Kas tagad ir modē komunikācijā? TOP 10 pasaules tendences
Konsultē eksperts

FOTO: publicitātes

Olgas Kazakas “Pirmā PR grāmata”, kas ir adresēta visiem, kas grib saprast sabiedrisko attiecību pamatus un iegūt vienkāršu un iedarbīgu rīku kopu, ko uzreiz var likt lietā. Sākot no profesionālās kompetences noslēpumiem, iemaņām un paņēmieniem līdz prasmei radoši domāt, pareizi plānot laiku un tikt galā ar stresu. Lūdzām autori padalīties savā pieredzē par aktuālo!

Olga Kazaka dalās pamanāmākajās tendencēs, kas pašlaik ir aktuālas komunikācijas jomā visā pasaulē, balstoties uz kampaņām, kuras tika atzītas par labākām lielākās pasaules sabiedrisko attiecību balvas IPRA Golden World Awards 2019 ietvaros.

1. Cīņa par uzticēšanos

Virknei kampaņu uzmanības lokā bija uzticēšanās. Daudzās valstīs cilvēki zaudē uzticību valdībai, pašvaldībām, organizācijām un medijiem. Turklāt arvien vairāk organizāciju ir spiestas savā komunikācijas stratēģijā integrēt cīņu ar dezinformāciju.

2. Viedokļu līderi

Cīņā par uzticēšanos arvien lielāka loma ir ne tikai pašu organizāciju pārstāvjiem, bet arī viedokļu līderiem, kas no ārienes palīdz nodot vēstījumus noteiktām grupām, daloties ar organizāciju daļā savas autoritātes. Un ne vienmēr tie būs sociālajos tīklos modernie ietekmētāji jeb influenceri: var būt kampaņas, kurās ideāls viedokļa līderis būs ārsts, garīdznieks vai mūziķis.

3. Sabiedrisko attiecību robežu paplašināšanās

Tagad sabiedriskās attiecības var ietekmēt ne vien organizāciju reputācijas rādītājus, bet arī finansiālos rezultātus. Turklāt arvien biežāk organizācijas cenšas ar komunikācijas rīku palīdzību nevis vienkārši informēt par kaut ko pēc iespējas plašāku auditoriju, bet gan mainīt tās paradumus un viedokļus.

4. Vairāk uzmanības sociālajai atbildībai

Šogad vairāk nekā līdz šim ir audzis uz sociālo jautājumu risināšanu orientētu, kā arī korporatīvās sociālās atbildības kampaņu skaits. Acīmredzot modē ir nākusi ilgtspējīga attīstība. Tagad ir svarīgi, lai organizācijas salāgotu vārdus ar darbiem — lai tās būtu sociāli atbildīgas ne tikai savās kampaņās, bet arī praksē.

5. Uzmanības centrā sievietes

Ievērojami palielinājās tādu komunikācijas kampaņu skaits, kas aktualizē sieviešu tiesību jautājumus, kā arī stimulē viņas aktīvāk izpausties dažādās jomās, tostarp uzņēmējdarbībā.

6. Papildu realitātes

Strauji audzis tādu kampaņu skaits, kurās tiek izmantoti digitālie risinājumi, lai efektīvāk nodotu vēstījumu auditorijai. Līdztekus jau ierastajiem sociālajiem tīkliem aktīvi tiek izmantota arī papildinātā un virtuālā realitāte, it sevišķi, ja ir nepieciešams reālistiski nodot auditorijai neparastas sajūtas, piemēram, lai saprastu, kā jūtas persona, kas cieš no kādas slimības. Turklāt auditorija tiek aktīvi iesaistīta komunikācijā, izmantojot lietotnes ar spēles elementiem.

7. Mākslīgais intelekts

Tāpat komunikācijas kampaņās arvien vairāk tiek izmantots mākslīgais intelekts, kas palīdz analizēt lielus datu apjomus, kā arī mijiedarboties ar auditoriju, piemēram, operatīvi atbildot uz klientu standartjautājumiem.

8. Vienkārši par sarežģīto

Vēl viens uzdevums, kuru komunikatori aktīvi risina katru dienu: kā plašai auditorijai vienkāršiem vārdiem izskaidrot sarežģītas parādības. Būtisks noteikums mūsdienu komunikatoriem, kas cīnās par savas auditorijas vērtīgo uzmanību: jo vienkāršāk un saprotamāk, jo labāk.

9. Kā izmērīt komunikāciju?

Tiek pilnveidoti komunikācijas efektivitātes kritēriji. No vienas puses, ir pieejams arvien vairāk datu, kas ļauj veikt precīzākus mērījumus. No otras puses, izplūst robežas starp tā dēvētajiem owned, earned un paid kanāliem. Tādējādi komunikatoriem kļūst arvien svarīgāk meklēt dažādu rādītāju analīzes metodes, kas palīdzēs pēc iespējas precīzāk saprast, kādus rezultātus ir sasniegusi attiecīgā kampaņa.

10. Universālums

Svarīgajai pieejai „domāt globāli, darboties lokāli” ir pievienojusies arī nepieciešamība prast izvirzīt un mērogot jautājumus, kas ir aktuāli un universāli plašākai sabiedrības daļai. Arvien biežāk tiek panākti efektīvāki risinājumi, izvirzot tematu ārpus vienas valsts robežām.

Taču neatkarīgi no modes tendencēm komunikācijas kanālu un formu izvēlē visefektīvākās šodien ir kampaņas, kas prot izraisīt auditorijas emocijas, kā arī piešķirt organizācijas darbībai īpašu nozīmi.

Piedalies konkursā un laimē grāmatu!

Grāmatā ir aplūkoti ne tikai komunikācijas, bet arī mārketinga, psiholoģijas, socioloģijas, uzvedības ekonomikas un citu saistīto jomu aspekti. Grāmata ir izdota gan latviski, gan krieviski. „Pirmo PR grāmatu” ir iespējams iegādāties vietnē www.olgakazaka.com, kā arī Jāņa Rozes grāmatnīcās

Uz augšu