Par Jurkāna intervijas translāciju “Russia Today” no LTV studijas atbildīgs ilggadējs televīzijas darbinieks

Kolāža

FOTO: LETA, Ekrānuzņēmums

Par Jāņa Jurkāna intervijas translāciju Krievijas propagandas kanālam “Russia Today” no Latvijas Televīzijas (LTV) “Panorāmas” studijas ir atbildīgs ilggadējais LTV darbinieks Harijs Lavkinaitis. To portālam TVNET apstiprināja vairāki avoti, ieskaitot pašu Lavkinaiti. Saskaņā ar LTV paziņojumu sociālos tīklos, televīzijas vadība neesot zinājusi par translāciju. Vienlaikus vairāki TVNET aptaujātie nozares pārstāvji šaubās, ka intervijas translācija notika bez saskaņošanas ar LTV vadību.

Sakarā ar translāciju Lavkinaitis ir sniedzis paskaidrojumus LTV valdei.

“Es jums varu tikai paskaidrot to, ka es esmu sniedzis gan rakstiskus, gan mutiskus skaidrojumus LTV esošai valdei un citiem kolēģiem. Es to esmu izdarījis. Mums bija šī jautājuma izskatīšana pirmdien. Es esmu to izdarījis atbilstoši iekšējās kārības noteikumiem, par kuriem es esmu atbildīgs,” portālam TVNET atklāja pats Lavkinaitis. No plašākiem komentāriem viņš atturējās.

LTV ziņu dienesta vadība pagaidām nekomentē notikušo. Savukārt ar LTV valdes priekšsēdētāju Ivaru Priedi portālam TVNET pagaidām nav izdevies sazināties.

Iepriekš sociālajā tīklā “Facebook” publicētajā paziņojumā LTV skaidro, ka uzskata “par nepieņemamu, ka pagājušajā nedēļā no LTV studijas ir pārraidīta intervija Krievijas TV kanālam “Russia Today”. Ne LTV vadība, ne LTV Ziņu dienesta vadība par to nebija informēta,” teikts paziņojumā.

Tāpat tur tiek uzsvērts, ka LTV neuzskata, ka prakse ļaut “Russia Today” veikt translāciju no LTV telpām ar uzņēmuma tehniku būtu atbalstāma vai attaisnojama.

“LTV ir veikusi notikušā apstākļu skaidrošanu un no atbildīgā LTV darbinieka ir pieprasīts paskaidrojums,” teikts LTV paziņojumā.

Tāpat LTV sola, ka būtiski pastiprināšot lēmumu pieņemšanas procesu, kas ir saistīts ar studiju un studiju tehnikas izīrēšanu un satelīta sakaru nodrošināšanu trešajām pusēm. Uzņēmums precizē, ka turpmāk šādos gadījumos tiks prasīti saskaņojumi ar atbildīgo dienestu vadību un LTV valdi.

Pēc mediju ekspertes un Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Komunikācijas studiju katedras vadītājas Anda Rožukalnes domām, ir mazticams, ka LTV vadība varēja nezināt par plānoto interviju.

“Tāda veida sadarbība vienmēr ir saistīta ar līguma nosacījumiem un maksājumiem. Ir ierobežots skaits vadītāju un amatpersonu katrā uzņēmumā, arī LTV, kam ir tiesības izskatīt šos dokumentus.

Un otrs, tas nav rutīnas gadījums. Tas ir unikāls gadījums, viņi paši informē, ka pēdējo dažu gadu laikā tikai faktiski vienu reizi ir bijis kaut kas līdzīgs. Līdz ar to ir maz ticams, ka tas notiek automātiski, tikai kā kaut kāda tehnisku funkciju nodrošināšana,” norāda Rožukalne.

Turklāt mediju eksperte uzskata, ka televīzijas vadībai jābūt atklātākai pret sabiedrību saistībā ar šo gadījumu.

“Galvenais virziens attīstīto valstu mediju praksē ir maksimāla caurskatāmība un atklātība attiecībās ar savu auditoriju. Nesenos pētījumos ir pierādīts, ka tas palīdz saglabāt auditorijas uzticību.

Pat tad, ja pašlaik ir pagaidu vadība, kuras darbu pagaidām apgrūtina pieredzes trūkums, uzdevumu daudzveidība, liels stress un slodze, ja tas ir iemesls tam gadījumam, tad atklāta saruna, kļūdu atzīšana diezin vai kaitētu”.

Savukārt LU mācībspēks un bijušais LTV ģenerāldirektors (televīziju vadīja no 1998. līdz 2002. gadam) Rolands Tjarve apgalvo, ka viņa laikā līdzīgas tiešraides tika saskaņotas ar vadību.

“Televīzijas ziņu studijai ir divi saimnieki: pats Ziņu dienests, jo tā ir viņu bāze. Bez viņu piekrišanas tur vispār nekas nedrīkst notikt. Un otrs var tiešām būt tehniskie dienesti, kuri atbild par to, lai tur viss strādātu, lai tehnika būtu kārtībā. Faktiski neviens cits tur nedrīkst vispār neko atļauties darīt. Kas attiecas uz šādu tiešraižu nodrošināšanu, manā laikā Ziņu dienests to vienmēr saskaņoja ar vadību,” zināja stāstīt Tjarve.

Atgādinām, ka LTV ir sabiedriskais medijs, ko finansē katrs Latvijas nodokļu maksātājs.

Jau ziņots, ka pagājušajā nedēļā no LTV Ziņu dienesta studijas tika translēta intervija ar bijušo Latvijas ārlietu ministru Jāni Jurkānu Kremļa finansētajam televīzijas kanālam "Russia Today".

Uz augšu