Kritums par 55% jeb aprīlī sāk iezīmēties reālā aina Latvijas auto tirgū

Brīvības bulvāris Rīgā bez automašīnām

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

2020. gada aprīļa jaunu auto reģistrācijas skaita kritums 55% apmērā jau tuvāk iezīmē patieso Covid-19 pandēmijas ietekmi uz auto tirgu Latvijā, jo pēc inerces tiek noslēgti vēl iepriekšējā perioda darījumi. Maijs un jūnijs plānojas ar 70-80% auto reģistrāciju kritumu. Maijs un jūnijs būs kritiski nozarei, kas iezīmēs atlikušā gada ainu. 

Ārkārtas stāvoklis, neziņa par nākotni ievērojami ietekmē pircēju uzvedību, atliekot auto iegādes jautājumu uz nenoteiktu laiku. Klientu plūsma auto salonos ir nokritusies pat par 80%. Vienīgais auto segments, kur saglabājas augstāka klientu aktivitāte, ir komerctransports, kur novērojams 32% kritums, jo ir atsevišķas biznesa nozares, kur aktivitāte un pieprasījums ir pat stipri kāpuši, kā, piemēram, pārtikas, medicīnas, internetveikalu un sadzīves preču tirdzniecība. Īpaši augsts pieprasījums ir pēc komerctransporta modeļiem, aprīkotiem ar dzesēšanas sistēmu, kuru piedāvājums ir deficīts, jo tos ražo Itālijā un Izraēlā, kas bremzē a/m tirdzniecību un nespēj apmierināt pieprasījumu.

Smagā komerctransporta tirgus virs 16 tonnām turpina stagnēt jau kopš 2020.gada sākuma un aprīlī uzrāda 57% kritumu, kas skaidri iezīmē vispārēju sistemātisku problemātiku Latvijas kravu pārvadājumu un loģistikas nozarē. Vidējais nobraukto km apjoms ir ievērojami krities, un daudzas loģistikas kompānijas pārtrauc savu darbību, kur liela ietekme ir apgrūtinājumiem veikt pārvadājumus uz austrumu tirgiem politiski radīto šķēršļu un apgrūtinājumu dēļ. Papildus nopietns kravas vienību noieta samazinājums ir saistīts ar strauji krītošo tranzīta kravu apjomu caur Latvijas ostām un dzelzceļu.

Lietoto auto pirmās reģistrācijas ir piedzīvojušas ievērojamu kritumu aprīlī ar 60% samazinājumu, kas skaidri norāda uz privātpersonu neziņu par nākotni un vēlmi netērēt uzkrājumus.

Visā ES auto reģistrāciju skaits pirmajā 2020.gada ceturksnī ir krities par 27%, un otrais ceturksnis paredzams ar vēl krasāku lejupslīdi. ES auto nozares asociācija ACEA ir izdevusi kopīgu rīkojumu Briselei un visām ES dalībvalstīm ieviest plašus atbalsta pasākumus nozares stimulēšanā līdz pat 2020 gada beigām. 

“Auto asociācijas 23 biedri ar 40 autosaloniem Latvijā valsts kasē gadā iemaksā 210 miljonus EUR nodokļos, kas ir ievērojama naudas summa, lai valdībai būtu finanses nodrošināt sociālo atbalstu sabiedrībai. Šobrīd ir nepieciešams strauji ieviest Auto asociācijas izstrādāto 5 punktu nozares atbalsta programmu, lai stimulētu auto tirgu un nepazaudētu 107 miljonus EUR budžeta nodokļu ieņēmumu 2020. gadā. Nekavējoties jāievieš Zememisiju Zaļo auto atbalsta programma, jo neviens nav atcēlis Latvijas CO2 mērķu izpildi Eiropas Zaļā kursa ietvarā. Jāstimulē līzinga finansējuma pirmās iemaksas atbalsts ar ALTUM palīdzību un jāatceļ bezjēdzīgais reprezentatīvo auto slieksnis, kas kropļo konkurenci un samazina nodokļu ieņēmumus,” uzstāj Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Mūsu kaimiņu zemē Igaunijā tirgus kritums aprīlī bija pat 67%, kas ir skaidrojams ar divreiz lielāku privātpersonu īpatsvaru jauno auto iegādē, salīdzinot ar Latviju, kas ievērojami vairāk ietekmējas no krīzes situācijas un atliek auto iegādes jautājumu uz vēlāku laiku.

Pozitīvas ziņas ir no ES auto ražotājvalstīm, kur liela daļa rūpnīcu ir jau daļēji atsākušas ražošanas procesu un plāno pilnvērtīgi atgriezt ražošanas jaudas līdz maija beigām.  

Uz augšu