Igaunijas medija “Postimees” žurnālisti tika pie ekskluzīvas iespējas piedalīties Baltijas jūras monitoringa lidmašīnas lidojumā, kura mērķis bija meklēt naftas produktu piesārņojumu. Tomēr šoreiz meklētā piesārņojuma vietā uz lidmašīnas radaru ekrāniem parādījās Krievijas zemūdene.
Par ļoti ietilpīgu jauno Igaunijas monitoringa lidmašīnu nosaukt nevar, tomēr tajā ir viss nepieciešamais aprīkojums, lai operatīvi konstatētu piesārņojumu jūrā.
Starptautiskās vienošanās nosaka, ka Igaunija veic trīs jūras monitoringa lidojumus nedēļā. Tomēr notiekošo Igaunijas ūdeņos uzrauga arī Zviedrija un Somija, savukārt Igaunija veic uzraudzību arī aiz valsts robežām.
“Ar borta radara palīdzību iespējams redzēt pat vairāk nekā 80 kilometru attālumā, tomēr 20 līdz 30 kilometru attālumā attēls ir daudz augstākas kvalitātes,” stāsta Igaunijas policijas un robežsardzes monitoringa sistēmas operators Raivo Karps.
Kā stāsta Igaunijas monitoringa lidmašīnas kapteinis Ero Oja, jau sen tiekot runāts, ka nākamā dabas katastrofa, kas skars Igauniju, visticamāk, notiks jūrā.
“Satiksme Somu līča jūras ceļos ir tik intensīva, ka vairs nav jautājumu, vai notiks kāds negadījums, bet gan – kad tas notiks,” norāda Oja.
Tiklīdz Karps ieslēdz lidmašīnas radaru, tā ekrānu aizpilda trīsstūri, katrs no kuriem apzīmē kuģi.
“Baltijas jūrā vienlaicīgi var būt pat vairāk par tūkstoti kuģu,” norāda Karps.
Dažas minūtes pēc lidmašīnas pacelšanās gaisā lidmašīnas radars Tallinas tuvumā fiksē kopumā 267 kuģus.