Iesūti ziņu!

Jaunie ceļu satiksmes noteikumi radīs vairākas būtiskas izmaiņas (36)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Jaunie ceļu satiksmes noteikumi (CSN), kas pagājušajā nedēļā nodoti saskaņošanai ieinteresētajās institūcijās, radīs vairākas būtiskas izmaiņas ceļu satiksmē, informēja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sabiedrisko attiecību speciāliste Džoanna Eglīte. Saskaņā ar jaunajiem CSN Latvijā tiks ieviestas dažas jaunas ceļa zīmes.

Viņa skaidroja, ka jaunajos CSN atcelta virkne ierobežojumu, kas traucēja un apgrūtināja satiksmes plūsmas vienmērīgumu, tomēr ieviestas arī atsevišķas stingrākas normas, kas vērstas uz satiksmes drošības līmeņa paaugstināšanu. Saskaņā ar jaunajiem CSN Latvijā tiks ieviestas dažas jaunas ceļa zīmes. Būtiskākā no tām ir "Ātrgaitas ceļš", kas noteiks lielāku braukšanas ātrumu uz konkrētiem ceļiem. Vieglajiem transportlīdzekļiem vasaras mēnešos pieļaujamais braukšanas ātrums uz tiem būs 110 kilometri stundā, savukārt ziemā - 90 kilometri stundā. Eglīte skaidroja, ka pa šiem ceļiem nebūs atļauts pārvietoties velosipēdiem un mopēdiem, lai neradītu satiksmes bīstamas situācijas citiem satiksmes dalībniekiem. Ātrgaitas ceļu apzīmējumus Latvijas ceļiem piešķirs Latvijas Autoceļu direkcija. Tos plānots piešķirt šosejām, kur abos braukšanas virzienos ir vismaz divas braukšanas joslas, piemēram, Jūrmalas, Rīgas-Ogres un Rīgas-Siguldas šosejas. Tāpat jaunie CSN nosaka, ka Mācību braukšanas atļauja būs nepieciešama ikvienam topošajam vadītājam, neatkarīgi no tā, vai apmācība notiks privāti, vai autoskolā. Saņemot Mācību braukšanas atļauju, CSDD datu bāzēs nonāks visa informācija par topošo vadītāju. Līdz ar to, ja topošais vadītājs nopietni pārkāps noteikumus, tas tiks fiksēts. Turklāt CSDD rīcībā būs arī medicīniskā izziņa par katru topošo autovadītāju, kas apliecinās, ka konkrētais cilvēks var piedalīties ceļu satiksmē kā autovadītājs vēl pirms īsto vadītāja tiesību saņemšanas. Jaunie CSN paredz atteikties no braukšanas ātruma ierobežojuma jaunajiem šoferiem ar stāžu līdz diviem gadiem, kas patlaban ir 80 kilometri stundā. Plānots, ka visiem vieglo automašīnu šoferiem ārpus apdzīvotām vietām būs vienots atļautais braukšanas ātrums. Līdzīgi kā citās Eiropas Savienības (ES) valstīs, arī Latvijā galvenā atšķirība starp jaunajiem un pieredzējušajiem šoferiem būs mazāks pieļaujamā alkohola daudzums asinīs jaunajiem vadītājiem. Latvijā jaunajiem autovadītājiem pieļaujamā alkohola koncentrācija asinīs no 1.maija būs 0,2 promiles, savukārt pieredzējušiem vadītājiem norma saglabāsies līdzšinējā līmenī - 0,5 promiles. CSN noteikumu izmaiņas skars arī mopēdu vadītājus - grozījumi Ceļu satiksmes likumā (CSL) nosaka, ka no 1.maija mopēdi Latvijā būs jāreģistrē un tiem tiks izsniegta viena numura zīme, kā arī reģistrācijas apliecība, savukārt jaunajos CSN ir mainīta mopēda definīcija. Turpmāk par mopēdu tiks uzskatīts tāds divriteņu transportlīdzeklis, kura maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā līdzšinējo 50 kilometru vietā. Savukārt tā pieļaujamā kubatūra būs 50 kubikcentimetri. Motorizētie divriteņu transportlīdzekļi, kuri pārsniegs CSN noteiktās prasības, tiks uzskatīti par motocikliem un uz tiem attieksies tādas pašas prasības kā uz motocikliem. Kā norāda Eglīte, balstoties uz Eiropas pieredzi, CSN nosaka arī jaunu kārtību, kā rīkoties pēc ceļu satiksmes negadījuma. Turpmāk nelielas sadursmes gadījumā, ja nebūs cietušo, transportlīdzekļi nebūs nopietni bojāti un iesaistītie vadītāji varēs savstarpēji vienoties, rakstot saskaņotu negadījuma paziņojumu, varēs neziņot par negadījumu Ceļu policijai un nesaukt to uz notikuma vietu. Pēc saskaņota paziņojuma uzrakstīšanas transportlīdzekļu vadītāji varēs vērsties pie apdrošinātājiem pēc zaudējumu segšanas. Saskaņotā paziņojuma paraugs būs pieejams gan apdrošināšanas kompānijās, gan, veicot apdrošināšanu, arī degvielas uzpildes stacijās. CSN arī paredz, ka pamazām no Latvijas ceļiem izzudīs lielgabarīta transportlīdzekļi, proti, tādi spēkrati, kuru augstums, garums un platums pārsniedz CSN noteiktās normas. CSDD skaidro, ka ikdienā uz ceļiem visbiežāk sastopamā lielgabarīta transportlīdzekļu kategorija - kokvedēji - nopietni bojā autoceļus. Lai no tiem pilnībā atteiktos, Latvijā būs noteikts pārejas periods. Eglīte aģentūrai LETA skaidroja, ka patlaban tiek izsniegtas atļaujas piedalīties ceļu satiksmē arī tādiem smagajiem transportlīdzekļiem, kuri pārsniedz satiksmes noteikumos pieļaujamās normas attiecībā uz gabarītiem, faktisko masu un ass slodzi, piemēram, šo auto tonnāža pārsniedz 40 tonnas. Jaunie CSN paredz, ka no 2006.gada 1.janvāra atļaujas kravu pārvadāšanai šiem smagajiem transportlīdzekļiem netiks izsniegtas vispār. Lielgabarīta automašīnas pēc šī datuma netiks arī reģistrētas. Līdzīgas prasības un noteikumi attiecas arī uz visām Eiropas Savienības (ES) valstīm, skaidro CSDD. Kopumā Latvijā reģistrēti 1606 lielgabarīta transportlīdzekļi, uz kuriem attieksies šīs izmaiņas. Kā norāda CSDD, koka kravas iespējams sadalīt un vest ar mazākiem, noteikumiem atbilstošiem transportlīdzekļiem, nevis izmantot tādus, kas pastiprināti bojā ceļus. Visticamāk, lielgabarīta transportlīdzekļu īpašniekiem tie būs jāpārdod uz tām valstīm, kurās nav tik stingri noteikti ierobežojumi. Plānots, ka jaunie CSN stāsies spēkā no šā gada 1.maija. CSN ir viens no 18 Ministru kabineta (MK) noteikumiem, kas saistīts ar grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK) un CSL. Tie kopumā veido jaunu sistēmu, kuras mērķis ir veicināt satiksmes drošību Latvijā. Tā sāks darboties no 1.jūlija. Kā ziņots, līdz šim CSDD interneta lapā "www.csdd.lv" tika piedāvāta iespēja paust viedokli par grozījumiem APK un CSL. Tomēr, lai varētu uzsākt šajos likumos paredzētās jaunās kārtības piemērošanu, atbildīgajām institūcijām jāsagatavo virkne MK noteikumu, no kuriem daļa patlaban ir pieejama CSDD interneta lapā.

Komentāri (36)

Tēmas

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu