Lielbritānijas izmeklēšanas komisijas un ASV finanšu resora paziņojumi par Putinu, no vienas puses, un ASV Valsts sekretāra un Francijas ekonomikas ministra teiktais par sankcijām, no otras, ir savstarpēji tieši nesaistītu procesu izpausmju sakritība laikā. Lielbritānijas tiesnešu ziņojums ir gandrīz desmit gadus ilgušas izmeklēšanas rezultāts, bet Rietumvalstu valdību vai vismaz atsevišķu politiķu arvien pieaugošā gatavība saukt Putina režīmu īstajos vārdos nav pretrunā ar vēlmi panākt noregulējumu Austrumukrainā.
Kerijs Davosas ekonomikas forumā pagājušonedēļ teica, ka, viņaprāt, ir iespējams «ar abu pušu labu gribu atrisināt problēmu» — «pilnībā īstenot» Minskas vienošanās, kas ļautu atcelt sankcijas. Arī ministrs Makrons pirmdien Maskavā savas cerības uz sankciju atcelšanu pamatoja ar šo vienošanos izpildīšanu, kas, kā viņš teica Krievijas biznesa pārstāvjiem, esot «mūsu kopīgais mērķis».
Šādas cerības no Rietumvalstu politiķiem izskan ne pirmo reizi. Arī gadu mijā Eiropā bija populāri minēt, vai janvārī ES atcels sankcijas Krievijai.
Taču, pirmkārt, ASV un ES sankcijas nav vienā reizē pieņemts un viss vienlaikus atceļams darījums. Pirmās sankcijas Rietumu valstis un organizācijas ieviesa 2014.gada martā uzreiz pēc Krimas aneksijas. Jau aprīlī sekoja jauns sankciju vilnis, bet to trešā kārta sākās jūlijā kā atbilde uz Krievijas agresiju Ukrainas austrumos, un šo sankciju klāsts tika pastāvīgi papildināts arī turpmāk.
Otrkārt, 2015.gada martā ES nolēma saistīt tās ieviesto sankciju atcelšanu jeb, pareizāk, neturpināšanu ar tā gada februārī Minskā panākto Ukrainas, Krievijas, Vācijas un Francijas vienošanos par noregulējumu Austrumukrainā. Tāpēc ES valstīm ik pēc sešiem mēnešiem nevis jālemj par sankciju atcelšanu vai neatcelšanu, bet gan jānovērtē, vai ir izpildīts Minskā nolemtais. Ja nav, sankcijas automātiski turpinās vēl sešus mēnešus. Bet ar Krimas aneksiju saistītās sankcijas paliktu spēkā jebkurā gadījumā.
Pašreizējās cerības drīz pieredzēt daļas sankciju izbeigšanu acīm redzami nozīmē Krievijas vēlmi atrast kaut kādu izeju no sev radītā strupceļa Ukrainas austrumos. Kremlis jau pērn atteicās no sākotnējā «Novorossijas» projekta — Ukrainas austrumos okupēto teritoriju pievienošanas Krievijai. Pagājušā gada nogalē tika nomainīti gan Doņeckas un Luhanskas vietējo separātistu vadoņi, gan par Austrumukrainas operāciju atbildīgie Maskavā. Tagad Putins meklē situācijas risinājumu, kas ļautu gan samazināt kara tiešās izmaksas, gan mazināt Rietumvalstu sankciju iespaidu uz valsts ekonomiku.
Jau sankciju ieviešanas laikā pirms diviem gadiem ES paziņoja, ka to mērķis ir nevis sodīt Krieviju, bet gan panākt Krievijas politikas mainīšanu. Varam secināt, ka sankcijas sasniedz mērķi, un varam cerēt, ka Krievijai galu galā nāksies izpildīt priekšnoteikumus to atcelšanai. Arī no Latvijas interešu viedokļa raugoties, sankcijas ir svarīgas nevis kā sods Krievijai, bet gan kā viens no līdzekļiem Krievijas radīto apdraudējumu mazināšanai.