Monitoringa komisija arī uzskatot, ka par reformu atbildīgā VARAM nav veikusi "patiesu konsultāciju un sarunu procesu", bet gan drīzāk organizēta "vienvirziena komunikācijas kampaņa, lai sniegtu informāciju par reformu, kuras galvenie virzieni jau bija noteikti".
Pārmetumi VARAM veltīti arī par to, ka tā vietā, lai mudinātu organizēt neformālas iedzīvotāju aptaujas, ministrija kavējusi un dažos gadījumos pat aizliegusi aptauju veikšanu.
Apturot, piemēram, Ikšķiles novada organizēto aptauju, VARAM gan to neaizliedza, bet aicināja to veikt atbilstoši normatīvo aktu prasībām un rīkot, piemēram, sabiedrisko apspriedi, jo neviens normatīvais akts domei nedod tiesības rīkot aptauju, kas pēc savas formas atgādina iedzīvotāju piedalīšanos vēlēšanās vai vietējā referendumā un saistoša lēmuma pieņemšanā.
Rezultātā EP Monitoringa komiteja iesaka Saeimai atlikt likumprojekta pieņemšanu līdz brīdim, kad savlaicīgi un pienācīgā veidā būs notikušas "godīgas un efektīvas konsultācijas atbilstoši Hartas 4. un 5.pantam".
Vietējo un reģionālo pašvaldību kongress ir Eiropas Padomes konsultatīva institūcija, kura vērtē Eiropas Vietējo pašvaldību hartas īstenošanu un kura sastāv no pašvaldību nevalstiskajām organizācijām. Proti, kongresam EP ir padomdevēja statuss un sankcijas par to izstrādāto priekšlikumu nepildīšanu tiešā veidā nevar būt.
Kaminskis gan atzina, "negribētu pieļaut domu", ka Latvijas valdība varētu neieklausīties Eiropas ekspertu teiktajā, jo "pretējā gadījumā nav jēgas atrasties arī Eiropas Padomē un pievienoties hartai."
Aģentūrai LETA zināms, ka arī Eiropas Komisija (EK) ir sagatavojusi ziņojumu par Latvijā īstenoto administratīvi teritoriālo reformu, kuru plānots publicēt 26.februārī. Taujāts, vai, viņaprāt, arī EK atzinums par reformu būs līdzīgs un VARAM tiks pārmesta Hartas neievērošana, Kaminskis konkrēti atbildēt nevarēja, norādot, ka EK ziņojuma sagatavošanas procesā LPS viedoklis nav lūgts.