Igaunijā un Lietuvā, tāpat kā visās Eiropas Savienības valstīs (izņēmums - Lielbritānija, kur transporta kustība notiek pa kreiso pusi), ceļu satiksmes noteikumi kardināli neatšķiras. Tomēr pastāv dažas nianses, kuras der ievērot, lai brauciens notiktu bez sarežģījumiem.
Lietuva
Lai gan topošie autovadītāji, mācoties ceļu satiksmes noteikumus (CSN), uzzina, kāda izskatās ceļa zīme "Ātrgaitas maģistrāle", Latvijas ceļos tāda nav sastopama. Kaimiņvalstī ir.
Atkarībā no gadalaika braukšanas ātrums pa automaģistrālēm ir 110-130 km/h.
Daudzus autovadītājus samulsina ceļa zīme "Ieteicamais ātrums", kura neliedz braucējam pārvietoties ar mazāku vai lielāku ātrumu. To vienkārši rekomendē ceļa būvētāji. Lietuvā, salīdzinot ar pārējām Baltijas valstīm, ceļi ir krietni vien labāki.
Nelielas atšķirības ir ar automašīnu tonētajiem stikliem - mums ir pieļaujams zināms procents, Lietuvā nav. Taču policists nemēģinās ar speciālu aparātu pārbaudīt stiklam gaismas caurlaidību. To nosaka pie tehniskās apskates, bet, iebraucot citā valstī, tehnisko apskati neviens neveic.
Igaunija
Zinātāji teic, ka Igaunija braukšanas kultūrā daudz neatšķiras no Vācijas un turp varot braukt pat tādi šoferi, kuru stāžs vēl gadu nav pārsniedzis. Cilvēki jūt kopējo atmosfēru uz ceļa un piemērojas solīdajam ritmam. To apstiprina arī Igaunijas Ziemeļu policijas prefektūras pārstāve Ursula Kezo, uzsverot, ka agresīva braukšana valstī ir reta parādība. Viņa arī nenoliedz, ka autovadītājus disciplinē iespējamo sodu bargums. Ursula Kezo gan tūlīt arī piebilst, lai viesi no Latvijas nekādā gadījumā nemēģina par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu no soda atpirkties, dodot naudu policistam – neviens neņems, toties devējs uzreiz tiks aizturēts.
Izvēlieties uzticamu apdrošinātāju!
Ja autovadītājs Igaunijā vai Lietuvā cieš satiksmes negadījumā, nebūdams pie tā vainīgs, problēmas nerodas, RB uzzināja juridiskās palīdzības birojā "Eiro Temīda". Nepieciešams tikai izsaukt policiju un fiksēt avārijas izraisītāja apdrošināšanas polises numuru. Abu kaimiņvalstu apdrošināšanas sabiedrības godprātīgi apmaksā kaitējuma apmērus. Taču uzmanīgiem jābūt mūsu valsts autovadītājiem un sava obligātā civiltiesiskā atbildība jāapdrošina ļoti godprātīgās sabiedrībās. Sevišķi svarīgi tas ir gadījumos, kad autovadītājs izraisa satiksmes negadījumu. Juridiskās palīdzības birojam "Eiro Temīda" ir ļoti daudz prasību pret pašmāju apdrošināšanas sabiedrībām, kuras īsti negrib pildīt savus pienākumus. Lai gan cilvēks apdrošinoties uzskata, ka visus izdevumus nepieciešamības gadījumā segs apdrošinātājs, ne vienmēr tā notiek. Izmantojot likumdošanas nepilnības, vairākas no apdrošināšanas sabiedrībām cenšas vai nu nesamaksāt cietušajam visu naudu, vai arī vērš regresa prasību pret avārijas izraisītāju. Protams, cilvēki tiesājas un pārsvarā uzvar, taču jārēķinās, ka tam nepieciešams laiks. "Eiro Temīdai" ir apelācijas tiesvedība noteikta pat uz 2008. gadu.
Bet, ja autovadītājs sevi neuzskata vēl par augsta līmeņa asu (speciālisti ir pārliecināti, ka īsts šoferis rodas, pa Rīgu nobraucot 50 000 kilometru), drošāk būs vēl ar KASKO apdrošinājumu, kas segs visus iespējamos zaudējumus transportlīdzekļa bojājuma, laupīšanas vai zādzības gadījumā.
Kā āmen baznīcā!
Pieļaujamais alkohola saturs transporta līdzekļa vadītāja asinīs ir 0,2 promiles.
Transporta līdzekļa vadītājam un priekšā sēdošam pasažierim ir pienākums braukšanas laikā piesprādzēties ar drošības jostām.
Bērni, kuru vecums nepārsniedz 10 gadus, drīkst braukt tikai speciālā bērnu sēdeklī.
Transporta līdzeklim jābūt aprīkotam ar aptieciņu, ugunsdzēšamo aparātu un avārijas trijstūri.
***
Sodu apmēri salīdzinājumā
Patlaban Latvijā sodīšanas sistēma ir drakoniskāka, jo pastāv arī pārkāpumu uzskaites punktu sistēma. No Eiropas valstīm, cik izdevās noskaidrot RB, tāda pastāv tikai vēl Vācijā. Taču ar šo valsti Latvijai nav parakstīts nekāds līgums, tāpēc tur saņemtie soda punkti nekādi neietekmē mūsu autovadītāju. Protams, izņemot gadījumu, ja viņš tur nopelnīs tik daudz soda punktu, ka viņam uzreiz atņems braukšanas tiesības.
Sodi par ātruma pārsniegšanu vieglo automašīnu vadītājiem
Valsts no 10 līdz 50 km/h virs noteiktā
Latvijā no 5 līdz 80 latiem
Igaunijā no 600 līdz 12000 kronām, arests, tiesību atņemšana (1 krona=0,045 lati)
Lietuvā no 20 līdz 1500 litiem (1 lits=0,204 lati)