Skip to footer
Šodienas redaktors:
Agnija Reiniece
Iesūti ziņu!

Teātra un kino režisors Gatis Šmits

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Šodien Latvijas Nacionālajā operā notiek Ērika Ešenvalda operas Augļu koks ir Jāzeps pasaules pirmizrāde. "Tā, protams, ir avantūra. Kaut kādā mērā... Tomēr es nevarēju atteikties no šāda piedāvājuma, jo man tā šķita unikāla iespēja pilnveidoties kā režisoram, paplašināt savu sapratnes lauku," saka Gatis Šmits, kuram šis darbs ir debija operas režisora statusā. Savukārt ceturtdien notiek filmas Vogelfrei pirmizrāde, un Gatis ir viens no šīs aktierfilmas režisoriem.

Tieši un bezatbildīgi

"Strādājot pie Augļu koks ir Jāzeps iestudēšanas, es par pamatu mēģināju izmantot tieši mūziku, nevis leģendāro stāstu vai libretu," atzīst Gatis Šmits. Tas, ka Gatim Šmitam nav muzikālās izglītības, ko uzskata par vēlamu šādam darbam, režisors neuzskata par traucējošu faktoru, tieši otrādi – iespējams, ka tas "ļāvis darbam pieiet naivāk, nesagatavotāk , iešāk, pat bezatbildīgāk, labā nozīmē..."Tieši iespēju strādāt ar muzikālu materiālu Gatis min par galveno argumentu, kāpēc piekritis iestudēt operu, jo piedāvājums šo pašu stāstu iestudēt dramatiskajā teātrī vai kino nešķistu tikpat interesants. "Man kā režisoram būtu jādarbojas ar dramaturģiju, taču es vairāk iestudēju Ešenvalda partitūru nekā stāstu. Mēģinu vizualizēt mūziku," atzīst Gatis Šmits. Par šīs tēmas aktualitāti "šeit un tagad" Gatis sakās nedomājam, jo sevi uzskata vairāk par "amatnieku, nevis mākslinieku, kurš vēlas izstāstīt noteiktu vēstījumu. Jo tad arī var jautāt – cik aktuāli ir tie 200 gadus veco operu stāsti? Nav par vienkāršu?"

Šmits smaidot teic, ka viņam kā "režisoram galvenais darbs jau tā kā būtu ar acīm, bet, tā kā pēdējā laikā konsekventi bijis darbs ar mūziku un visu laiku galvā kaut kas skan, man pilnīgi noteikti ir ausis atvērušās. Un šī sajūta ir brīnišķīga un patīkama."

Četru vecumu pieredze

Šonedēļ Gatim Šmitam būs vēl viena darba pirmizrāde – jau no piektdienas kinoteātros skatāma latviešu jaunā spēlfilma Vogelfrei, kas ir ārzemju kino skolās izglītību ieguvušo četru jaunu režisoru – Jāņa Kalēja, Gata Šmita, Jāņa Putniņa un Annas Vidulejas – četrdaļīga pilnmetrāžas aktierfilma, kas pieskaras cilvēka dzīves četriem dažādiem posmiem, mēģinot vienas dienas šķērsgriezumā ieraudzīt gan katram periodam raksturīgo, gan arī vispārcilvēciskas kopsakarības. Jānis Kalējs filmējis Bērnību, Gatis Šmits – Jaunību, Jānis Putniņš – Spēku, bet Anna Viduleja – Vecumu.

"Nu filma ir pabeigta un tā tiks nodota skatītājiem," lakonisks ir Gatis. "Tā ir pirmā filma, ko esmu filmējis Latvijā kopš studiju beigām Ņujorkā. Man vispār grūti runāt par Vogelfrei, lai gan mans darbs procesa laikā formulēts simtiem reižu. Īsi sakot, filma ir pieredze, nevis – par pieredzi. Jo arī dzīve taču nav par kaut ko... Man galvenais ir, lai filma strādātu. Kad es skatos kādu filmu, jau pēc pāris kadriem varu redzēt, vai ar mani kāds no ekrāna sarunājas. Filma vai izrāde reti spēj uzrunāt no pirmās līdz pēdējai minūtei, noturēt uzmanību, kāpināt intensitāti, izturēt līnijas, rezultātā kļūstot par vienotu harmonisku darbu. Jā, tas nenotiek bieži."

Pauzēšana

Pēc pirmizrāžu nedēļas Gatis Šmits pievērsīsies darbam Kultūras akadēmijā, kur viņš ir pedagogs jaunajiem režisoriem. "Šopavasar man viņiem atlika maz laika, jo biju noslogots ar izrādes iestudēšanu Jaunajā Rīgas teātrī un tagad – operā. Cik nu varēju, tik es tikos ar studentiem, bet vairāk komunicēju pa epastu. Man drusciņ ir kauns, ka man nav bijis pārāk daudz laika, ko viņiem veltīt."

Jau vasarā Gatis Šmits sāks strādāt pie filmas Naži vistās, kas ir Dailes teātrī pērn tapušās izrādes versija kino variantā, montāžas. Un tad ķersies pie spēlfilmas scenārija rakstīšanas. Ir arī piedāvājumi darbam teātrī, tomēr, "lai arī šogad esmu nospicējis maņas arī ar darbu operā, visticamāk, šogad izrādei klāt neķeršos, iespējams, tas notiks sezonas otrajā pusē, bet man gribas vairāk laika veltīt scenārijam un gribas ļaut, lai sakārtojas galva. Saprotu – ja gribu strādāt teātrī, būtu jāmetas ritenī iekšā, lai pēc desmit gadiem varētu nonākt tur pie laba rezultāta. No otras puses, domāju, ka mans uzdevums ir arī veidot filmas, un tas prasa daudz laika. Pat superprofesionāļiem Holivudā nepieciešami astoņi mēneši, lai uzrakstītu scenāriju. Gribas nesadalīt galvu..."

***

Pēteris Krilovs, režisors un pedagogs

– Kad Gatis iestājās režisoros, viņam piemita ļoti interesanta, tēlaina un asprātīga domāšana. Es priecājos, ka viņš apguva arī kino režiju, jo, manuprāt, viņam kā profesionālim abas šīs šķautnes – kino un teātris – ir stipras. Pareizi, ka viņš mēģina tās apvienot radošajā darbā, lai gan tas nav viegli, jo kinematogrāfiskā domāšana kādreiz prevalē, tomēr nāk par labu arī strādājot teātrī, – gan darbā aktieriem, gan bildes iztaisīšanā uz skatuves. Viņam pašam kādreiz traucē pārāk analītiska domāšana – tas, ka viņš desmitām reižu visu pārliek galvā, savukārt, uz to paskatoties mūsu paviršās mākslas kontekstā, šī izpausme jāuzskata par plusu – Gatis ir rūpīgs un pedantisks mākslā. Gatis ir ļoti liels vienpatis. Esmu pieredzējis situācijas, kad viņš kādā ļaužu lokā it kā ir iesaistījies, tomēr viņam ir viegli to pamest un palikt vienam. Gatim piemīt tendence norobežoties. Kā pedagogs Gatis ir ļoti interesants un radošs, un lai Dievs dod, ka viņš nenogurtu un turpinātu to darīt. n

Gatis Šmits

- Teātra un kino režisors

- Dzimis 1973. gadā

- Mācījies Latvijas Universitātē, Vēstures un filozofijas fakultātē (filozofijas nodaļa, 1991–1992), Latvijas Kultūras akadēmijā (bakalaura grāds teātra režijā, 1993–1996), Ņujorkas Tiša mākslas augstskolā (maģistra grāds kino režijā, 1999–2003)

- Iestudējis izrādes Ričards III. Jorku ģimenes pēdējā ziema (Nepanesamā teātra artelis, Dailes teātris, 1996), Rozmarijas bērns (Jaunais Rīgas teātris, 1997), Naži vistās (Dailes teātris, 2006), Tas notika ar viņiem (Jaunais Rīgas teātris, 2007) u.c.

- Režisors un scenārija autors īsfilmai Aģents iemīlas (Ņujorkas universitāte, 2003)

- Šobrīd strādā pie animācijas filmas Mammas, tēti un citi un spēlfilmas Naži vistās

- Lielais Kristaps laureāts

- Viens no četriem režisoriem spēlfilmai Vogelfrei (2007)

Komentāri
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu