Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) polišu cenas apdrošināšanas sabiedrības vēlas noteikt, ņemot vērā autobraucēju sakrāto soda punktu skaitu.
Kā atzina Ceļu satiksmes drošības direkcijas sabiedrisko attiecību speciāliste Džoanna Eglīte, polises cenas saistīšana ar autobraucēju uzvedību būtu atbalstāma un veiksmīgi darbojas jau vairākās pasaules valstīs.
"Tas, ka ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējam par apdrošināšanas polisi būtu jāmaksā vairāk nekā vadītājam, kas šos noteikumus ievēro, būtu tikai atbalstāms," sacīja Eglīte.
AAS "Ergo Latvija" valdes loceklis Māris Lukins šo sistēmu atzīst par pieņemamu. Tas, ka apdrošināšanas polises cenu ietekmēs autobraucēju sakrāto soda punktu vēsture, būtu godīgi pret klientiem, īpaši pret kārtīgajiem un apzinīgajiem autobraucējiem.
"Jāatzīmē, ka tie braucēji, kuriem ir soda punkti, tos saņēmuši par agresīvu braukšanu, līdz ar to arī apdrošinātājam šāds klients paredz lielāku risku. Tāpēc arī apdrošināšanas izmaksām - cenai, ko maksās klients par OCTA polisi, - godprātīgiem vai agresīviem braucējiem jābūt atšķirīgai," uzsver Lukins.
AAS "BTA" viceprezidente Jeļena Alfejeva norādīja, ka cena OCTA polisēm ne tikai paaugstināsies, bet arī pazemināsies, ņemot vērā uzkrāto soda punktu skaitu par pārkāpumiem, kuri ietekmē risku, kā arī atkarībā no iepriekšējos periodos izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem.
Apdrošinātāji ir ieinteresēti iedarbināt tā saucamo "bonus malus" sistēmu, kad OCTA prēmija ir atkarīga no ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem un izraisītajiem negadījumiem. Šāda kārtība veicinātu ceļu satiksmes drošību Latvijā un tiek izmantota lielākajā daļā Eiropas valstu.
Kā skaidro apdrošinātāji, sistēmas ieviešanu Latvijā kavē tas, ka OCTA polisi noformē transportlīdzeklim, bet soda punktus krāj persona. Risku ietekmē ne visi soda punkti, bet tikai par tādiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, kuri iespaido satiksmes drošību, piemēram, ātruma pārsniegšana, braukšana dzērumā utt.
Jaunā sistēma būtu jāsaskaņo arī ar Fizisko personu datu aizsardzības likuma prasībām.
"Tomēr mēs ceram, ka tuvākajā laikā visas problēmas tiks atrisinātas un valsts varēs nodrošināt apdrošinātājus ar nepieciešamajiem datiem," norāda Alfejeva.
Polišu cenu noteikšanai varētu būt noteikti koeficienti - no 0,4 līdz pat 3. Autobraucējus sadalīs 17 grupās, un atkarībā no tā, kurā grupā atradīsies autobraucējs, tiks noteikta polises cena.
Iekšlietu ministrs Ēriks Jēkabsons (LPP) ir gandarīts, ka viņa ierosinājums, kas tika izteikts pagājušā gada 6.oktobrī Satiksmes drošības padomē, ņemts vērā, atzina ministra preses sekretārs Krists Leiškalns.
Jēkabsons izteicis ierosinājumu sasaistīt OCTA polišu cenu ar soda sistēmu, kā arī ieteicis izmantot "bonus malus" sistēmu, lai būtu iespējams piemērot zemāku polišu cenu tiem autovadītājiem, kuriem soda punktu nav, bet augstāku - tiem, kuriem ir sakrāti soda punkti.
"Soda punktus piešķir par nopietniem satiksmes pārkāpumiem, un šie autovadītāji ir augsta riska grupā, līdz ar to šī sistēma ir pozitīvi vērtējama. Otrs aspekts ir tas, ka šī OCTA polišu cenu sasaiste ar soda punktiem būs papildu stimuls ceļu satiksmes noteikumu ievērošanai," ministra pozīciju skaidro Leiškalns.