Zviedrija - tehnoloģiju "vienradžu" zeme (6)

Foto: Reuters/ScanPix
Annija Vīnkalna
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Par vienradžiem sauc ne tikai mītiskus dzīvniekus, bet arī ārkārtīgi veiksmīgus tehnoloģiju jaunuzņēmumus, kuru vērtība pārsniedz vienu miljardu ASV dolāru. Visvairāk "vienradžu" uz vienu iedzīvotāju ir ASV augsto tehnoloģiju metropolē Silīcija ielejā. Savukārt otro vietu ieņem Zviedrijas galvaspilsēta Stokholma, kurā mīt nepilns miljons cilvēku.

Stokholma kļuvusi par nopietnu spēlētāju tehnoloģiju industrijā. Tieši tur radušies tādi tehnoloģiju milži kā mūzikas straumēšanas platforma "Spotify", telekomunikāciju kompānija "Skype", finanšu pakalpojumu sniedzējs "Klarna", spēļu ražotāji "King" (kurš gan nav spēlējis "Candy Crush"!) un "Mojang", kas izstrādāja visu laiku vislabāk pārdoto videospēli "Minecraft".

Neskatoties uz to, ka Zviedrija nebūt nav liela valsts (valstī dzīvo apmēram desmit miljoni cilvēku, Stokholmā - nepilns miljons), Stokholma ir piektā pilsēta pasaulē, kurā radīts vislielākais skaits tehnoloģiju "vienradžu". Rēķinot "vienradžu" koncentrāciju uz vienu iedzīvotāju, Stokholma ir otrā - uzreiz pēc Silīcija ielejas. Un tai ir ambīcijas kļūt par pirmo "vienradžu zemi" pasaulē!

Visvairāk investīciju piesaista uzņēmumi, kas piedāvā programmatūras izstrādi uzņēmumu vajadzībām. Tiem seko tādas industrijas kā finanšu tehnoloģijas, veselība un labklājība, kā arī spēles.

Kas ir Stokholmas veiksmes stāsta pamatā? Daļēji par to jāsaka "paldies" augstajam dzīves un izglītības līmenim, kā arī valsts mazajam izmēram - ja uzņēmumi vēlas panākumus, tiem jādomā globāli, nevis tikai nacionālā mērogā, norāda Stokholmas investīciju aģentūras "Invest Stockholm" informācijas un komunikāciju tehnoloģiju nodaļas vadītāja Dženija Bērtlinga.

Taču ļoti lielu lomu spēlē arī valdības investīcijas, uzņēmējiem labvēlīgā nodokļu politika un centieni piesaistīt ārvalstu talantus. Savu artavu dod arī tas, ka iedzīvotājiem pieejams spēcīgs sociālais "drošības tīkls", ļaujot vieglāk sākt savu biznesu un neraizēties par to, ka neveiksme atstās smagas sekas uz uzņēmēja dzīves līmeni. 

Visu šo aspektu kombinācija ļāvusi Zviedrijai kļūt par vienu no globālās tehnoloģiju industrijas centriem un konsekventi iegūt augstas vietas dažādos inovāciju indeksos.

Stokholmas tehnoloģiju pasaule ir "sievietes vieta"

Neskatoties uz to, ka Zviedrija iemantojusi reputāciju kā dzimumu līdztiesības meka, tehnoloģiju industrijā joprojām vērojams liels vīriešu pārsvars, atzīst Zviedrijas Ekonomiskās un reģionālās izaugsmes aģentūras pārstāvis Arašs Sangari.

Sievietes relatīvi bieži izveido savu biznesu - trešdaļa no visiem tehnoloģiju jaunuzņēmumu dibinātājiem ir sievietes. Taču lēmumu pieņemšanā viņas iesaistītas retāk; tikai 15% uzņēmumu valdes locekļu ir sievietes, bet augstāko vadītāju aprindās - 6%.

Iespējams, vispārsteidzošākais rādītājs ir investoru vilcināšanās atbalstīt jaunuzņēmumus, kuros visi dibinātāji ir sievietes. Kaut arī tādi ir  apmēram 5% no visa uzņēmuma skaita, uz šiem uzņēmumiem aizplūst vien 0,7% no kopējā investīciju katla.

Zviedrija to uzskata par problēmu, kas jārisina. Viena no valdības atbalstītajām iniciatīvām - kampaņa "A Woman's Place" jeb "Sievietes vieta". "Spotify", "Klarna", "King", "Ericsson", "Telia" un daudzi citi uzņēmumi pasludinājuši sevi par "sievietes vietu", apņemoties veicināt dzimumu līdzsvaru, pieņemot jaunus darbiniekus un dodot līdzvērtīgas iespējas celt profesionālo kvalifikāciju, cīnīties pret seksuālu uzmākšanos darba vietā un nodrošināt iespēju jebkuram no vecākiem doties bērna kopšanas atvaļinājumā bez negatīvām sekām uz karjeru.

"Sievietēm - uzņēmumu dibinātājām tiek neliels procents riska kapitāla. Es domāju, ka Stokholmai tā ir liela iespēja un mums vairāk jāiegulda uzņēmējās-sievietēs," norāda Stokholmas mērs Anna Kēniga-Jermlīra. "Gribu, lai nākamajos desmit gados pusi no Stokholmas "vienradžiem" būtu izveidojušas sievietes."

Lai spertu soli pretī šī mērķa sasniegšanai, Zviedrijas valdības atbalstītā jauno uzņēmēju "treniņnometņu" programmas ietvaros tika izveidota tikai sievietēm paredzēta versija, kas izrādījās ļoti populāra.

Nedēļu ilgajās "treniņnometnēs" jaunuzņēmumu dibinātājus apmāca dažādās jomās - kā vislabāk izteikt biznesa piedāvājumu, kā efektīvi piesaistīt finansējumu, kā paplašināt uzņēmuma darbību, kā izveidot un īstenot veiksmīgu mārketinga stratēģiju. Šādas "treniņnometnes" jau vairākus gadus darbojās bez dzimumu dalījuma, taču sievietes daudz aktīvāk pieteicās uz tieši viņām domāto versiju, norāda Sangari. Iemesli ir vairāki - sieviešu "treniņnometņu" mārketinga aktivitātes varēja tēmēt uz šaurāku auditoriju, kā arī informācija par šādām iespējām bieži vien izplatās "no mutes mutē". Tātad industrijā, kurā dominē vīrieši, šāda veida informācija labāk izplatīsies vīriešu starpā.

Vēl viens piemērs - Stokholmas Karaliskā tehnoloģiju institūta (KTH) rīkotais "Tekla" festivāls, kurā kopš 2015.gada meitenes vecumā no 11 līdz 15 gadiem var apmeklēt tehnoloģiju un inženierzinātņu meistarklases - piemēram, tādās jomās kā ķīmijas tehnoloģijas vai sadarbībā ar "Spotify" un citiem uzņēmumiem.

Uz 200 vietām ik gadu ir liela konkurence. Festivālā uzsvars tiek likts uz zināšanu un prasmju attīstīšanu, nevis savstarpējo konkurenci.

Brīvprātīgie Stokholmā, Malmē un Gēteborgā regulāri rīko "Pink Programming" meistarklases, kurās sievietes var pieredzējušu profesionāļu vadībā bez maksas apgūt programmēšanu.

Sabiedrībā joprojām pastāv stereotipi un nepietiekama izpratne par to, ko nozīmē inženiera darbs, norāda KTH projektu vadītāja Sanna Cedergena. Sievietes sastāda 33% no augstskolas studentiem, taču izglītības iestāde cer, ka tādi pasākumi kā "Tekla" festivāls palīdzēs nākotnē situāciju mainīt.

Stokholmā tiek rīkota "Women in Tech" konference, kurā vienkopus pulcējas visdažādākās tehnoloģiju industrijā darbojošās sievietes - uzņēmējas, speciālistes, vadītājas, investores un studentes. Tā ir iespēja nodibināt kontaktus vienai ar otru, radīt kopīgu projektu idejas vai piesaistīt finansējumu. Un galu galā - iedvesmoties no sievietēm, kas daudz sasniegušas industrijā, kurā viņas joprojām pārstāv mazākumu.

Zviedrijas mērķis ir kļūt par tehnoloģijas "vienradžu" zemi numur viens - un tas nozīmē radīt vidi, kurā ikviens var dot savu artavu šo ambīciju sasniegšanā.

Foto: "Women in Tech 2019" konference Stokholmā

Lai rosinātu diskusiju par sievietes potenciāla īstenošanu, portāls TVNET turpina rakstu sēriju par dzimumu līdztiesības karognesējas Zviedrijas pieredzi un interesantiem uzņēmumiem, kuru centrā ir sievietes un sabiedriskais labums. Nākamos rakstus lasiet jau drīzumā! 

Komentāri (6)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu