Fotoreportāža: Kā igauņi meklēja jūrā piesārņojumu, bet atrada Krievijas zemūdeni (5)

Foto: Remo Tõnismäe
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Igaunijas medija “Postimees” žurnālisti tika pie ekskluzīvas iespējas piedalīties Baltijas jūras monitoringa lidmašīnas lidojumā, kura mērķis bija meklēt naftas produktu piesārņojumu. Tomēr šoreiz meklētā piesārņojuma vietā uz lidmašīnas radaru ekrāniem parādījās Krievijas zemūdene.

Par ļoti ietilpīgu jauno Igaunijas monitoringa lidmašīnu nosaukt nevar, tomēr tajā ir viss nepieciešamais aprīkojums, lai operatīvi konstatētu piesārņojumu jūrā.

Pirms izlidošanas kapteinis Ero Oja veic ierasto lidmašīnas pārbaudi
Pirms izlidošanas kapteinis Ero Oja veic ierasto lidmašīnas pārbaudi Foto: Remo Tõnismäe

Starptautiskās vienošanās nosaka, ka Igaunija veic trīs jūras monitoringa lidojumus nedēļā. Tomēr notiekošo Igaunijas ūdeņos uzrauga arī Zviedrija un Somija, savukārt Igaunija veic uzraudzību arī aiz valsts robežām. 

“Ar borta radara palīdzību iespējams redzēt pat vairāk nekā 80 kilometru attālumā, tomēr 20 līdz 30 kilometru attālumā attēls ir daudz augstākas kvalitātes,” stāsta Igaunijas policijas un robežsardzes monitoringa sistēmas operators Raivo Karps. 

Kā stāsta Igaunijas monitoringa lidmašīnas kapteinis Ero Oja, jau sen tiekot runāts, ka nākamā dabas katastrofa, kas skars Igauniju, visticamāk, notiks jūrā. 

“Satiksme Somu līča jūras ceļos ir tik intensīva, ka vairs nav jautājumu, vai notiks kāds negadījums, bet gan – kad tas notiks,” norāda Oja.

Lidojums sākas dienas vidū
Lidojums sākas dienas vidū Foto: Remo Tõnismäe

Tiklīdz Karps ieslēdz lidmašīnas radaru, tā ekrānu aizpilda trīsstūri, katrs no kuriem apzīmē kuģi. 

“Baltijas jūrā vienlaicīgi var būt pat vairāk par tūkstoti kuģu,” norāda Karps. 

Dažas minūtes pēc lidmašīnas pacelšanās gaisā lidmašīnas radars Tallinas tuvumā fiksē kopumā 267 kuģus.

Novērotājs Raivo Karps stāsta, ka viņš vienatnē spēj izsekot divos ekrānos notiekošajam
Novērotājs Raivo Karps stāsta, ka viņš vienatnē spēj izsekot divos ekrānos notiekošajam Foto: Remo Tõnismäe

Uz Igaunijas ekonomiskās zonas robežas atrodas Somijas zvejas kuģis. “Re, ķer savos tīklos mūsu zivis,” joko viens no lidmašīnas pilotiem. 

“Šeit jūrā tiek liktas [gāzesvada] “Nord Stream 2” caurules,” uz punktu radarā rāda Karps.

Lidmašīnā esošais aprīkojums ir ļoti moderns
Lidmašīnā esošais aprīkojums ir ļoti moderns Foto: Remo Tõnismäe

“Kaut kāds objekts Somijas pusē, es nesaprotu, kas tas ir,” pēc brīža ierunājas Karps un uzmanīgi pēta radara ekrānu. 

Lidmašīnas piloti samazina ātrumu un norāda, ka tā noteikti ir zemūdene. 

“Zemūdene, ne Somijas pusē, bet gan robežas tuvumā,” paziņo Karps. 

Uz ekrāniem redzams, kā zemūdenes tornī sākas rosība, tās ekipāžai pamanot lidmašīnu. 

Lidmašīnas kapteinis stāsta, ka Krievijas zemūdenēm ir atļauts miermīlīgos nolūkos šķērsot jūru, tomēr tikai gadījumā, ja zemūdene ir virs ūdens un ir redzams tās karogs. 

Šie abi nosacījumi ir izpildīti, un pēc brīža noskaidrojas, ka par Krievijas zemūdenes pārvietošanos ir zināms arī Igaunijas krasta apsardzes centram. 

Jo tālāk uz dienvidiem, jo mazāk kuģu, ko monitoringa lidmašīnai pārbaudīt. 

“Lielākie jūras ceļi ir Latvijas ūdeņos, bet tos viņi paši uzrauga,” stāsta monitoringa sistēmas operators, kad lidmašīna ir aizlidojusi līdz Roņu salai. 

Karps stāsta, ka sākumā viņam lidojumu laikā kļuvis nelabi, tomēr tagad tā vairs neesot
Karps stāsta, ka sākumā viņam lidojumu laikā kļuvis nelabi, tomēr tagad tā vairs neesot Foto: Remo Tõnismäe

Šajā brīdī puse plānotā lidojuma jau ir veikta. Lidmašīna stipri kratās, bet tas pilotus un novērotāju pārāk neuztrauc. 

“Zem mākoņiem krata vairāk, jo tur mainās gaisa plūsmas,” norāda Karps.

Saulriets lidojuma laikā
Saulriets lidojuma laikā Foto: Remo Tõnismäe

Pēc tam Karps vēl vairākas reizes pārbaudīs tuvumā esošos kuģus, tomēr to nav daudz un var uzskatīt, ka jūra šoreiz ir tukša. 

Lidmašīnas radaru sistēmai netraucē nedz mākoņi, nedz migla. Tomēr naftas produktu piesārņojumu nav iespējams konstatēt naktī, tāpēc tas jādara dienā. 

“Tas ir kā laimests loterijā, kad tiek pieķerts piesārņojumu radījis kuģis,” norāda Karps. Ja piesārņotājs netiek pieķerts gandrīz notikuma vietā, tad vēlāk tā vainu ir grūti pierādīt. “Vēlāk var izskaitļot, ka konkrēts kuģis ir bijis attiecīgajā rajonā, tomēr pierādīt vainu ir grūti,” viņš piebilst. 

Pirms vairākiem gadu desmitiem Igaunijas ūdeņos tika fiksēti simtiem piesārņošanas gadījumu, savukārt tagad tiek konstatēti vien daži šādi gadījumi gadā.

Radariem netraucē nedz mākoņi, nedz migla
Radariem netraucē nedz mākoņi, nedz migla Foto: Remo Tõnismäe

Trīs stundas vēlāk lielākā daļa Igaunijas teritoriālo ūdeņu un ekonomiskās zonas ir pārbaudīta, un lidmašīna atgriežas lidostā. 

“Nevarētu teikt, ka mēs neko neatradām. Atradām vienu zemūdeni un izbaudījām brīnišķīgu saulrietu. Vai var būt vēl romantiskāks darbs?” jautā Karps.

Lidojums ir galā tad, kad ārā jau tumšs
Lidojums ir galā tad, kad ārā jau tumšs Foto: Remo Tõnismäe
Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu