Miega trūkums var kļūt par īstu murgu

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Volvo

Braukšana pie stūres miegainā stāvoklī ir tikpat bīstama kā braukšana reibumā. Volvo Trucks uzlabo satiksmes drošību, palīdzot vadītājiem neaizmigt pie stūres, saglabāt modrību un kontroli ar dizaina un tehnoloģiju kombinācijas palīdzību.

Vēls vakars, divas darba maiņas pēc kārtas, mazulis, kas naktīs neguļ vai taisnā ceļa vienmuļība – ir daudz iemeslu, kuru dēļ vadītāji pie stūres kļūst miegaini. Neatkarīgi no iemesla sekas var būt briesmīgas. Dažādi pētījumi nosauc atšķirīgus datus par nogurušu autovadītāju izraisītiem satiksmes negadījumiem – no 15% līdz 60%. Pētījumi arī liecina, ka šāda veida negadījumi bieži ir daudz nopietnāki nekā citu faktoru izraisītas sadursmes, jo autovadītāja reakcija ir novēlota un netiek veikti izvairīšanās manevri.

Nāvīgs nogurums

"Ir pierādīts, ka braukt pie stūres nogurušā stāvoklī ir tikpat bīstami kā pēc alkohola lietošanas,"

saka Torbjērns Okersteds, Karolinskas institūta un Stokholmas Universitātes Miega izpētes laboratorijas profesors.

Veicot pētījumus, profesors Okersteds novēro, kāda ir nogurušu cilvēku reakcija braukšanas simulatorā. Daudzi no pētījuma dalībniekiem vispirms saskaras ar klasiskajām noguruma pazīmēm – viņu plakstiņi kļūst smagi, un viņi sāk žāvāties, bet pēc tam iestājas "mikromiegs" – viņi aizmieg uz dažām sekundēm, paši to nemanot. Volvo Trucks ir izstrādājis autovadītāja modrības palīgsistēmu (Driver Alert Support – DAS), kas konstatē vadītāja miegainību. Ja autovadītājam sāk parādīties noguruma pazīmes, piemēram, neierasta vai saraustīta darbība pie stūres, sistēma aktivizē skaņas un vizuālu signālu.

"Sistēmas klātbūtne nav pamanāma, ja cilvēks brauc pareizi," saka Pēters Kronbergs, Volvo Trucks DAS sistēmas tehniskās izstrādes vadītājs. "Tai nav nepieciešama īpaša kontrole, un tā bez vajadzības nenovērsīs vadītāja uzmanību braukšanas laikā. Sistēma par sevi atgādina tad, kad tas ir tiešām vajadzīgs – tā brīdina, ka var tikt apdraudēti citi satiksmes dalībnieki un ka ir kaut kas jādara, lai to novērstu."

Foto: Volvo

Papildus acīmredzamajām aizmigšanas sekām spēja vadīt transportlīdzekli tiek ietekmēta arī citos veidos.

"Cilvēks domā lēnāk, iegaumē lietas ne tik ātri, apgūt jaunas lietas un reaģēt uz vienkāršiem stimuliem kļūst grūtāk," saka profesors Okersteds. "Pētījumi arī rāda, ka šādos brīžos nav iespējams kontrolēt savas emocijas. Emocionālā nestabilitāte pie stūres ir ļoti nevēlama, jo tā nelabvēlīgi ietekmē autovadītāja lemšanas spējas."

Uzmanības centrā kravas automašīnu vadītāji

Vienā no Nacionālās transporta drošības padomes pētījumiem 52 procenti visu satiksmes negadījumu, kuros bija iesaistīts tikai viens kravas transportlīdzeklis, bija saistīti ar nogurumu, un gandrīz 18 procentos gadījumu autovadītāji atzina, ka bija aizmiguši. Eiropas "SafetyNet" (2009.) noguruma pazīmju pētījumā tika atklāts, ka

60 procenti visu kravas automašīnu vadītāju ir saskārušies ar miegainību pie stūres.

Cits pētījums Somijā* atklāj, ka kravas automašīnu vadītāji pie stūres aizmieg retāk nekā citi satiksmes dalībnieki un izraisa mazāk negadījumu uz nobraukto kilometru skaitu, taču sakarā ar to, ka viņi pavada pie stūres ilgu laiku, šai grupai ir svarīgi pievērst īpašu uzmanību.

Saskaņā ar "Volvo Trucks" veikto aptauju rezultātiem tālsatiksmes kravas automašīnu vadītāji vidēji 4,6 naktis nedēļā pavada kravas automašīnas kabīnē. Vaicāti par piecpadsmit svarīgākajiem kabīnes parametriem, lielākā daļa no 2200 aptaujātajiem autovadītājiem pirmajā vietā ierindoja atpūtas un guļvietas komfortu. Spēkā esošie braukšanas un atpūtas noteikumi kravas automašīnu vadītājiem var uzlabot drošību tikai tad, ja noteiktajā atpūtas periodā tiešām ir iespējams atpūsties.

"Kvalitatīva vadītāja vide ir viena no Volvo raksturīgajām īpašībām, taču ne mazāk svarīga ir arī cita pamatvērtība – drošība," stāsta Karls Johans Almkvists, Volvo Trucks satiksmes un produktu drošības direktors. "Nekvalitatīvi veidota vadītāja vide kaitē satiksmes drošībai, bet autovadītājs, kurš ir noguris miega trūkuma dēļ, ir vēl bīstamāks."

Tāpēc Volvo ir pārveidojis guļamkabīņu gultas zonu, lai nodrošinātu autovadītājiem ērtu gulēšanu un palīdzētu viņiem justies možiem pie stūres nākamajā dienā. Gultas ir regulējamas, ir pieejami matrači ar dažādu stingrības pakāpi un ir iespējams izvēlēties virsējo matraci atbilstoši katra autovadītāja personīgajām vēlmēm.

Atpūties

Ko darīt, ja, braucot pie stūres, sajūtat nogurumu? "Ar miegainību var cīnīties, dzerot kafiju vai ik pa laikam atpūšoties," saka profesors Okersteds. "Tomēr pēc pārtraukuma možums saglabājas tikai uz 15-30 minūtēm, un, jo stiprāk nogurstat, jo ātrāk nogurums atgriežas pēc katras atpūtas. Ir svarīgi apzināties savu nogurumu, lai varētu rīkoties, pirms kļūst par vēlu."

* Marku Partinens (Markku Partinen), Kari Hirvonens (Kari Hirvonen): "Unikuorma". "Krākšana un obstruktīvā apnoja miega laikā kravas automašīnu vadītājiem un miega trūkuma ietekme uz transportlīdzekļa vadīšanas spējām. Izpēte un attīstība." 01.11.2000.-15.03.2006. Noslēguma ziņojums.

Miega zinātne

  • Cilvēka ķermenim ir dabisks bioloģiskais ritms, kas mūsos rada vēlmi gulēt naktī. Tā rezultātā, guļot diennakts gaišajā laikā, miega kvalitāte ir sliktāka.
  • Vislielākais nogurums iestājas starp pulksten 4 un 6 no rīta.
  • Pārmērīgu nogurumu dienas laikā var radīt regulāra pārpūle maiņu darba vai nepietiekama miega rezultātā.
  • Ja rodas aizdomas, ka miegainībai dienas laikā ir medicīnisks cēlonis, vērsieties pie ārsta.
  • Pētījumi rāda, ka miegu ir iespējams "uzkrāt". Pirms gariem braucieniem ir lietderīgi labi atpūsties.
  • Noguris autovadītājs reaģē lēnāk un ne tik ātri spēj konstatēt bīstamus šķēršļus, piemēram, ceļa remontu vai dzelzceļa pārbrauktuves.
  • Nogurums ietekmē gan spēju apstrādāt informāciju, gan īstermiņa atmiņu.
  • KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
    Nepalaid garām!
    Uz augšu