attīstās visā Latvijā

Uzlādes tīkls tiek veidots ne tikai galvaspilsētā. Jaunas stacijas darbojas tādās pilsētās un novados kā Cēsis, Daugavpils, Pūre, Saldus, Smiltene, Alūksne, Rēzekne, Kārsava un citviet. "Ignitis ON" mērķis ir veidot plašāko ātrās uzlādes maģistrāli, kas savienotu Baltijas valstis ar Poliju un Skandināviju, izmantojot uzlādes stacijas ar jaudu no 150 kW.

Sadarbība ar uzņēmumiem un tirdzniecības centriem

Uzlādes iespējas kļūst arvien ērtāk pieejamas pateicoties sadarbībai ar tirdzniecības centriem un citiem uzņēmumiem. "Ignitis ON" strādā ar "Rimi", "Maxima", "Riga Plaza", kā arī attīsta lielus uzlādes centrus pie "Domina", "Akropole Rīga" un "Akropole Alfa", kur vienlaikus varēs uzlādēt vairākus desmitus elektroauto.

Plašāks skats uz elektroauto priekšrocībām

Lai arī zemākas ekspluatācijas izmaksas ir nozīmīgs faktors, elektroauto sniedz arī plašākus ieguvumus sabiedrībai. Tie palīdz veicināt Baltijas reģiona energoneatkarību, izmantojot vietējo elektroenerģiju, nevis importēto degvielu. Tāpat lietotāji novērtē elektroauto kluso darbību, augsto jaudu, modernās tehnoloģijas un laika ietaupījumu, jo uzlādi var ērti apvienot ar citām aktivitātēm – piemēram, iepirkšanos vai tikšanos ar draugiem.

"Elektroauto izvēle kļūst arvien racionālāka, jo, salīdzinot piecu gadu kopējās izmaksas – sākot no iegādes cenas līdz uzturēšanas un stāvvietu izmaksām –, daudzi secina, ka tas ir ilgtermiņā izdevīgāks risinājums," uzsver Svekris.

Straujo attīstību elektroauto segmentā iezīmē ne tikai infrastruktūras pieaugums, bet arī sabiedrības interese un atbalsts. Tāpēc Latvijā jau otro gadu pēc kārtas norisināsies konkurss "Latvijas e-Auto", kurā tiks vērtēti aktuālākie un inovatīvākie 100% elektroauto modeļi.

Konkursam pieteikti 30 elektroauto no 21 ražotāja, aptverot visu cenu spektru – no pieejamiem pilsētas auto līdz augstākās klases elektromobiļiem.

Konkurss noritēs vairākās kārtās, ietverot testus gan koplietošanas satiksmē, gan drošas braukšanas poligonā "333". Konkurss noslēgsies 2025. gada oktobrī, kad tiks noskaidrots titula "Latvijas e-Auto 2025/26" ieguvējs.

Komentāri (3)
Nepalaid garām!
Uz augšu