LIZDA lems par izglītības ministres demisijas pieprasīšanu

Izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska FOTO: Zane Bitere/LETA

Šodien tiešsaistē notiks Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) padomes sēde, kurā tiks lemts par izglītības un zinātnes ministres Ilgas Šuplinskas (JKP) demisijas pieprasīšanu.

 

Plkst.15 "Zoom" platformā notiks preses konference, kurā informēs par LIZDA Padomes sēdē pieņemto lēmumu.

Iepriekšējā sēdē, 12.novembrī, LIZDA nolēma vēl nelemt par ministres demisijas pieprasīšanu, bet sagaidīt Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) atbildes uz arodbiedrībai vairākiem svarīgiem jautājumiem.

Arodbiedrības vadītāja Inga Vanaga toreiz norādīja, ka minētajā sēdē ar ministri un IZM ierēdņiem arodbiedrībā nav saņemtas nepārprotamas atbildes uz visiem LIZDA aktualizētajiem jautājumiem, tāpēc arodbiedrībā lūdza rast iespēju sniegt atbildes līdz 23.novembrim, lai šodien LIZDA padomes sēdē var lemt par tālākajām darbībām.

Aģentūrai LETA ir zināms, ka atbildes no IZM arodbiedrībā ir saņemtas noteiktajā laikā.

Iepriekšējā sēdē dzirdot ministres viedokli, padomes pārstāvji esot vīlušies, un norādījuši, ka ministre atļaujas paust viedokli, ka viss ir kārtībā, bet realitātē esot citādāk. "Mēs turpinām runāt divās atšķirīgās valodās. Ir divi monologi, kas netuvojas dialogam," teica Vanaga.

No šīm IZM atbildēm būšot atkarīgi tālākie arodbiedrības lēmumi - vai un kādā laika ietvarā tiks sadzirdētas LIZDA prasības, vai veiks grozījumus, radīs nepieciešamo finansējumu, un kā pilnveidos šo dialogu.

LIZDA vadītāja Vanaga šorīt intervijā Latvijas Televīzijai atklāja, ka no Šuplinskas saņemtās atbildes arodbiedrību nav pārliecinājušas. "Par būtiskākajiem jautājumiem nesaņēmām pat ne pussoli pretimnākšanu," komentēja Vanaga. Ņemot vērā minēto, arodbiedrības valde šodien gaidāmajā padomes sēdē rosinās pieprasīt ministres demisiju.

Arodbiedrība pieprasīja uzlabot dialogu ar nozari un arī citām organizācijām, reformas īstenot ar atbilstošiem resursiem, taču, ja to nav - atlikt ieceru īstenošanu. Tāpat LIZDA vēlas būt iesaistīta reformu un dokumentu grozījumu izstrādē, kā arī piedalīties IZM rīkotās starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmēs, un vēlas operatīvu priekšlikumu apzināšanu. LIZDA arī lūdza ministri atvainoties pedagogiem par viņas pausto attieksmi.

Vēl LIZDA prasīja iesniegt Saeimā alternatīvo, apvienoto likumprojektu par augstāko izglītību un zinātni vai atsaukt grozījumus Augstskolu likumā, kas nosaka minimālo studējošo skaitu, tāpat tika pausts aicinājums noteikt, ka koledžas ir augstākās izglītības iestādes un pārskatīt augstskolas funkcijas.

Vanaga preses konferencē pēc LIZDA padomes sēdes sacīja, ja ministre piekritīs ņemt vērā arodbiedrības prasības, tiks analizēts, cik daudzas un kuras no tām ņemtas vērā. Vienlaikus viņa akcentēja, ka, ja ministre piekritīs kaut ko no LIZDA aktualizētā ņemt vērā, tas jau apliecināšot viņas attieksmes maiņu un to, ka arodbiedrību ne tikai uzklausa, bet arī sadzird.

Izglītības ministre, taujāta, kā viņa vērtē savstarpējo sadarbību, klāstīja, ka viņa to neuztver kā dialogu, jo, viņasprāt, "diktējot prasības, ir samērā grūti atrisināt pat vismazāko izglītības problēmu". Tāpat viņa uzsvēra, ka aktualizētās problēmas nav samilzušas pēdējo divu gadu laikā - tā esot sistemātiska nozares nesakārtošana vairāku gadu garumā.

Viņa uzsvēra, ka, lai notiktu kāda reforma, to jāsadala pa soļiem un mērķtiecīgi jāvirzās uz rezultātu. Tāpat, viņasprāt, nozarei nepieciešamas "pašrefleksijas" spējas un spēja izmantot pašu esošo resursu, ar to domājot ne tikai finansiālo, bet arī cilvēkresursus un infrastruktūru.

Savukārt uz jautājumu, vai ministre piekrīt LIZDA prasībai par atvainošanos pedagogiem, un uzskata to par pamatotu, Šuplinska atbildēja izvairīgi, norādot, ka demisijas pamatotība nav viņas kompetences jautājums. "Varu pateikt paldies katram pedagogam, vecākam visos izglītības līmeņos, ja šajā tik sarežģītajā laikā viņš redz iespēju attīstībai, mobilizācijai un tam, kā konstruktīvi risināt problēmas," teica ministre, atbildot uz augstāk minēto jautājumu.

Uz augšu
Back