Nav vērts vienkārši sēdēt un gaidīt, kad nāks kāds glābiņš

FOTO: Big Bad Bagels

Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās uzņēmuma “Big Bad Bagels” līdzdibinātāja Zane Urtāne.

Runājot par potenciālu gatavošanos krīzei, Urtāne norāda, ka visiem bija grūti paredzēt, kādā apjomā šī krīze patiesībā izvērtīsies.

“Skatoties gan personīgā līmenī, gan arī uz valdību, nedomāju, ka kāds bija gatavs tik liela mēroga krīzei. Protams, pirmajā brīdī bija tāda neticība un apziņa, ka tas noteikti kaut kad drīz pāries. Tomēr tagad, pēc gada, ir skaidrs, ka šī krīze pāries, bet kad tas notiks? Domāju, ka nevienam nav atbildes šo jautājumu. Tāpēc varam teikt, ka gatavojušies kam tādam nebijām,” saka Urtāne.

Uzņēmēja stāsta, ka tika pieņemts lēmums slēgt vienu no kafejnīcām, kas finansiāli bija “pa nullēm” vai nelielos plusos, līdz ar to krīzes laikā nebija jāuzņemas vēl viens slogs. Tā kā “Big Bad Bagels” ir neliels uzņēmums, ir iespējams rīkoties diezgan ātri.

“Pats sākums mums tiešām bija kā milzīgs šoks, jo burtiski vienā dienā pasūtījumu apjoms vienkārši nokrita. Cilvēki vairs nenāca, neko nepasūtīja. Tajā brīdī mēs daļu darbinieku aizsūtījām dīkstāvē. Tad arī bija ļoti žēl, ka nebija padomāts par daļējo dīkstāvi, jo sanāca tāda negodīga situācija pret darbiniekiem. Puse strādāja un saņēma naudu, bet puse nestrādāja un saņēma gandrīz to pašu naudu. Bet tajā brīdī īsti citu variantu nebija,” norāda Urtāne.

Uzņēmumā arī ātri tika sākts domāt, ko darīt tālāk, jo sēdēt un kaut ko gaidīt, kad kāds nāks un glābs, bija diezgan muļķīgi.

“Mēs ilgi nevarējām saņemties, bet tad tas beidzot tika izdarīts – mēs izveidojām savu ēdienu pasūtīšanas platformu. Jā, Latvijā jau ir vairākas šādas platformas, bet tajā brīdī atklājās, ka pasūtījumu platformas izveide mums prasīja burtiski dažas dienas. No jauna mēs neko neveidojām, jo ir jau pilns ar dažādiem rīkiem.

Kādreiz gan likās, ka tas ir pārāk liels projekts, taču tajā brīdī, kad saproti, ka to vajag jau rīt, tad ir veidi, kā to tiešām realizēt,” skaidro Urtāne.

Viņa bilst, ka ir grūti pateikt, vai jaunā platforma ir ļāvusi uzrunāt un piesaistīt jaunus klientus. “Big Bad Bagels” pasūtīšanas platforma paredz iespēju, ka klients samaksā un pēc tam atnāk pakaļ savam pasūtījumam uz restorānu. Sākumā uzņēmums mēģināja vēl piedāvāt piegādi, bet tad nācās secināt, ka tas neatmaksājas.

“Tas der arī cilvēkiem, kuri darbā ēd pusdienas, – pusdienu pārtraukumā cilvēki iziet pusdienās un vienkārši savāc savu pasūtījumu. Lai ieinteresētu cilvēku šādi darīt, mēs piedāvājam arī atlaidi,” stāsta uzņēmēja.

“Protams, mēs redzam no “Bolt” un “Wolt” platformām, ka nāk arī jauni klienti, un, ja cilvēkiem ir darbs un nauda, viņi ēdīs tāpat. Tāpēc viņi aktīvāk izmanto šīs platformas un izmēģina jaunas ēdināšanas iespējas. Mēs arī īsti neesam reklamējušies, jo mūsu pamatklients gan ir ārzemnieks. Viņi zina, kas ir beigels, un šis produkts Latvijā nav plaši pazīstams. Tad ārzemnieki, kas ierodas Rīgā, izmanto “Trip Advisor” un atrod mūs, kur mēs meklējumos esam visai augstu. Viņi zina, kas ir beigels, un viņi ir gatavi nākt pie mums. Vienā dienā sapratām, ka šādu klientu mums nav,” tā Urtāne.

Tomēr arī tagad uzņēmums pēc klientu vārdiem secina, ka joprojām pasūtījumus veic daudzi ārzemnieki – tie ir medicīnas studenti, kas studē Latvijā. Joprojām liels procents, kas pasūta ēdienu “Big Bad Bagels”, nav latvieši.

Viena no atziņām, kas gūtas krīzes laikā, – Latvijā ēdināšana ir pelēkā zona.

“Mums liekas tikai normāli maksāt nodokļus, un mums ir legālas algas un viss tiek reģistrēts kasē. Tomēr daļa no valsts atbalsta programmām pašlaik nav īsti izmantojamas, jo tās rēķina atbalsta apjomu no algās nomaksātajiem nodokļiem.

Tomēr darbības formāta maiņa nereti atmaksājas, jo tas ļauj turpināt darbību,” saka uzņēmēja.

Vēl šī krīze ir izmantota, lai atvērtu restorānu jaunā vietā. Šis ir laiks, kad daudziem citiem biznesiem darbība ir beigusies, un krīzes laikā radās iespēja atrast telpas labā vietā par zemāku cenu. Pieņemot, ka kaut kad krīze beigsies, tas varētu būt bijis pareizs lēmumus.

“Big Bad Bagels” līdzdibinātāja pauž, ka daļai uzņēmumu ir iespēja pārnest darbību uz interneta vidi, jo mainās gan iepirkšanās, gan arī citi ieradumi. Šobrīd daudzi sapratīs, ka uz veikalu nav vērts doties, ja reiz veikals var atnākt uz mājām. Mainās arī tas, kā mēs ikdienā dzīvojam.

“Man šķiet, ka nav iespējams pateikt, kad Covid beigsies. Ir arī jāsaprot, ka nav vērts sēdēt un gaidīt, kad kāds kaut ko pienesīs klāt. Protams, ir labi, ka ir valdības atbalsts, ko ir jāspēj apgūt un iedziļināties. Vienkārši ir jāmeklē iespējas, jauni klienti,” saka Urtāne.

“Arī mums bija situācija, ka klienti, ko mēs zinām, ka viņi nāks, tāpēc mums nav vajadzīga reklāma, vairs nenāca. Tāpat mums bija daudzi korporatīvie klienti, kas arī vienā brīdī pārstāja veikt pasūtījumus. Ir jācenšas optimizēt izmaksas, prasīt telpu īres maksas samazinājumu.

Bet sēdēt un gaidīt, ka nāks kāds glābiņš, – tā izdzīvot nevarēs,” noslēdz uzņēmēja.

Projekts top sadarbībā ar “Mozello.lv”.

Uz augšu
Back