/nginx/o/2018/07/17/10421376t1ha2ea.jpg)
Šobrīd, kad akcīzes nodokļa likmes palielināšana un izmaiņas naftas tirgū veicinājušas ievērojamu degvielas cenu kāpumu, lai ietaupītu līdzekļus, saudzētu apkārtējo vidi un stabilizētu automašīnas tehnisko stāvokli, ļoti svarīgi ir mācēt braukt ekonomiski.
Piemēram, nobraucot 10 000 km, vieglā automašīna vidēji patērē 800 l degvielas, kas izmaksā 480 LVL. Turpretim, braucot ekonomiski, degvielas patēriņu iespējams samazināt par 15% un tādējādi ietaupīt, sākot ar 72 LVL. Savukārt kravas automašīnas, "ekonomiskā režīmā" nobraucot tikpat daudz kilometru, var ietaupīt pat četras reizes lielāku naudas summu.
Pašreizējā valsts ekonomiskajā situācijā arvien vairāk uzņēmumu spiesti domāt par savu tēriņu sabalansēšanu un līdzekļu efektīvu izlietojumu. "Taupības režīms" attiecas ne tikai uz mājsaimniecībām, bet arī uzņēmumiem. "Ja iepriekš ekonomiska braukšana vairāk aktuāla bija tieši individuāliem vieglo automašīnu vadītājiem, tad tagad arvien vairāk uzņēmumu vadītāju jautā, ko un kā mēs varam darīt, lai samazinātu savus tēriņus degvielai un auto apkopei. Tāpēc Drošas braukšanas skola (DBS) sadarbībā ar "Volvo Truck Latvia" kopīgi izveidojuši īpašu mācību programmu tieši smago automašīnu vadītājiem," stāsta DBS mācību direktors Artūrs Priednieks.
Mainot braukšanas paradumus, ne tikai vieglo automašīnu, bet arī komerctransporta vadītāji var ievērojami samazināt degvielas patēriņu. Svarīgi ir izvērtēt notikumus uz ceļa un adekvāti reaģēt. "Ekonomiskai braukšanai ir jāizvēlas pareizi pārnesumi, jākontrolē motora apgriezieni, jāseko līdzi gaisa spiedienam riepās un jāievēro citas svarīgas nianses," uzsver A. Priednieks.
"Eiropā kravu pārvadātāju uzņēmumi ik gadu apmāca ievērojamu skaitu autovadītāju, izmantojot gan Volvo Trucks mācību programmu, gan arī citas specializētās programmas. Šīs investīcijas atmaksājas uzreiz gan īstermiņā, gan ilgtermiņā, jo, darbiniekiem īstenojot ekonomiskas braukšanas pamatprincipus praksē, uzņēmums uz degvielas rēķina var ietaupīt ievērojamus līdzekļus. Ekonomiskas braukšanas priekšrocības ir ne tikai ievērojama degvielas ekonomija, bet arī samazināts izmešu daudzums, mazākas apkopes izmaksas un ilgāks automašīnas kalpošanas termiņš. Visi šie faktori ir jāņem vērā, un tie tiešā veidā ietekmē pakalpojuma pašizmaksu un peļņas rādītājus," norāda Johans Kohlers, "Volvo Truck Latvia" rīkotājdirektors.
Pirms četriem gadiem DBS un uzņēmums "Latvija Statoil" sāka ekonomiskas braukšanas praksi Latvijā, izveidojot īpašu apmācību programmu "Statoil Ekoceļš". Lai palīdzētu ikvienam autovadītājam pārdomāti un lietderīgi izmantot katru degvielas litru, tādējādi vienlaikus ne tikai saudzējot apkārtējo vidi un samazinot CO2 izmešu daudzumu, bet arī ietaupīt naudas līdzekļus, DBS un "Statoil" eksperti izveidojuši "Ekonomiskas braukšanas ienaidnieku TOPu". Tajā apkopotas autovadītāju pieļautās tipiskākās kļūdas, kas braukšanu padara neekonomisku. "Šobrīd, kad jaunā nodokļu politika veicinājusi ievērojamu degvielas cenu kāpumu, ikvienam autovadītājam būtu svarīgi ne tikai zināt, bet arī praksē apgūt un īstenot ekonomisku braukšanu. Izvēloties ekonomiskas braukšanas stilu, tiek ierobežots risks iekļūt avārijā, būtiski samazināts degvielas patēriņš, ceļā pavadītais laiks, auto apkopes izdevumi, kā arī CO2 izmešu daudzums," norāda "Latvija Statoil" mārketinga vadītāja Jana Rubīna.
Ekonomiskas braukšanas ienaidnieku TOP: 1. Saraustīts braukšanas stils 2. Nepareiza pārnesuma izvēle 3. Nepareiza motora apgriezienu izvēle 4. Maršruta neplānošana 5. Lieka gaisa pretestība 6. Neatbilstošs auto tehniskais stāvoklis 7. Neatbilstošs gaisa spiediens auto riepās 8. Nekvalitatīvs degvielas sastāvs un kvalitāte
Ekonomiskas braukšanas paraugstunda:
Distances ievērošana Ja autovadītājs ietur distanci no priekšā braucošās mašīnas, tas dod laiku paspēt izvērtēt situāciju un paredzēt notikumu attīstību – sekojot līdzi savam braukšanas stilam, var ne tikai ietaupīt degvielu un izvairīties no stresa, bet arī paaugstināt drošības līmeni uz ceļa.
Atbilstoša pārnesumu izvēle un motora apgriezieni Svarīga nozīme degvielas ekonomijā ir pareizai pārnesumu un motora apgriezienu izvēlei. Vismazākais degvielas patēriņš ir sasniedzams, izvēloties augstāko iespējamo pārnesumu pie minimāliem, bet stabiliem apgriezieniem.
Maršruta plānošana Pareizi novērtējot situāciju uz ceļa, izvairoties no nevajadzīgiem manevriem un liekas bremzēšanas, vadītāji var būtiski samazināt degvielas patēriņu. Sastrēgumi ir lielākā "degvielas bende", tāpēc svarīgi laikus izplānot braukšanas maršrutu, izvēloties nevis "taisnāko" ceļu, bet gan "brīvākās" ielas. Katra lieka apstāšanās un braukšanas sākšana nodrošina papildu degvielas patēriņu.
Gaisa pretestība Ievērojot ekonomiskas braukšanas pamatprincipus, degvielas patēriņu iespējams samazināt, gan pārvietojoties pa pilsētu, gan arī ārpus tās. Ārpus pilsētas jāatceras, ka, braucot ātrāk nekā 90 km/h, degvielas patēriņš pieaug īpaši strauji. Šo apstākli vēl pastiprina, piemēram, jumta bagāžnieki, kuri tiek dažkārt vadāti līdzi bez īpašas vajadzības. Savukārt smagajām automašīnām jāizmanto sastāva masa, jo inercei jeb kustības enerģijai ir liela nozīme degvielas ekonomijā. Svarīgi, lai nebūtu lieka gaisa pretestība, kuras pārvarēšana patērē daudz degvielas.
Spiediens riepās Arī pazemināts gaisa spiediens riepās apgrūtina automašīnas vadāmību, tādējādi tiek radīta daudz lielāka rites pretestība un braukšana kļūst neekonomiska. Vieglajai automašīnai normāls spiediens riepās, atkarībā no modeļa, ir no 1,7 līdz 2,5 atmosfērām. Savukārt smagajām mašīnām atkarībā no masas ieteicamais gaisa spiediens riepās ir 6,5 līdz 9 atmosfēras.