Pastāv mīts, ka dīzelis ir mazāk jaudīgs

FOTO: ITAR-TASS/ScanPix

Auto nozarē viena no nerimstoši aktuālām diskusijām jau vairākus gadus ir par dīzeļdzinējiem un dīzeļdegvielu. Lai arī laika gaitā dīzelis ir piedzīvojis progresīvu attīstību un pilnveidi, tā tik un tā ir viena no mūsdienu tehnoloģijām, kas saistās ar dažādiem mītiem, kuri balstīti pieņēmumos, kas nav bijuši viennozīmīga patiesība jau no pirmsākumiem. Dīzelis nav pazūdoša tehnoloģija un tas arī nākotnē ieņems nozīmīgu lomu gan privātajā, gan komercsektorā. Dīzeļu attīstībā un uzlabošanā ir ieguldīts ievērojams izpētes darbs, un šodien tirgū pieejamie jaunie produkti ir arvien konkurētspējīgāki, videi draudzīgāki, acīmredzami graujot mītus, kas pastāvējuši gadus atpakaļ. Pasaulē vadošā atjaunojamās dīzeļdegvielas ražotāja Neste tehnoloģiskā centra eksperts Sepo Mikonens (Seppo Mikkonen) un fiziķis, dīzeļmotoru eksperts Uldis Rolis skaidro sešus populārākos sabiedrībā pastāvošos mītus par dīzeli un dīzeļdzinēju.

Jaunās dīzeļdzinēju automašīnas piedāvā spēcīgu griezes momentu pat pie zemiem apgriezieniem, sniedzot jaudīgu un vienmērīgu paātrinājumu gan pie braukšanas uzsākšanas, gan arī apdzīšanas laikā. Šodien dīzeļdzinējs, kas tiek darbināts ar augstas kvalitātes degvielu, ir jaudīgs un stiprs pretinieks benzīna dzinēja automašīnām.

Uldis Rolis skaidro: “Vēsturiski benzīnmotors ir strādājis salīdzinoši vienkāršāk nekā dīzeļdzinējs, tāpēc arī ātrāk attīstījis lielāku jaudu nekā līdzīga izmēra dīzeļmotors. Svarīga loma jaudā ir arī temperatūras pieaugumam cilindrā, kas pēc būtības dīzeļmotoram ir mazāks, līdz ar to arī teorētiski tam ir mazāka jauda. Tomēr mūsdienās ar jaunajām tehnoloģijām, kas sekmē loģisku šī procesa vadīšanu, tas tiek ievērojami kompensēts. Tas ļauj iegūt labākus rezultātus – gan no degvielas ekonomijas, gan toksisko motora atgāzu un daļiņu izmešu aspekta.”

“Dīzeļdzinēju mašīnu stiprās puses ir zems degvielas patēriņš, zemas CO2, CO, HC un daļiņu emisijas. Jaunajām Euro 6 dīzeļdzinēja automašīnām ir ļoti zems NOx emisiju līmenis, kas ir pielīdzināmas benzīna dzinēja emisijām. Degvielas patēriņš, CO2 un degvielas cenas būtu daudz augstākas, ja lielākas automašīnas, piemēram, kravas automašīnas būtu ar benzīna dzinēju. Līdz šim dīzelim ir bijusi nozīmīga loma vidējā CO2 emisiju līmeņa samazināšanā Eiropā,” skaidro Sepo Mikonens.

Uz augšu