Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Vjetnamā atvērts pirmais «McDonald's» restorāns (21)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Četrdesmit gadus pēc Vjetnamas kara beigām ASV ātrās ēdināšanas milzis «McDonald's» sestdien atvēra savu pirmo restorānu komunistiskajā valstī ar mērķi piesaistīt skaitliski pieaugošās vidusšķiras, kas pašlaik pārsvarā pārtiek no rīsiem un nūdelēm, uzmanību.

Viena no spēcīgākajiem ASV kapitālisma simboliem parādīšanās Hošiminas pilsētā Vjetnamas dienvidos, kas līdz 1975.gadam, kad ASV karaspēks tika izvests no tās, bija pazīstama ar nosaukumu Saigona, ir notikusi, pateicoties uzņēmuma partnerībai ar ietekmīgā Vjetnamas premjerministra Ngujena Tandunga znotu.

«McDonald's» Vjetnamas tirgu iekaro, sekojot saviem konkurentiem «Burger King», «KFC» un kafijas milzim «Starbucks».

Simtiem cilvēku - galvenokārt studenti un ģimenes ar bērniem - sestdien veidoja rindas pie valstī , kas bieži asociējas ar karu, nevis augošo vidusšķiru, pirmā «McDonald's» restorāna.

«McDonald's» piedāvātais «Big Mac» maksā 2,85 ASV dolārus (2,2 eiro), bet tradicionālā nūdeļu zupa maksā ap 1,50 dolāriem (1,15 eiro), tādēļ analītiķi salīdzinoši augstās cenas skaidro kā «McDonald's» mēģinājumu piesaistīt vidusšķiras pārstāvjus.

Pasaules Bankas sagatavotais ziņojums liecina, ka pērn Vjetnamā pirmo reizi sācis sarukt absolūtais rīsa patēriņa apmērs, jo jaunie turīgie cilvēki meklē citus ogļhidrātu avotus.

Tā kā valstī, kurā ir 90 miljoni iedzīvotāju, iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju ir 1500 dolāru (1150 eiro), tādēļ Vjetnamas tirgus kļūst arvien pievilcīgāks lielo ASV kompāniju franšīzēm.

Tomēr «McDonald's» ienākšana rada bažas, ko pieaugošā labklājība arī paaugstina diabētu un liekā svara problēmu izplatītu. Attīstītās pilsētās, kāda ir arī Hošimina, jau tagad nepilniem 10% bērnu ir konstatēts liekais svars, vēstī vietējie plašsaziņas līdzekļi.

«McDonald's» vietējais partneris Vjetnamā ir Henrijs Ngujens, kas pazīstams arī kā Ngujens Baohoangs. Uzaugot ASV, kur viņa ģimene ieradās pēc Vjetnamas kara, viņš iepazina «McDonald's» burgerus. Dzimtenē viņs atgriezās pirms vairāk nekā desmit gadiem un sestdien regulēja satiksmi pie «McDonald's» jaunā restorāna.

ASV sabiedrotajā Dienvidvjetnamā arī kara laikā bija pieejami tādi ikoniski ASV zīmoli, kā «Coca-Cola», bet kompānijas valsti pameta pēc komunistisko spēku uzvaras, pēc kuras 1975.gadā valsts tika apvienota.

Aktuālais šodien
Svarīgākais