/nginx/o/2025/06/13/16920253t1hfbd3.jpg)
Partijas un to apvienības pirms aizvadītajām pašvaldību vēlēšanām limitētajām aģitācijas izdevumu pozīcijām, tostarp aģitācijas materiālu izvietošanai, izlietojušas kopsummā 2 110 364 eiro, liecina Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) apkopotā informācija.
Līderos pēc tēriņu apmēra ir "Latvija pirmajā vietā" (LPV), "Jaunā vienotība" (JV) un Latvijas Zaļā partija (LZP).
LPV noslēgusi līgumus par 332 953 eiro, JV - par 262 605 eiro, LZP - par 217 623 eiro, Zaļo un zemnieku savienība - par 155 862 eiro, "Apvienotais saraksts" - par 149 449 eiro, "Stabilitātei!" - par 135 550 eiro, "Latvijas attīstībai" - par 144 785 eiro, "Platforma 21" - par 110 910 eiro, "Progresīvie" - par 113 143 eiro, bet Nacionālā apvienība - par 106 765 eiro.
"Saskaņa" noslēgusi līgumus par 68 872 eiro, Latvijas Reģionu Apvienība par 53 275 eiro, bet "Sarauj, Latgale!" - par 46 556 eiro.
Pārējās partijas līgumus noslēgušas par mazākām summām.
Priekšvēlēšanu aģitācijas periodā katram politiskajam spēkam bija noteikts finanšu līdzekļu limits, cik tas drīkstēja izlietot politiskās reklāmas izvietošanai pilsētvidē, sociālajos medijos un citviet internetā, elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, kā arī labdarībai, sponsorēšanai un citām pozīcijām. Izdevumu limiti neattiecās uz izdevumiem par reklāmas izgatavošanu vai kampaņas plānošanu.
Politiskās organizācijas, kas kandidēja visā Latvijas teritorijā, limitētajiem mērķiem drīkstēja izlietot ne vairāk kā 869 640 eiro. Savukārt politiskajām organizācijām, kas kandidēja tikai kādā no pašvaldībām, maksimālā pieļaujamā izdevumu summa bija atkarīga no balsstiesīgo personu skaita attiecīgajā pašvaldībā un variēja no 4020 eiro līdz 259 864 eiro.
KNAB rīcībā esošā informācija liecina, ka visas politiskās organizācijas ir ievērojušas tām noteikto maksimālo summu, kuru tās drīkstēja izlietot limitēto aģitācijas izdevumu apmaksai.
Informācija liecina, ka politiskās partijas un to apvienības gandrīz 900 000 eiro iztērējušas aģitācijas plakātu u.c. materiālu izvietošanai pilsētvidē. KNAB norāda, ka šī ir bijusi visvairāk apmaksātā limitēto izdevumu pozīcija arī citās iepriekš aizvadītajās vēlēšanās. Otrā biežāk apmaksātā pozīcija priekšvēlēšanu aģitācijas periodā ir materiālu izvietošana radio kopumā gandrīz 523 000 eiro apmērā.
Vienlaikus KNAB atgādina, ka 45 politiskajām organizācijām, kas bija iesniegušas kandidātu sarakstus aizvadītajām pašvaldību vēlēšanām, jāiesniedz KNAB vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijas. Deklarāciju iesniegšanas termiņš ir 7.jūlijs.
Pēc visu deklarāciju saņemšanas KNAB pārbaudīs iesniegtos grāmatvedības attaisnojuma dokumentus, salīdzinās politisko organizāciju iesniegtos datus ar KNAB rīcībā esošo informāciju un saņemtajām ziņām, kā arī veiks citas darbības, lai izvērtētu priekšvēlēšanu aģitācijai tērēto līdzekļu apmēru un atbilstību likuma prasībām.
Pašvaldību vēlēšanas norisinājās 7.jūnijā. Latvijā 8.februārī sākas priekšvēlēšanu aģitācijas periods.