Pagājušajā nedēļā Lietuva apņēmās Eiropas Savienības Tiesā aizstāvēt savu aizliegumu reģistrēt valstī automobiļus ar stūri labajā pusē un piedalīties analoģiskā prāvā pret Poliju. Savukārt Latvijā patlaban nediskutē par šādiem priekšlikumiem. Ar automašīnām, kurām stūre ir labajā pusē, Latvijā var tikt samazināta ceļu satiksmes drošība.
Lietuvā diskutē par auto stūri labajā pusē. Kā Latvijā? (124)
Galvenais uzsvars - satiksmes drošībai
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Sabiedrisko attiecību daļas pārstāve Agnese Korbe portālam TVNET skaidroja, ka katrā valstī transportlīdzekļu reģistrācijas kārtība un nosacījumi ir nedaudz atšķirīgi.
Taču Latvijā, līdzīgi kā citviet Eiropā, galvenais uzsvars gan auto reģistrācijā, gan satiksmes organizēšanā kopumā ir
maksimāla ceļu satiksmes un tās dalībnieku drošības nodrošināšana.
Kā tas tiek īstenots un nodrošināts, pamatā ir katras dalībvalsts kompetencē.
Auto ar stūri labajā pusē atļauts reģistrēt uz laiku
Līdz ar to, lai rūpētos par satiksmes drošību, Latvijā transportlīdzekli ar stūri labajā pusē atļauts reģistrēt vienu reizi uz laiku līdz sešiem mēnešiem, šādā gadījumā reģistrācijas apliecības sadaļā «Piezīmes» norādot «Ievests uz laiku. Aizliegts reģistrēt Latvijā pastāvīgi».
Savukārt sešu mēnešu laikā jāveic nepieciešamā pārbūve, lai auto varētu piedalīties satiksmē un braukt pa Latvijā ierasto ceļa pusi, atbilstoši satiksmes noteikumiem un drošības nosacījumiem.
Ir arī izņēmumi
Ceļu satiksmes likumā noteikti arī izņēmumi saistībā ar transportlīdzekļiem, kuriem ir stūre labajā pusē.
Šī prasība neattiecas uz specializētajiem pasta transportlīdzekļiem, specializētajiem ceļu dienesta transportlīdzekļiem, specializētajiem atkritumu izvešanai paredzētajiem transportlīdzekļiem, transportlīdzekļiem, kuri normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrējami kā vēsturiskie spēkrati, un transportlīdzekļiem, kas ievesti no ārvalstīm uz laiku.
Vai nav doma, ka Latvijā varētu atļaut reģistrēt pastāvīgi mašīnu ar stūri labajā pusē?
Atbildot uz šo jautājumu, Korbe norādīja, ka CSDD galvenās rūpes saistītas ar ceļu satiksmes drošību.
«Līdz ar to arī šajā gadījumā galvenais jautājums ir nevis par transportlīdzekļu tehniskajiem aspektiem, bet tiešām par satiksmes dalībnieku drošību un situāciju uz ielām un ceļiem.
Piemēram, ar automašīnu, kurai stūre ir labajā pusē, Latvijā veicot apdzīšanas manevru, drošība netiek veicināta, zināmā mērā mainās arī kopējā satiksmes plūsma.
Līdz šim CSDD nav saskārusies ar šādiem priekšlikumiem, tāpat jāsaka, ka kopumā arī citu valstu pieeja ir līdzīga mūsu pieejai.»
Par transportlīdzekļu pārbūvi un sertifikāciju vairāk iespējams uzzināt CSDD mājas lapā.