"Kreisie ksenoni" un neatbilstošas gaismas: pietiekami iemesli, lai policija liegtu braukt tālāk
Gaismām jābūt kārtībā!

Automašīna Volkswagen Beetle naktī

FOTO: Pixabay

Cik bieži automašīnām ir neatbilstoši lukturi, tuvie vai tālie, kas var apžilbināt pretī braucošos un izraisīt avārijas situācijas? Un kas tiek darīts, lai šo situāciju uzlabotu? Atbildi uz šiem jautājumiem lūko meklēt LTV1 raidījums 4.studija.

Ne viens vien satiksmes dalībnieks būs pamanījis, ka sevišķi jau diennakts tumšajā laikā starp daudzajām automašīnu gaismām ir arī kāds īpaši spožs spīdeklis, kurš pretī braucošo transportlīdzekļu vadītājus apžilbina un liek samiegties.

"Šādos apstākļos braucot pat zem atļautā braukšanas ātruma ir ļoti liela avārijas iespēja. Pie vainas varētu būt nepareizi noregulētas tuvās gaismas, bet vēl trakāka situācija ir ar "kreisajiem ksenoniem", kuru staru kūlis neatbilst nekādiem noteikumiem. Manuprāt, sevišķi grēko džipi. Ko par šo jautājumu domā CSDD?" raidījumam 4.studija vaicā skatītājs Andris. 

Izrādās, neatbilstošas automašīnu gaismas ir ārkārtīgi biežs pārkāpums. 

"Ja paskatāmies, tad kopumā tehniskajā apskatē vidēji 20 - 25% tiek konstatēti kaut kādi defekti, kas ir saistīti ar gaismas ierīcēm. Protams, tas ir saistīts ne tikai ar neatbilstošām ierīcēm, tas var būt arī kāds izdedzis lukturis, kas arī tādā pašā veidā ir bīstams, jo tad netiek izgaismots attiecīgais ceļa posms," skaidro CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš.

Citiem vārdiem sakot, aptuveni katrs ceturtais transportlīdzeklis uz mūsu ceļiem ir ar neatbilstošām gaismas ierīcēm. Ar tādām tehnisko apskati iziet nevar, taču tāpat ik dienas novērojam braucam tieši šādus auto, kuru vadītāji tādējādi apdraud kā sevi, tā arī citus.

"Periodā, kad kopā ar Valsts policiju veicām reidus attiecībā uz ziemas riepu lietošanu, mēs pievērsām uzmanību arī gaismām. Tad vidēji apmēram 10% transportlīdzekļu bija kaut kādas nepilnības vai defekti," - tā Liepiņš, piebilstot, ka šajos gadījumos transportlīdzekļu vadītājiem tika noformēti administratīvie protokoli, tātad - uzlikts sods.

Tāpat CSDD eksperts norāda - jo vienkāršākas gaismas, jo mazāk prasību uz tā saucamajām pašregulēšanās spējām. Ksenona lukturu gadījumā prasību ir daudz. Proti, ja auto jau rūpnieciski ir šādas gaismas, tam jau ir jābūt automātiskajai gaismu regulācijas sistēmai, kā arī lukturu apskalotājiem. Tas tādēļ, ka netīru lukturu gaismas stars tiek lauzts citādāk, un tas atkal var apžilbināt pretī braucošos. 

Secinājums: ja ir uzstādīti neatļautie ksenona lukturi vai ir citi gaismas defekti, tad policija tāpat kā pārāk nodilušu riepu gadījumā var liegt transportlīdzekļa dalību satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi un atņemot numura zīmes. 

Uz augšu