Latvijas karogu izmanto kā aizsegu blēdībām jūrā (6)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Neliela Latvijas valsts gabaliņa – zvejas kuģa Gideon bojāeja, visticamāk, bijusi apzināta ļaunprātība, taču nekādas tālejošas sekas šis izmeklētāju secinājums nav izraisījis. Notikuma apstākļi rada aizdomas, ka Latvijas karogs īsi pirms kuģa bojāejas pacelts tikai tālab, ka mūsu valsts nesakārtotā normatīvā bāze liedz vērsties pret krāpniekiem.

Gideon bija vecs kuģis, būvēts 1971. gadā. Kā pēc negadījuma noskaidroja Kanādas Transporta drošības nodaļa, kas sadarbojās ar Latvijas Jūras administrāciju negadījuma izmeklēšanā, ar lomiem tam pēdējā laikā nesekmējās. Pie Kanādas krastiem uz kuģa arī it kā izcēlās ugunsgrēks. 2005. gada 25. maijā ap pulksten 22.00 kuģis nogrima. Notikušā apstākļi izmeklētājiem likuši secināt, ka nelaime tikusi inscenēta. Rodas jautājums – kurš no tā guvis labumu. Nogrimstot par maksimālo summu apdrošināts vecs kuģis īpašniekam var dot lielākus ienākumus, nekā turpinot apzinīgi vagot jūru. Apdrošināšanas kompānijas BTA eksperts Aleksandrs Beļajevs lēš, ka ar šādiem kuģa parametriem īpašnieks varēja saņemt 1,5–2 miljonus eiro.

Priekšnosacījums tam būtu pietiekama pierādījumu bāze faktam, ka šis patiešām ir apdrošināšanas gadījums. Citādāk būtu, ja īpašnieks ar apdrošinātāju būtu uz vienu roku un krāpšanu izplānotu kopīgi.

Latvijas reģistrā Gideon tika reģistrēts tikai 22. aprīlī. Tā īpašnieks ir firma Gideon Baltic, ko nodibinājuši divi islandieši un viens dānis. Taču internetā iegūstamā informācija rāda, ka ar kuģi šeptējušies vietējie cilvēki. Vispirms kuģi ar nosaukumu Olga reģistrē Mērsraga firma Burinieki, pēc tam to pārdod jau minētajiem islandiešiem, kuru uzņēmuma Gideon Baltic valdes priekšsēdētājs ir Dmitrijs Kaļinovs – to pašu Burinieku direktors. Pēc tam kuģi nofraktē vietējā SIA Skaga, kuras juridiskā adrese ir tā pati, kas firmai Burinieki – Mērsraga pagasta Burinieki. Latvijas Jūras administrācijas vecākais avāriju izmeklētājs Staņislavs Čakšs atzīst, ka zināma kombinācija jūtama arī saistībā ar kuģa reģistrēšanu. Vispirms tas kuģo ar Latvijas karogu, tad to piereģistrē Dominikas Sadraudzības jūrniecības reģistrā. Savukārt 2005. gada 1. aprīlī īpašnieks lūdz kuģi reģistrēt atkal Latvijas reģistrā, bet nezin kādēļ tikai uz četriem mēnešiem. Tai laikā tad arī Gideons nogrimst.

Tomēr galvenais apstāklis, kas vieš šaubas par kuģa dabisku bojāeju, ir fotogrāfijas no notikuma vietas. Nevienā no tām nav redzami biezie melnie dūmi no it kā degošās kuģa mašīntelpas, kaut gan vēja nebija un debesis bija skaidras. Pat pieņemot, ka fotouzņēmumi no palīgā atbraukušā – arī islandiešu kuģa – veikti jau pēc liesmu nodzišanas, uz korpusa vajadzēja palikt manāmiem kvēpiem. Tāpat izmeklētājiem neizdevās rast izskaidrojumu, kādēļ mašīntelpā tik strauji ieplūdis ūdens, ja kuģis nebija cietis vētrā, sadursmē ar citu kuģi vai, piemēram, eksplodējis. Izsūknēt kuģi apkalpe nav pat mēģinājusi, cik noprotams, arī noslēgt visas lūkas ne. Zīmīgi, ka Gideon kapteinis Jurijs Cvetkovs ar īpašnieka lēmumu bija diskriminēts savās pilnvarās un galvenais noteicējs uz borta bijis zvejas kapteinis – islandietis. Tieši viņš pieņēma lēmumu pamest kuģi likteņa varā. Sazināties ar J. Cvetkovu Neatkarīgajai neizdevās, jo viņš pašlaik kuģojot pie Namībijas. Savukārt viņa priekšnieks firmas Skaga flotes direktors Vjačeslavs Krasnovs par avārijas apstākļiem nerunā: "Te pie mums jums neviens neko nepateiks. Brauciet uz Islandi." Arī Gideon Baltic valdes priekšsēdētājs Dmitrijs Kaļinovs apgalvo, ka neko nezina, jo vairs neesot šajā amatā, kaut gan Komercreģistra dati apliecina pretējo. Cik ilgi vadījis firmu, viņš neatklāj. Vieni meli liek domāt, ka D. Kaļinovs melo, arī apgalvojot, ka nav informēts par kuģa apdrošināšanas atlīdzību.

Izmeklētāju ziņojumā slēdziena daļā teikts: izmeklēšanas materiālu analīze, kuģa apkalpes locekļu rezervētās liecības, un vecākā mehāniķa dīvainā uzvedība rada aizdomas, ka kuģa bojāejas iemesls varētu būt apzināta ļaunprātīga apkalpes locekļu rīcība. (Vecākā mehāniķa liecībās ir visvairāk pretrunu un dīvainību. Viņš sēdējis pie atvērtām mašīntelpas durvīm, darot mistiskus "vispārējus darbus", un acīmredzot tā aizrāvies, ka nav pamanījis melnos biezos dūmus.) Ar galveno slēdzienu teorētiski vajadzētu pietikt, lai izraisītu tiesībsargājošo iestāžu interesi. Tomēr policija no kriminālprocesa sākšanas nolēmusi atteikties. Valsts policijas pārstāve Ieva Zvīdre skaidro: "Mums nav ne tādu resursu, ne tādu speciālistu, lai izmeklētu šādas lietas." Satiksmes ministrijas Jūrniecības departamenta direktors Aigars Krastiņš tikmēr atsaucas uz pilnvaru trūkumu: "Mūsu kompetence ir izmeklēt avāriju kā tādu, ar mērķi nepieļaut līdzīgu situāciju atkārtošanos. Nevis noskaidrot un sodīt vainīgos." Taču baumas par Gideona veiksmīgu nogremdēšanu apdrošināšanas krāpšanas nolūkos nekādi nevar kalpot kā preventīvs līdzeklis blēžu iebiedēšanai. Gluži otrādi – šāds gadījums apliecina, ka Latvijas karogs var noderēt par lielisku aizsegu noziedzīgām darbībām jūrā.

***

Zvejas kuģis Gideon

Būvēts 1971. gadā

Garums 68,88 metri

Platums 12,65 metri

Iegrime 5,8 metri

Bruto ietilpība 1535 tonnas

Dzinējs Mirrlees Black/2388 kW

Komentāri (6)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu