Pērn saņemtas 1505 sūdzības veselības aprūpes jomā

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

2008. gadā Veselības inspekcijas (VI) Kontroles pārvaldē visvairāk jeb 1505 iedzīvotāju sūdzības reģistrētas par veselības aprūpes jautājumiem, aģentūru LETA informēja VI.

Inspekcija pērn izvērtējusi 1215 iesniegumus. Dažādi normatīvo dokumentu pārkāpumi tika konstatēti 207 jeb 17% gadījumu, bet 148 ārstniecības personām tika noformēti administratīvā pārkāpuma protokoli.

Visvairāk saņemti un izskatīti iesniegumi no ieslodzījumu vietām — 292 iesniegumi, taču par pamatotām tika atzītas tikai astoņas sūdzības. Pārējos gadījumos medicīniskās aprūpes pārkāpumi nav konstatēti, jo ieslodzītie medicīnisko aprūpi saņēmuši atbilstoši noteikumiem par apcietināto un notiesāto personu veselības aprūpi izmeklēšanas cietumos un brīvības atņemšanas iestādēs.

No izskatītajiem 286 darba devēju iesniegumiem, kuros tika izteikts lūgums izvērtēt darbiniekiem izsniegto darbnespējas lapu pamatotību, 68 gadījumos jeb 23% no iesniegumiem tika atzīti par pamatotiem. Tomēr tikai trešajai daļai no šiem pamatotajiem iesniegumiem tika pieņemts lēmums, ka darbnespēja noteikta nepamatoti un darba nespējas lapa ir anulējama. Pārējos gadījumos tika konstatētas dažādas neatbilstības normatīvo aktu prasībām, bet darbnespēja pacientiem bija noteikta pamatoti.

Analizējot datus par veselības aprūpes pakalpojumu veidiem, visvairāk pamatotu iesniegumu medicīniskās aprūpes kvalitātes jautājumos ir par neatliekamo medicīnisko palīdzību, konstatējot pārkāpumus 57% gadījumu, kam seko iesniegumi par arodslimību ekspertīzi un obligātām veselības pārbaudēm, no kuriem pamatoti 42% sūdzību, par ķirurģiju — ar pārkāpumiem 36% gadījumu un zobārstniecisko aprūpi — 33% gadījumu.

Vismazāk pamatotu iesniegumu ir par narkoloģiju, kur pārkāpumi konstatēti 11% gadījumu, neiroloģiju — 10%, pediatriju — 7%, kā arī medicīniskās aprūpes kvalitāti ieslodzījuma vietās, kur pārkāpumi konstatēti 2% gadījumu.

VI 2008. gadā ir reģistrēti 82 iesniegumi par zāļu kontroles jautājumiem, no kuriem pārkāpumi konstatēti 26 gadījumos. Visvairāk iesniegumu saņemts par zāļu reklāmas neatbilstību normatīvo aktu prasībām. Pārbaudēs noskaidrots, ka desmit gadījumos pārkāpumu būtība ir apstāklī, ka zāļu reklāmas materiāls nav saskaņots Zāļu valsts aģentūrā. Septiņos gadījumos iesniedzēji pamatoti bija neapmierināti, jo netika ievērota recepšu zāļu izsniegšanas kārtība. Pārbaudēs neapstiprinājās septiņu patērētāju iesniegumi par iespējami viltotu zāļu izplatīšanu Latvijā.

Tāpat septiņi iesniegumi saņemti par nereģistrētu zāļu izplatīšanu bez atļaujas, no kuriem pieci iesniegumi bija pamatoti. 11 iesniegumi saņemti par zāļu cenām, tai skaitā par kompensējamo medikamentu cenām. Patērētāji bija neapmierināti par zāļu cenu celšanos, kas, viņuprāt, nebija pamatota. Pārbaudēs konstatēts, ka četros gadījumos ir pārsniegta maksimāli pieļaujamā aptiekas zāļu cena.

Sabiedrības veselības jomā iepriekšējā gadā kopā reģistrēti 287 iesniegumi. No tiem atbilstoši VI kompetencei par sabiedrības veselības un kosmētikas līdzekļu un ķīmisko produktu uzraudzības jautājumiem tika izskatīti 227 iesniegumi, bet 60 iesniegumi tika pārsūtīti izskatīšanai citām institūcijām, kuru kompetencē ir attiecīgā iesnieguma izskatīšana.

VI veiktajās kontrolēs dažādi normatīvo dokumentu pārkāpumi tika konstatēti 79 gadījumos, un šie 36% iesniegumu tika atzīti par pamatotiem. Lielākais skaits, tas ir, 57 iesniegumi, saņemts par troksni dzīvojamās telpās un apdzīvotās teritorijās no dažādiem trokšņu avotiem. Konstatētie trokšņu avoti 11 pamatoto pretenziju gadījumos bija uzņēmumu iekārtu radītais troksnis.

53 iesniegumi tika izskatīti par grauzēju un insektu esamību, vairākums no kuriem jeb 31 iesniegums bija pamatots. Tāpat izskatīti 44 iesniegumi par higiēnas noteikumu pārkāpumiem tādos objektos kā pirmsskolas izglītības iestādes, sociālās aprūpes iestādes, vispārējās izglītības iestādes, pakalpojumu uzņēmumi. Vairākums no tiem iesniegti par pirmsskolas izglītības iestādēm un pakalpojumu uzņēmumiem.

33 iesniegumi saņemti par neapmierinošu dzeramā ūdens kvalitāti, no kuriem 16 bija pamatoti. VI arī ir saņēmusi 12 iesniegumus, kuros patērētāji sūdzas par tirgū piedāvātajiem kosmētikas līdzekļiem. Salīdzinoši vairāk sūdzību tiek saņemts par kosmētikas līdzekļu marķējumā sniegto informāciju. Veicot kontroles, četru uzņēmumu piedāvāto kosmētikas līdzekļu marķējums neatbilda normatīvo aktu prasībām. Patērētāju sūdzības par to, ka uz kosmētikas līdzekļa nav norādīts derīguma termiņš, ne vienmēr ir pamatotas. Derīguma termiņu var nenorādīt kosmētikas līdzeklim, kura minimālais derīguma termiņš pārsniedz 30 mēnešus, skaidro VI speciālisti.

2008. gadā tāpat saņemti trīs iesniegumi, kuros patērētāji sūdzas par maldinošu vai nepietiekamu informāciju ķīmisko produktu marķējumā. Taču mazgāšanas līdzekļu un citu ķīmisko produktu marķējumā nav jānorāda derīguma termiņš. Derīguma termiņu norāda uz biocīdiem, piemēram, dezinfekcijas līdzekļiem, koksnes konservantiem, deratizācijas līdzekļiem un dezinsekcijas līdzekļiem, norāda VI.

Trīs iesniegumi saņemti par pedikulozi vispārējās izglītības iestādēs. Izskatot vienu no iesniegumiem, konstatētas neatbilstības normatīvo aktu prasībās.

Viens pamatots iesniegums saņemts par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību, savukārt viens iesniegums saņemts par dezinsekcijas pasākumu veikšanas kārtības neievērošanu. Veiktajā pārbaudē šajā iesniegumā minētās pretenzijas neapstiprinājās.

VI iepriekšējā gadā izskatīti vēl 20 iesniegumi par citiem jautājumiem.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu